Lipsa continuării procesului de privatizare a companiei CFR Marfă ar reprezenta o situaţie extraordinară, de urgenţă, potrivit unui proiect legislativ publicat spre dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Acesta arată că, dacă societatea de stat nu va mai fi privatizată, conversia datoriilor în acţiuni realizată în vederea înfăptuirii procesului de vânzare a pachetului majoritar de acţiuni de la CFR Marfă "este pasibil a fi anulată, cu toate efectele subsecvente". "Situaţia economico-financiară a CFR Marfă s-ar deteriora ireversibil, determinând influenţa negativă a rezultatului exerciţiului financiar, ceea ce concură la influenţarea negativă a situaţiei economico-financiare a ţării, conform monitorizării la care este supusă Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă de către Fondul Monetar Internaţional. Toate aceste elemente descrise vizează interesul public şi constituie o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare face obiectul unei ordonanţe de urgenţă", subliniază iniţiativa legislativă.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus că anularea conversiei datoriilor în acţiuni ar fi posibilă, "deşi acest lucru nu este prevăzut în mod expres în lege".
Domnia sa ne-a precizat: "La UE am argumentat că suntem în continuare în proces de privatizare".
Anularea conversiei în acţiuni a datoriilor pe care CFR Marfă le avea la buget (de circa 2 miliarde lei) ar însemna falimentul companiei de stat, după cum ne-a spus Relu Fenechiu, fost ministru al transporturilor.
"Situaţia societăţii va fi aproape la fel de proastă ca la începutul acestui an. În prezent, compania stă mai bine decât în ianuarie 2013, dar nu suficient de bine încât să meargă mai departe fără a fi privatizată. Personal, nu cred că se va ajunge la anularea conversiei datoriilor în acţiuni decât dacă ne dorim să mai facem un MCV şi pe CFR. Deocamdată, nimeni nu ne-a cerut acest lucru şi cred că în 2014 putem privatiza o companie profitabilă", ne-a declarat Relu Fenechiu.
Proiectul legislativ postat pe site-ul MT urmăreşte asigurarea condiţiilor de finanţare a activităţilor legate de organizarea şi desfăşurarea proceselor de privatizare derulate de Ministerul Transporturilor pentru perioada 2013-2014.
Proiectul subliniază că este necesară identificarea unor surse de finanţare a activităţii de pregătire şi realizare a privatizării, arătând: "Cu titlu de excepţie şi în mod temporar, respectiv pentru anul 2013 şi respectiv 2014, procedura (n.r. privatizarea CFR Marfă) urmând a se derula până în luna mai 2015, neexistând astfel certitudinea încasării plăţii preţului pachetului de acţiuni CFR Marfă ce urmează a fi vândut, până la 31 decembrie 2014, Ministerul Transporturilor poate reţine o sumă reprezentând jumătate din cuantumul anual al cheltuielilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli privind activitatea de privatizare şi din dividendele încasate de la societăţile comerciale, societăţile şi companiile naţionale, la care exercită calitatea de acţionar în numele statului".
În cadrul unui alt proiect legislativ, Ministerul Transporturilor (MT) precizează că veniturile din privatizare care ar urma să fie încasate de minister în anul viitor sunt estimate la 11,4 milioane lei, acestea rezultând din vânzarea unor participaţii minoritare deţinute de statul român prin Ministerul Transporturilor, pe parcursul lui 2014.
Iniţiativa menţionează: "Prin adoptarea actului normativ propus, veniturile bugetare aferente anului 2014 vor fi alimentate cu suma de 60,01 milioane lei, reprezentând transferuri către bugetul de stat din dividende şi dobânzi încasate de MT în calitate de instituţie publică implicată în procesul de privatizare, iar suma de 117.103 lei va fi vărsată suplimentar la trezoreria statului ca urmare a derulării, de către MT, a unor procese de vânzare de acţiuni".
Procesul de privatizare a CFR Marfă, demarat la începutul acestui an, a eşuat, în octombrie, ca urmare a neîndeplinirii unora dintre condiţiile impuse în contract.
Ministrul Transporturilor Ramona Mănescu a declarat, săptămâna trecută, că aşteaptă de la conducerea CFR Marfă un plan de restructurare care să cuprindă mai multe măsuri decât cea a disponibilizărilor, în condiţiile în care s-a venit cu o propunere de concediere a unui număr de 1.000-1.200 de angajaţi.
Potrivit acesteia, planul de restructurare a companiei se află în lucru.
Oficialul a explicat că, după privatizare, CFR Marfă ar trebui să devină o companie mai puternică, cu un parc de vagoane înnoit, o companie care să aibă posibilitatea să semneze contracte, să-şi lărgească baza de clienţi în aşa fel încât să poată exista pe piaţă, o companie cu deschidere spre alte pieţe şi spre Europa, cu o strategie de dezvoltare regională.
Ramona Mănescu a precizat, zilele trecute, că procedura de privatizare a fost reluată, cu termen de finalizare în mai 2015, până la sfârşitul lunii februarie a anului viitor urmând să fie selectat consultantul.
În opinia oficialului, consultantul ar trebui să fie un jucător mare, de nivel internaţional şi să aibă experienţă în transporturi şi în tranzacţii de genul privatizărilor.
"În afară de faptul că trebuie să creeze această poveste a companiei în aşa fel încât să poată fi vândută cât mai bine şi să putem obţine un preţ cât mai bun, aş vrea ca acest consultant să fie şi un consultant care să poată să vină cu soluţii pentru rentabilizarea, restructurarea companiei, împreună cu managementul privat, în aşa fel încât compania, atunci când va fi privatizată, să arate altfel, măcar să nu mai fie pe pierdere", a mai spus ministrul de resort în cadrul unei emisiuni TV.
Potrivit lui Relu Fenechiu, costurile pe care MT le-a avut cu partea de consultanţă, în cadrul procedurii de privatizare care a eşuat în urmă cu două luni, s-au ridicat la circa 500.000 de euro.
Ministerul Transporturilor nu a returnat garanţia de 10 milioane de euro depusă de Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă, după cum a declarat, zilele trecute, ministrul transporturilor Ramona Mănescu.
Reprezentanţii Grupului Grampet, din care face parte GFR, consideră că este o problemă tehnică faptul că până la această dată nu a fost eliberată respectiva garanţie, subliniind: "Suntem convinşi că reprezentanţii Ministerului Transporturilor o vor rectifica cât de repede posibil, cu atât mai mult cu cât însuşi Ministrul Transporturilor a declarat public şi oficial că, potrivit contractului de privatizare, părţile trebuie repuse în situaţia iniţială, ceea ce înseamnă inclusiv eliberarea scrisorii de garanţie, punct de vedere susţinut şi de opinia consultanţilor MT în privatizare. (...) Având în vedere că procedura de privatizare a fost terminată încă din luna octombrie, iar contul escrow a fost deja eliberat, Grup Feroviar Român nu se aştepta ca formalităţile să dureze atât de mult, dar are încredere că reprezentanţii Ministerului Transporturilor vor urgenta finalizarea procedurii, pentru a permite restituirea garanţiei, conform legii".
1. fără titlu
(mesaj trimis de ion în data de 17.12.2013, 07:41)
Dragos Draghici, omul de curte al familiei Băsescu îngroapă CFR Marfa
2. relule?
(mesaj trimis de ian în data de 17.12.2013, 07:42)
mai esti in tara?! sau prin videotelefon de undeva de la intersectia a trei continente?