CSAT A PUBLICAT DOCUMENTUL PRIN CARE A AVIZAT STRATEGIA DE VÂNZARE Fenechiu: "Declaraţiile lui Băsescu au blocat privatizarea CFR Marfă"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 1 august 2013

Fenechiu: "Declaraţiile lui Băsescu au blocat privatizarea CFR Marfă"

Lupta dintre Victor Ponta şi Traian Băsescu pe margina privatizării CFR Marfă continuă, fiecare dintre cei doi apelând la diverse metode pentru a combate declaraţiile celuilalt.

Ieri, pe site-ul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), a fost postat documentul prin care CSAT a avizat Strategia de privatizare a CFR Marfă.

Deşi pare că acest document ar fi fost "desecretizat" prin publicarea pe site-ul CSAT, conţinutul său nu este atât de "secret", presa publicând hotărârile pe care le conţine încă de la data la care au fost adoptate, respectiv începutul lui februarie.

Cu toate acestea, pare că actul cu pricina a fost "scos la iveală" pentru întărirea spuselor lui Traian Băsescu potrivit cărora CSAT nu are în atribuţii avizarea contractelor de privatizare, preşedintele refuzând, în calitatea sa de şef al CSAT, să analizeze acest contract, după ce Victor Ponta a cerut Consiliului Suprem de Apărare a Ţării avizul pe privatizarea CFR Marfă.

Astfel, documentul "desecretizat" ieri precizează că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".

Reprezentanţii Guvernului susţin că Executivul a respectat "întocmai" hotărârea CSAT.

Aceştia ne-au declarat: "Odată cu finalizarea negocierilor privind privatizarea CFR Marfă şi date fiind ultimele declaraţii publice ale Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, Guvernul României cere avizul final al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării cu privire la privatizarea CFR Marfă".

Fostul ministru al transporturilor Relu Fenechiu întăreşte afirmaţiile oficialilor din Guvern şi spune că, dacă şeful statului nu ar fi făcut acele declaraţii potrivit cărora "ceva este în neregulă" cu procesul de vânzare a 51% din acţiunile operatorului nostru feroviar de marfă, privatizarea CFR Marfă ar fi mers mai departe.

Domnia sa ne-a spus: "Ministerul Transporturilor şi Guvernul au derulat în mod corect procesul de privatizare a CFR Marfă. Dacă Traian Băsescu nu ar fi ieşit cu acele declaraţii, am fi continuat procedura. Dar cum să meargă mai departe această privatizare după asemenea declaraţii? Tocmai în urma afirmaţiilor făcute de domnul Băsescu, premierul Victor Ponta a solicitat CSAT avizul final pe procesul de privatizare. Este adevărat că CSAT nu trebuie să avizeze toate privatizările, dar pe cele care ţin de siguranţa ţării, da. De altfel, Victor Ponta nu ar fi cerut acest lucru, dacă domnia sa (n.r. Traian Băsescu) nu ar fi declarat ce-a declarat. Ar trebui să spună cu subiect şi predicat ce nu este în regulă cu această privatizare, într-o şedinţă a CSAT sau într-o întâlnire oficială cu domnul Ponta".

Fenechiu: "Eu am făcut o nouă propunere pentru contractul de privatizare, dar nu a fost avizată de justiţie"

Potrivit lui Relu Fenechiu, Hotărârea aprobată de Guvern în urmă cu o săptămână are acelaşi text ca cel prezentat celor trei participanţi la procesul de privatizare şi acceptat de firma câştigătoare - Grup Feroviar Român (GFR), condusă de omul de afaceri Gruia Stoica.

Fostul ministru al transporturilor ne-a precizat: "Eu făcusem o altă propunere, care, din punctul meu de vedere, era mai practică, însă Ministerul Justiţiei nu a avizat-o şi, probabil că, din punct de vedere al justiţiei, este mai corect aşa. Astfel că Executivul a aprobat forma iniţială a contractului, acceptat de câştigător".

Subliniem că proiectul legislativ propus de MT pentru aprobare prevedea ca plata tranzacţiei să fie făcută în termen de maxim zece zile de la avizul Consiliului Concurenţei referitor la formarea unui posibil monopol privat prin preluarea CFR Marfă de către GFR.

În forma aprobată, actul legislativ obligă GFR să facă plata în termen de 60 de zile de la aprobarea acestuia, respectiv în 23 septembrie, anul curent.

Documentul prin care CSAT a avizat Strategia de privatizare a CFR Marfă mai prevede că Ministerul Transporturilor trebuie "să includă în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar CFR Marfă SA şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea, de către Societatea Naţională de Transport Feroviar CFR Marfă SA, pe toată durata de existenţă a acesteia, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale (nevoile de apărare ale ţării; transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război, sau alte situaţii deosebite; angajamentele asumate de România prin Tratatul Atlanticului de Nord; convenţiile încheiate cu SUA)".

Documentul a fost adoptat în şedinţa CSAT din 5 februarie, la care a participat şi premierul Victor Ponta, decizia Consiliului privind avizarea privatizarii CFR Marfă fiind unanimă.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. De la intrarea Romaniei in UE, in 2007, la privatizare nu se pot pune cumparatorului conditii care ar putea in orice mod sa diminueze pretul vanzarii.

