Bugetul general consolidat a înregistrat un deficit de 4.267,7 miliarde de lei, după primele cinci luni ale acestui an, reprezentînd 0,2% din produsul intern brut. Anul trecut, numai pe primele patru luni deficitul a fost de 6.549 miliarde de lei, respectiv 0,35% din PIB. Nivelul cheltuielilor totale s-a ridicat la 277.974,2 miliarde de lei, la sfîrşitul lunii mai.
Veniturile colectate de bugetul general consolidat în această perioadă reprezintă 42,4% din estimările anuale, mai mari cu 11,7% (creştere reală) decît în perioada similară a anului trecut. În cadrul acestora, veniturile fiscale, compuse din impozite directe (57,8%) şi impozite indirecte, s-au majorat cu 0,8% ca pondere în PIB. Prin îmbunătăţirea gradului de colectare şi creşterea cotei de impozitare aferente exportului, a crescut cu 3,9% contribuţia impozitului pe profit la formarea impozitelor directe. Volumul total al veniturilor generate de impozitul pe profit la sfîrşitul lunii mai s-a ridicat la 28.085,2 miliarde de lei.
Aceeaşi tendinţă s-a înregistrat şi la nivelul sumelor colectate din aplicarea impozitului pe venit, adică o creştere cu 1,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ca urmare a creşterilor salariale (cu 23,5% la nivelul salariului mediu brut), dar şi a numărului de angajaţi (cu o medie de 0,5% în primele patru luni comparativ cu perioada corespunzătoare din anul precedent).
Cheltuielile bugetului general consolidat au prezentat o creştere cu 9,7% în termeni reali, faţă de cele înregistrate în anul trecut, în aceeaşi perioadă. O dinamică superioară (creştere de 29,8% în raport cu perioada similară a anului 2003) au avut cheltuielile primare, situaţie datorată, în principal, transferurilor acordate pentru sprijinirea categoriilor defavorizate şi a unor domenii de activitate cu dezvoltare insuficientă. Creşterile cele mai însemnate se situează la transferurile acordate din bugetul de stat, a căror creştere nominală a fost de 74,7% (mai ales în domeniul asistenţei sociale, culturii, religiei şi a unor acţiuni privind activitatea sportivă şi de tineret).
Faţă de estimările anuale, au fost înregistrate grade diferite de realizare a veniturilor şi cheltuielilor, acest lucru determinînd solduri negative la bugetul asigurărilor sociale de stat (2.006,7 miliarde de lei) şi la bugetul fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (1.500,9 miliarde de lei). Cea mai mare valoare a deficitului a fost raportată la nivelul bugetului de stat (6.529,4 miliarde de lei), cu un volum al cheltuielilor generate de 129.743,1 miliarde de lei. Cheltuielile din contractarea de credite externe de către ministere s-au ridicat la 11.848,7 miliarde de lei.
Bugetele locale au fost, în ansamblu, excedentare, veniturile colectate fiind de 65.949,6 miliarde de lei, cu 5.601,7 miliarde de lei mai mari decît cheltuielile aferente. Bugetul activităţii pentru valorificarea activelor statului (care nu include veniturile din privatizare) a raportat după cinci luni un deficit de 235,7 miliarde de lei, veniturile obţinute din această activitate fiind de 1.196,3 miliarde de lei.