Deficitul comercial pentru primele patru luni ale anului curent a fost de 25,37 miliarde de lei, în creştere cu circa 5 miliarde de lei comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui comunicat de presă al Institutului Naţional de Statistică. Exporturile au păstrat, astfel, ritmul de creştere mai alert faţă de cel al importurilor, continuând trendul pe care s-au înscris din luna decembrie a anului trecut.
Conform declaraţiilor domnului Mihai Ionescu, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR), principalul factor care determină această situaţie îl reprezintă nivelul cursului valutar.
Comunicatul INS indică o creştere cu 27,2% a exporturilor pentru primele patru luni ale acestui an, valoarea acestora fiind de aproximativ 40 de miliarde de lei, comparativ cu evoluţia importurilor - de 26,2%, la aproximativ 65 de miliarde de lei.
Conform estimărilor INS pentru luna aprilie, exporturile FOB au fost de 10 miliarde de lei, în creştere cu 37,5% faţă de aceeaşi lună a anului 2007, în timp ce importurile CIF s-au majorat cu 36,5%, la 17,45 miliarde de lei.
La nivel intracomunitar, schimburile de bunuri pentru perioada ianuarie-aprilie 2008 au reprezentat 70% din totalul acestora, conform comunicatului INS.
Acesta mai informează că maşinile şi echipamentele de transport deţin o proporţie semnificativă în structura importurilor - de 37,5%, respectiv 37,5%, alături de alte produse manufacturate, cu o pondere de 40,9% din exporturi şi 30,5% din importuri.
Preşedintele ANEIR ne-a declarat că, în componenţa exporturilor, ponderea principală o au componentele auto, precum şi piesele de schimb, maşinile, uneltele şi construcţiile navale.
Domnia sa a adăugat că autoturismele au, de asemenea, o pondere semnificativă în exportul ţării noastre.
La capitolul importuri, preşedintele ANEIR ne-a explicat că, "din păcate, predomină autoturismele şi echipamentele industriale second-hand, care sunt achiziţionate de cele mai multe ori în leasing pentru a suplini deficitul de competitvitate".
Domnul Ionescu susţine că speranţa pentru exporturi mai competitive o reprezintă adevăratele investiţii de producţie, precum cele ale "Nokia" şi "Ford", şi mai puţin investiţiile care presupun transferul fabricilor din Occident pentru forţa de muncă mai ieftină". Un lucru pozitiv îl constituie, în opinia domnului Ionescu, potenţialul pentru export din domeniul construcţiilor navale, al autotorismelor, al industriei energetice sau echipamentele de protecţia mediului.
Domnia sa a mai precizat că un an agricol bun ar determina reducerea deficitului la produsele agro-alimentare, ceea ce ar îmbunătăţi situaţia defictului comercial.