    Obligatiile mentionate in hotararea CSAT invocata si desecretizata de TB sunt incerte (razboi, crize, calamitati etc.) sau necuantificate (cele in legatura cu tratatele Romaniei). Orice investitor ar diminua pretul oferit, ca sa fie acoperit pentru eventualele pierderi in cazul in care evenimente din cele enumerate chiar se intampla. Observati ca CSAT nu spune daca CFR Marfa, sub patronat privat, ar fi platita pentru respectivele servicii prestate statului, nici macar pe timp de pace. Daca ar exista o lege care sa stabileasca asemenea obligatii, nu ar mai fi fost nevoie de aceasta prevedere in hotararea CSAT. Nici de prevederea ca incalcarea obligatiilor stabilite de CSAT se sanctioneaza contractual (rezolutiune, daune). Ar fi existat sanctiuni legale. Cu alte cuvinte, CSAT si-a dorit sa atribuie un rol strategic al CFR Marfa in plus fata de legile deja existente. Pai atunci, sa citeasca bine contractul negociat de Fenechiu si sa ne spuna daca e ok, daca partenerul strategic SUA va putea sa care cu vagoanele CFR Marfa ce-o vrea el sa care. Ca asta era important (si) la privatizarea asta, sa o facem pe placul americanilor care habar n-au cat se dau unii cu fundul de pamant de dragul lor. Sau poate doar ca sa faca circ ? 

    1. Pai in cazul privatizarilor de companii strategice se poate sa impui conditii, de participare,etc...dar si privind activitatea de dupa. Cum e pina la urma? Ca a fost o intreaga dezbatere pe subiect in cazul Oltchim, unde Dan Diaconescu a putut participa cu lejeritate la licitatie.

      La companiile strategice pot fi impuse conditii de admitere la licitatie - persoana juridica, experienta anterioara in domeniu - dar nu pot fi impuse obligatii referitoare la un anumit comportament economic dupa preluarea companiei, daca nu sunt deja prevazute de lege. Iar daca sunt prevazute de lege, nu are CSAT de ce sa le repete. Cu atat mai putin prin hotarari secrete.

      Oltchim nu este companie strategica, o tara poate functiona si fara petrochimie. Sigur, daca ai oportunitatea sa faci petrochimie pentru binele economiei, poti sa o faci. Dar, la 800 milioane euro datorii, halal oportunitate. 

      Toate companiile CFR sunt strategice. nicio tara nu se poate lipsi de transport de persoane si marfuri, nici de infrastructura. Deci puteau fi puse conditiile de participare la licitatie si au fost. Sa admitem ca CSAT putea sa stabileasca si alte obligatii, iar Guvernul sa raspunda pentru includerea lor in contract. Cu atat mai mult, atunci, CSAT trebuie sa verifice contractul inainte de semnare, sa fim siguri ca Guvernul si-a facut bine treaba. Daca lipseste ceva si apar riscuri pentru siguranta nationala, ce facem, stam cu anii prin procese, arestam lumea ? Mai bine prevenim ! 

      N.B. Daca ma gandesc la infrastructura si la eventuala nevoie a NATO de a transporta ceva si pe autostrazi, nu doar cu trenul, ma intreb cum naiba nu a fost atent CSAT la compania Romstrade, care a luat bani de la stat si nu a facut lucrarile. Iar datoriile Romstrade, stranse in doar 3 ani, sunt 3 miliarde lei. Cat Oltchim, aproape. Spre deosebire de Oltchim, lipsa drumurilor ne afecteaza pe toti. 

      interesanta viziune. Merita aprofundat.

      D-nul Basescu stie ceva ! nici mie nu-mi place o persoana de la GFR.Mare atentie d-nule Ponta.!

      Bun … Presedintele a convocat CSAT, cu CFR Marfă pe ordinea de zi. Este corect. Este bine că nu au amânat până la sfârșitul lunii septembrie. Nu este rău sau bine ca privatizarea aceasta să cadă sau să treacă. Ar fi rău doar să mai dureze situația actuală.

      Hotararea în CSAT trebuie luată prin consens. Trei variante : 

      1) CSAT aprobă forma contractului astfel cum este pregătită pentru semnare. Dacă un membru CSAT se opune, varianta asta cade. Și cred că va cădea. 

      2) CSAT respinge cumpărătorul, sau un acționar al cumpărătorului, sau contractul în ansamblu, sau un element din contract, pentru că ar putea prezenta un risc de securitate. De asemenea, trebuie consens. Probabil că există cel puțin un element de risc astfel încât informarea corectă a membrilor să permită consensul, dacă discuțiile nu degenerează în polemică politică. Și mai ales dacă dezbaterea de mâine nu devine publică. Serios, visage-ul și geneza lui Gruia Stoica nu-ți spun că e bine ca omul ăsta să controleze transportul feroviar de marfă în Sud-Estul Europei, dacă este adevărat că a câștigat și licitația din Croația. Altminteri, gândește și vorbește mai bine decât actualii miniștri ai energiei sau apărării. 

      3) Conform Hot. CSAT 73/2012 (publică de la adoptare) și dispozițiilor aplicabile din legea concurenței 21/1996, CSAT cere de la GFR informații suplimentare. Direct sau prin Consiliul Concurenței, după cum cel din urmă a apucat, sau nu, să publice în Monitorul Oficial modificările la regulamentul de notificare a concentrărilor economice, astfel cum spune Hot. CSAT 73/2012. Varianta asta este cea mai proastă, pentru că lungește telenovela și trage și CSAT înauntru. 

      Cel mai important pentru ședința CSAT de mâine este modul în care este formulată ordinea de zi. Hotărarea se va da obligatoriu pe textul decis de Președinte, care are dreptul să decidă singur ordinea de zi. Punctul CFR Marfă din ordinea de zi a ședinței CSAT de mâine ar putea avea și câteva pagini, ar putea fi întreg textul hotărârii.

      În fine, mă aștept, cred, sper ca textul hotărârii CSAT de mâine să NU fie public. Important este ca CSAT să puna punct. 

    basescu nu si a primit spaga asa cum a primit o de la baietii cu contracte la hidroelectrica.CSAT sa caute la conturile lui basescu din of schoruri

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb