Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) propune o soluţie pentru Guvern si anume să nu crească taxele şi impozitele pentru angajaţi şi IMM-uri pentru că pot fi confiscate sume uriaşe din produse ilegale din aplicaţiile neautorizate, arată un comunicat de presă remis Redacţiei.
"La adăpostul Legii transportului alternativ se ascund escrocherii pe care nicio instituţie a statului român nu le verifică: aplicaţii neautorizate pentru comenzi de taxi şi "ride-sharing", ce pot avea şi încasări şi pot plăti comisioane fără niciun fel de bază legală. Deşi COTAR a sesizat Ministerul Comunicaţiilor, în legătură cu mai multe aplicaţii neautorizate, nimeni nu ştie în atribuţiile cărei instituţii intră aceste afaceri desfăşurate în afara cadrului legal", se arată în comunicatul transmis de COTAR.
Transportatorii autorizaţi din România, în special taximetriştii, au trecut inclusiv peste faptul că mai multe companii au funcţionat timp de aproape 5 ani în afara legii, ca apoi să li se dea o lege specială, care dublează, de fapt, Legea taximetriei, însă nu este cazul să mergem către o a treia lege, pentru aplicaţiile care nu vor să se supună niciunei legi, sfidând statul român şi Legea concurenţei, arată sursa citată.
Aplicaţiile care plasează comenzi de taxi fără a fi autorizate conform Legii taximetriei, pentru activitatea de dispecerat, fac oricum concurenţă firmelor de taxi, dar au apărut deja aplicaţii care îşi permit să plaseze comenzi şi pentru aşa-zisul "ride-sharing" - sintagmă care nu se regăseşte nici în Legea trasportului alternativ, conform sursei citate.
Din luna iulie 2023, una dintre aceste aplicaţii care plasează comenzi de taxi a început să dea comenzi inclusiv către particulari care nu sunt autorizaţi nici pentru taximetrie, nici pentru transport alternativ. Aplicaţia "Go" încasează bani de la clienţi şi plăteşte comisioane, emite vouchere de reduceri pentru angajaţii unor hoteluri, restaurante, terase şi baruri din marile oraşe, ca şi cum ar funcţiona legal. Nimeni nu verifică dacă cei care merg să ofere tablete şi dispositive POS pentru această aplicaţie lucrează conform legislaţiei în vigoare,
Sintagmele "ride-sharing" şi "mobilitate" sunt folosite pentru a-i determina pe clienţi să primească aplicaţia, folosind-o într-un circuit creat de compania care a lansat această activitate ilegală. Dincolo de sintagme nu este decât o afacere care nu plăteşte taxe şi impozite către statul român, dar nici nu este verificată de organele de control. Reprezentanţii instituţiilor statului ne-au răspuns la solicitări doar cu faptul că nu au atribuţii de a sta la pândă, pentru a observa maşinile şi şoferii care fac transport neautorizat, susţine COTAR.
Aceste aplicaţii funcţionează în toată ţara, deşi firmele de taxi nici măcar nu pot încheia contracte de colaborare în mod legal cu ele, pentru că nu pot aduce documentele necesare încheierii contractelor, ele neexistând în bazele de date ale instituţiilor de reglementare a acestor activităţi. Prin acest tip de aplicaţie se face piraterie online, distribuind comenzi către maşini care nu sunt înregistrate nici ca taxiuri, nici ca transport alternativ. Nu pot fi verificate nici datele şoferilor, nici ale maşinilor. Oricine face comandă prin această aplicaţie poate primi o maşină care nu e autorizată de ARR, care eliberează ecusoanele pentru transport alternativ, iar plăţile nu se înregistrează nicăieri.
"Această aplicaţie a început să distribuie comenzi şi către maşini particulare, pentru aşa-zis "ride-sharing", fără a se încadra în Legea transportul alternativ, care e în vigoare din 2019. Platformele Uber, Bolt şi altele asemenea sunt reglementate de Ministerul Comunicaţiilor şi trebuie să îndeplinească nişte cerinţe, conform legii,lege făcută tot in favoarea lor . Aceaste aplicaţii definesc activitatea drept "ride-sharing", pentru a arăta că nu se încadrează nici în Legea taximetriei, nici în Legea transportului alternativ. Activitatea este o piraterie ascunsă în spatele scandalului care a existat mai mulţi ani, pe tema "ride-sharing", tocmai pentru că se poate baza pe faptul că mulţi clienţi nu cunosc legislaţia. Cei care au lansat aplicaţiile nu pot pretinde nici că sunt în curs de avizare, pentru că nu au depus niciun act la la Ministerul Comunicatiilor sau în locatiăţile de autorizare, conform Legii taximetriei sau a Legii pentru transport alternativ", explică Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.
Toate aceste aplicaţii neautorizate trebuie să fie anchetate de organele competente, începând cu ANAF şi Poliţie, pentru banii încasaţi ilegal. Conform legii, toate încasările obţinute din încasări ilegale se confiscă de către statul român, se mai arată în comunicat.