Compania olandeză Damen, constructorul naval care deţine şantierul din Galaţi şi managementul şantierului Mangalia, a contestat atribuirea de către Ministerul Apărării Naţionale către asocierea Naval Group-Şantierul Naval Constanţa a contractului de construire a celor patru corvete destinate Forţelor Navale. În plângerea adresată de reprezentanţii Damen la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor şi la Curtea de Apel Bucureşti sunt reclamate "multiple nereguli care au afectat rezultatul Programului de înzestrare esenţial Corvetă multifuncţională".
Damen acuză scurgerile de informaţii privind preţurile, fapt ce a dus în trecut la suspendarea procedurii, dar care n-a fost rezolvat, şi susţine că ar exista un risc ca navele să nu fie produse în totalitate în România. În plus, Damen acuză şi faptul că Fincantieri, celălalt participant la licitaţie, a intrat recent într-un parteneriat tocmai cu Naval Group.
Decizia Damen vine ca urmare a faptului că toate părţile implicate în licitaţie, inclusiv autoritatea contractantă, au ridicat multiple aspecte de legalitate şi de încălcare a confidenţialităţii, unele dintre ele fiind invocate ca temei pentru suspendarea procedurii în trecut, chiar de către Ministerul Apărării Naţionale. Reprezentanţii companiei olandeze susţin că, în loc să fie suspendată licitaţia până la momentul la care ar fi fost încheiate toate anchetele privind modul în care s-a derulat programul de înzestrare, procedura a continuat şi a fost finalizată, ceea ce ridică mai multe suspiciuni, incertitudini şi controverse care au impact asupra reputaţiei României şi asupra programelor de achiziţii publice atât în ţară cât şi în străinătate.
Într-un comunicat de presă emis de compania Damen se arată: "Acţiunile noastre vin în contextul în care autorităţile nu au reuşit să clarifice definitiv aceste preocupări, ducând de asemenea la întrebări de natură etică cu privire la licitaţie. Procedura a stat sub semnul unor scurgeri inacceptabile de informaţii clasificate, inclusiv cu privire la elemente din ofertele financiare care au fost confirmate săptămâna trecută de autorităţi. În plus, multiple anchete jurnalistice arată că unul dintre participanţii la licitaţie nu a îndeplinit criteriile necesare pentru a se înscrie în această procedură. În plus, corvetele riscă să nu fie construite în întregime în România, ci doar asamblate într-un şantier naval de pe teritoriul ţării, fapt care este contrar cerinţelor licitaţiei".
Damen este părere că o cooperare între doi participanţi la licitaţie ar trebui să fie baza pentru descalificarea acestora. Renunţarea de către firma italiană Fincantieri la contestaţia depusă la CNSC, a fost în beneficiul celuilalt participant, câteva zile mai târziu.
În condiţiile în care autorităţile au declarat public faptul că preţul nu a fost singurul criteriu de desemnare a câştigătorului, Damen consideră că a oferit cea mai potrivită soluţie pentru necesităţile navale româneşti. Corveta pe care urma să o construiască firma olandeză în şantierele navale din Galaţi şi Mangalia conţine sisteme de armament interoperabile la nivelul alianţei NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Europa şi Statele Unite ale Americii (Boeing, Raytheon, General Dynamics).
În urmă cu o săptămână, MApN a anunţat oficial că asocierea Naval Group - Şantierul Naval Constanţa (SNC) a fost desemnată câştigătoare în procedura de achiziţie a patru corvete multifuncţionale şi de modernizare a celor două fregate de tip 22 ale Forţelor Navale Române - Regele Ferdinand şi Regina Maria, două nave achiziţionate în urmă cu 15 ani din Marea Britanie, dar care sunt aproape complet descoperite pe partea de armament şi sisteme moderne. Preţul oferit de asocierea câştigătoare, 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA), cu numai 50 de milioane de euro mai puţin decât oferta Damen, va include construirea în ţară a tuturor celor patru corvete şi modernizarea cu aceleaşi sis-teme a celor două fregate, precum şi dotarea iniţială cu armament (tunuri, rachete şi torpile). Spre deosebire de Şantierul Naval Constanţa, care în ultimii 20 de ani nu a construit nici o navă militară, la Şanterul Naval Damen din Galaţi au fost construite 29 de nave destinate Forţelor Navale, dintre care 13 pentru aliaţii NATO şi trei pentru alte state din Uniunea Europeană.