Banca Transilvania urcă 100 de poziţii în clasamentul Brand Finance Banking 500 - 2020, ajungând pe locul 339, pe valul dezvoltării organice şi al consolidării achiziţiei Bancpost. Potrivit Brand Finance, comparativ cu anul trecut, Banca Transilvania este în top 10 global ca ritm de creştere a valorii şi a forţei brandului - cu o creştere de 53% în valoarea de brand-, până la 370 milioane dolari, şi intrând pentru prima dată în teritoriul "triplu-A", cu indicele de forţă a brandului (AAA-).
Ţara noastră este reprezentată, în acest an, de două bănci în clasamentul Banking 500, BRD intrând pe locul al 434-lea, cu o valoare de 234 milioane dolari.
Mihai Bogdan, Managing Director Brand Finance Romania, subliniază: "Brandul Banca Transilvania culege roadele orientării către segmentul IMM, care este cel mai dinamic segment al economiei româneşti, precum şi ale unor achiziţii bine gândite şi bine executate, adiacente dezvoltării organice. Banca este bine plasată, inclusiv prin paşii pe care îi întreprinde în extinderea regională, pentru a naviga un mediu economic intern mai stabil, dar în deceleraţie".
În plan global, pe fundalul condiţiilor economice incerte, al provocărilor geo-strategice şi al disrupţiei cauzate de Brexit, valoarea de brand cumulată a celor mai valoroase 500 de branduri bancare globale a scăzut pentru prima dată de la criza financiară, conform raportului companiei de evaluare Brand Finance.
Acesta arată că valoarea totală a clasamentului Brand Finance Banking 500 înregistrează prima contracţie anuală din 2009 încoace, de la 1360 miliarde dolari în 2019 la 1330 miliarde dolari în acest an. Evoluţia este însă inegală, cu branduri din pieţele mature precum SUA, Europa, Japonia şi chiar China în stagnare sau scădere, în timp ce multe branduri bancare din pieţele emergente (în special Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu, Africa şi America Latină) demonstrează o performanţă robustă.
• China conduce, SUA egalează
Cu o creştere modestă de 1%, ICBC îşi păstrează poziţia de cel mai valoros brand bancar al lumii, depăşind pragul de 80 miliarde dolari, fiind urmată de China Construction Bank, Agricultural Bank of China şi Bank of China, care, deşi au scăzut în valoare, ocupă poziţiile 2-4 în clasament.
În continuare, top 10 este dominat de băncile din China şi SUA, fiecare ţară fiind reprezentată de câte cinci bănci, în timp ce Europa are doar patru reprezentanţi în top 20. De altfel, băncile din China şi SUA generează împreună peste 50% din valoarea totală a clasamentului Banking 500.
Cel mai valoros brand bancar american rămâne Wells Fargo (pe locul 5 global, cu 40,9 miliarde dolari), iar JPMorgan intră în top 10, după o creştere de 15%.
• Problemele Europei
Cumulat, Băncile Europene au pierdut 7% în valoare, mai mult decât oricare altă regiune. HSBC iese din top 10 după o scădere de 4%, iar scăderile de valoare au afectat bănci de renume ca Deutsche Bank (-17%), UBS (-14%), BNP Paribas (-10%), Barclays (-8%), şi Credit Suisse (-8%), arată sursa citată.
În acelaşi timp, aşa numitele "cha- llenger banks" sunt în ascensiune - Virgin Money creşte cu 49%, iar Shawbrook cu 73%.
De asemenea, anumite bănci din Europa Centrală şi de Est continuă un trend pozitiv: Banca Transilvania (+53%), OTP Bank (Ungaria) (+33%) şi VTB Bank (Russia) (+32%).
David Haigh, CEO Brand Finance, comentează: "Challenger banks, cu o cultură de inovaţie şi flexibilitate, au devenit o ameninţare serioasă pentru băncile tradiţionale, care încep să piardă teren vizibil în valoarea de brand".
• Orientul Mijlociu şi Asia
QNB (Qatar National Bank), cea mai mare bancă din Orientul Mijlociu, cu o valoare de brand de 6 miliarde dolari, are un avans de peste 50% faţă de următorul clasat din regiune, în ciuda embargoului regional care a afectat Qatar. Vietnam este piaţa cu cea mai rapidă creştere în valoarea brandurilor bancare, datorată în principal strategiei guvernamentale de întărire a capitalizării şi transparenţei în sectorul bancar - una dintre băncile cu cea mai rapidă creştere fiind Vietcombank, cu 99%, mai subliniază sursa citată.
• Cele mai puternice branduri bancare
Pe lângă calcularea valorii, Brand Finance determină şi forţa relativă a brandurilor (Brand Strength), fiind analizată investiţia de marketing, brand equity (reputaţia acumulată cu clienţii, consumatorii, angajaţii şi alte părţi interesate) şi, respectiv, impactul acestora în performanţa de piaţă. Alături de rezultatele financiare, forţa brandului este un factor determinant al valorii sale.
Conform acestor criterii, banca indoneziană BCA, care a devenit una dintre cele mai admirate companii asiatice, este cel mai puternic brand bancar, fiind urmată de banca rusească Sberbank. Este interesant de remarcat că top 10 cele mai puternice branduri bancare provin din afara spaţiului SUA/Europa, respectiv din Indonezia, Rusia, Africa de Sud, Malaezia, Singapore, China şi Australia.