Cheltuielile de sărbători vor fi mai mari cu aproximativ 8% anul acesta, comparativ cu anul 2023, în principal din cauza creşterii preţurilor, anticipată de 70% dintre consumatori, dar şi pe fondul aşteptărilor rezervate ale cumpărătorilor cu privire la evoluţia economiei în anul care urmează (doar 43% sunt optimişti), potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2024. În contextul scumpirilor estimate, cumpărătorii manifestă prudenţă, astfel că mulţi intenţionează să renunţe la cadouri pentru ei (ponderea celor care plănuiesc astfel de cheltuieli a scăzut într-un an cu 16 puncte procentuale, la 32%) sau să se orienteze către branduri mai ieftine (62%), comercianţi mai accesibili (48%) sau către mărcile proprii ale retailerilor (40%). În plus, tot mai mulţi urmăresc perioadele cu oferte promoţionale (75% faţă de 61% în 2023).
Cu toate acestea, participanţii la studiu spun că îşi aleg comerciantul de la care cumpără în funcţie de calitatea produselor (39%), de nivelul preţurilor (37%) şi de varietatea ofertei (35%).
Totodată, în acest sezon se remarcă o creştere semnificativă a cheltuielilor de sărbători pentru experienţe (în urcare cu 16 puncte procentuale faţă de 2023), cum ar fi evenimente, activităţi diverse şi oportunităţi de socializare cu cei dragi (inclusiv organizarea de petreceri acasă - 25%), în timp ce sumele alocate cadourilor scad uşor (cu 3 puncte procentuale faţă de anul precedent), iar cele pentru decoraţiuni cresc (plus 9% faţă de anul precedent).
În privinţa cadourilor, hainele şi accesoriile conduc în preferinţele cumpărătorilor ca sumă alocată (deşi în scădere cu 10 puncte procentuale), cardurile cadou pierd şi ele teren (minus 12 pp faţă de anul trecut), iar patru din zece intenţionează să ofere daruri sub formă de experienţe.
"Creşterea preţurilor îi îngrijorează şi pe consumatorii din România, dat fiind că inflaţia anuală rămâne ridicată în ţara noastră, în jur de 5%, faţă de media Uniunii Europene de 2,3%, conform celor mai recente date Eurostat. Iar prognozele oficiale indică menţinerea inflaţiei peste ţinta Băncii Naţionale a României, pe o perioadă mai lungă de timp. Prudenţa cumpărătorilor afectează evoluţia consumului, sector care contribuie semnificativ la creşterea economică în România. În aceste condiţii, în care cumpărătorii pun un accent mai mare pe preţul produselor decât pe marcă, retailerii trebuie să se concentreze pe consolidarea programelor de atragere şi menţinere a clienţilor în portofoliu, dar şi pe investiţiile necesare pentru a oferi experienţe omnichannel (care integrează multiple canale de interacţiune, fizice şi virtuale), astfel încât clienţii să beneficieze de oferte avantajoase şi de confort în timpul cumpărăturilor", a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.
Peste 70% dintre cumpărători preferă magazinele online pentru că îi ajută să economisească timp (74%) şi bani (60%), le oferă o gamă variată de opţiuni (68%) şi o mai mare disponibilitate (64%). În schimb, în magazinele fizice (preferate de 55%), cumpărătorii apreciază faptul că pot verifica direct calitatea produsului (63%), beneficiază de consiliere din partea vânzătorilor (62%) şi au parte de socializare (52%).
La rândul lor, liderii companiilor din retail se aşteaptă la o creştere a vânzărilor în acest sezon de sărbători (80% dintre aceştia), susţinută de intensificarea traficului atât în magazine, cât şi pe canalele online. Pe de altă parte, 76% dintre aceştia cred că majoritatea consumatorilor vor pune un accent mai mare pe preţul produsului, în detrimentul loialităţii faţă de marcă.
Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2024 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.100 de consumatori din SUA şi 45 de lideri din companii de retail care au, în proporţie de peste 90%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.
Opinia Cititorului