Crosspoint Real Estate: Tranziţia la maşini electrice, o oportunitate pentru investitorii şi proprietarii de clădiri

F.D.
Miscellanea / 14 decembrie 2023

Alexandru Pocatilu MRICS, Partner, Crosspoint Valuation

Alexandru Pocatilu MRICS, Partner, Crosspoint Valuation

Anul acesta, Parlamentul European a aprobat o nouă lege care interzice înregistrarea în Uniunea Europeană a automobilelor cu motoare cu ardere începând cu 2035. În prezent, foarte multe persoane optează pentru o alternativă ecologică ca mijloc de protecţie împotriva unei legislaţii de mediu tot mai stricte. Prin urmare, cota de piaţă a noilor vehicule electrice înmatriculate a crescut rapid de la 1% din totalul vehiculelor de pasageri din Europa în 2016 la 21% în 2023. Conform Statista, această pondere va creşte la 41% până în 2027.

Cu toate acestea, trendul nu este uniform pe toate pieţele, iar acest lucru poate fi o provocare pentru ţările în care adoptarea vehiculelor electrice a fost lentă. Acesta este şi cazul României, unde doar 3% din maşini aveau la sfârşitul anului trecut o motorizare full electric, hibridă sau alternativă.

Deşi numărul de puncte de încărcare publice a crescut seminficativ (cu 95% într-un singur an, din 2021 în 2022 la nivel european), oferta este încă insuficientă. La finalul anului 2022, existau 7,7 milioane de vehicule electrice în Europa, dar numai 520.000 de încărcătoare, raportul actual de furnizare fiind de 14,8 vehicule electrice la un încărcător. Potrivit UE, raportul optim de furnizare este de 10 vehicule electrice la un încărcător public.

În prezent, doar două ţări europene, Olanda şi Austria, îndeplinesc obiectivul UE, cu cinci respectiv nouă vehicule electrice la fiecare încărcător. Potrivit Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile şi Eurostat, la finalul anului trecut, în România existau 1.658 de staţii de încărcare pentru 24.691 autoturisme electrice, un raport de 14,9 autovehicule per punct de încărcare.

"Deşi tranziţia spre maşini electrice în România este una lentă comparativ cu alte ţări din Europa, la distanţă semnificativă în ceea ce priveşte ponderea vehiculelor electrice în parcul auto naţional, infrastructura necesară s-a dezvoltat relativ proporţional cu cererea, astfel încât România este în prezent în linie cu media europeană în ceea ce priveşte raportul dintre numărul autoturismelor electrice şi cel al staţiilor de încărcare. Parţial o chestiune de mentalitate, dar mai ales de accesibilitate financiară, reticenţa faţă de adoptarea maşinilor electrice în România va scădea cu siguranţă în următorii ani, costurile de operare, relativ reduse, fiind un avantaj major. Aproape toate mărcile europene, inclusiv Dacia, oferă acum un model electric sau hibrid, iar modelele noi asiatice, care intră pe piaţa europeană, cum ar fi NIO, Hozon Auto şi Geely vor oferi modele de maşini electrice la preţuri accesibile - situaţie care este de aşteptat să accelereze această tendinţă." declară Alexandru Pocatilu MRICS, Partner, Crosspoint Valuation.

Având în vedere că mulţi utilizatori de vehicule electrice nu au acces la puncte de încărcare la domiciliu, este esenţială furnizarea infrastructurii publice. Mulţi proprietari au deja un volum semnificativ de locuri de parcare ce permit instalarea staţiilor, ceea ce le oferă oportunitatea de a monetiza un activ, în mare parte subutilizat, consolidând în acelaşi timp veniturile potenţiale pentru alte facilităţi prin parteneriate cu CPO-uri (Operatori ai Punctelor de Încărcare, principalii jucători pe piaţa de infrastructură pentru vehicule electrice).

În timp ce alimentarea cu benzină durează câteva minute, timpul de aşteptare pentru a reîncărca un vehicul electric poate varia de la 15 minute la câteva ore. Prin urmare, o locaţie excelentă care să ofere facilităţi sau activităţi şi opţiuni de încărcare rapidă sunt elemente-cheie ale unei reţele de încărcare a vehiculelor electrice.

Sectorul imobiliar joacă un rol important în mediul construit, fiind responsabil pentru 40% din emisiile de dioxid de carbon. Astfel, permiterea utilizării vehiculelor electrice în sectorul imobiliar comercial va fi un pas necesar pentru sprijinirea obiectivelor mai largi în materie de climă. În plus, agenţia germană ICC estimează că încărcarea vehiculelor la domiciliu va înregistra un trend descendent pe măsură ce cota de piaţă va creşte, ceea ce evidenţiază şi mai mult necesitatea infrastructurii publice de încărcare pe pieţele în care cererea nu este satisfăcută în prezent. În 2021, 42% dintre proprietarii de maşini electrice din mediul urban nu aveau acces la staţii de încărcare pentru vehicule la domiciliu. Se preconizează că această cifră va fi mai mică în ţările mai dens populate, unde se construiesc blocuri de locuinţe colective cu facilităţi de încărcare.

Acest lucru reprezintă o oportunitate, în special pentru cei care investesc în domeniul imobiliar şi care se pot bucura de o piaţă în creştere prin înfiinţarea de CPO-uri. Pe măsură ce lumea se îndreaptă spre e-mobilitate, soluţiile de încărcare ultra-rapidă, care necesită investiţii foarte mari, nu mai sunt o opţiune. Prin urmare, CPO-urile au devenit esenţiale pentru succesul ecosistemului vehiculelor electrice. Pentru proprietarii de clădiri comerciale, cu parcări publice, asocierea cu CPO-uri reprezintă o oportunitate de a genera venituri suplimentare. În acelaşi timp, este o modalitate de a creşte numărul de vizitatori şi de a îmbunătăţi capacitatea de alimentare a parcărilor cu en

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb