Investitorii care aleg să joace la Bursă pe pieţele externe şi vor să îşi constituie un portofoliu de acţiuni ale companiilor internaţionale trebuie să îşi stabilească încă de la început cîteva coordonate, valabile de altfel pentru orice piaţă. Acestea se referă la rentabilitatea pe care doresc să o obţină investitorii, riscul pe care sînt dispuşi să şi-l asume pentru o asemenea rentabilitate şi orizontul de timp pentru care se efectuează inves-tiţia.
Cristian Călin, sales & marketing manager al societăţii de brokeraj WBS, ne-a declarat că, în general, un portofoliu în sumă de 5000 de dolari se poate forma din 15-20 de companii, în funcţie de valoarea acţiunilor respectivelor companii şi în funcţie de profilul de risc al investitorului. "WBS oferă, gratuit pentru clienţii săi, consultanţă în alegerea portofoliului şi a strategiei investiţionale", a precizat domnul Călin.
După ce investitorii au stabilit strategia de investiţie, urmează să identifice acele companii ce îndeplinesc anumite cerinţe, în conformitate cu scopul pe care doreşte să îl atingă investitorul. Pentru aceasta vor trebui analizaţi mai mulţi factori. Factorul lichiditate este important, dar acesta nu mai este o problemă pentru majoritatea acţiunilor tranzacţionate pe pieţele de capital cu tradiţie. În ceea ce priveşte volatilitatea unei acţiuni, aceasta este importantă pentru analize comparative şi scenarii privind riscul indus de o acţiune din portofoliu ce urmează să fie construit. Cristian Călin este de părere că un investitor care doreşte să obţină o rentabilitate superioară titlurilor de stat pentru un an de zile şi vrea să îşi asume un risc moderat, poate să opteze pentru un portofoliu format din acţiunile companiilor ce activează în sectoare de activitate caracterizate de volatilităţi relativ reduse (cum ar fi sectorul alimentar sau sectorul farmaceutic).
De asemenea, trebuie urmărite rezultatele financiare care pot indica dacă o companie este semnificativ subevaluată (acesta constituie un semnal de cumpărare pe termen lung) sau supraevaluată (care dă un semnal de vînzare în cel mai scurt timp).
O dată analizate companiile din sectoarele de activitate alese, mai rămîne ca investitorii să determine momentul cumpărării sau al vînzării acţiunilor respective. Acest moment, spune domnul Călin este indicat de analiza tehnică (grafice şi indicatori specifici pieţei) realizată în colaborare cu brokerul.
Cristian Călin, reprezentantul societăţii WBS, crede că piaţa de capital poate fi asemănată dintr-un anumit punct de vedere cu moda: ce azi e la modă, mîine s-ar putea să nu mai fie. Diferenţa este că pe piaţa de capital "moda" se schimbă mult mai repede. În consecinţă, spune domnul Călin, acţiunile "în vogă" ar fi cele care au crescut semnificativ în ultima perioadă, cum ar fi AIG, "Pfeizer", "Broadcom", "Lehman Brothers", "Alcoa", "J.P. Morgan" sau "Pepsi". De menţionat că mîine aceste acţiuni ar putea să nu mai fie "la modă".
Investitorii care intră pentru prima dată pe piaţa acţiunilor, oricare ar fi aceasta, ar trebui să fie prudenţi, să nu spere la rezultate spectaculoase şi să îşi ia întotdeauna măsuri de protecţie prin strategii de acoperire a riscului. "Investiţiile ce au caracter speculativ nu sînt recomandate decît investorilor care au o anumită experienţă în domeniu, care ştiu să piardă pentru a putea cîştiga pe piaţa de capital", a încheiat domnul Călin.
Notă: Informaţiile din acest articol nu trebuie privite ca sugestii pentru investiţii. Orice investiţie realizată în urma articolului este în res-ponsabilitatea investitorilor.