Companiile româneşti sunt mai optimiste decât acum patru luni în ceea ce priveşte viitorul lor, potrivit celei de-a doua ediţii a Deloitte Central Europe Business Sentiment Index, valabil pentru perioada octombrie - decembrie 2009. George Mucibabici, Preşedinte Deloitte România, a declarat: "Sentimentul general este că economia românească are perspective mai bune în următoarele şase luni (50% dintre răspunsuri). Această proiecţie macroeconomică optimistă se transferă şi la nivel individual, mai mulţi participanţi faţă de ediţia anterioară mizând pe creşterea vânzărilor în următorul an (58,4%, din care 16,7% se aşteaptă la o creştere semnificativă)".
Companiile româneşti semnalează totodată accesul mai uşor la creditare, 75% dintre cei intervievaţi declarând că împrumutul este pentru ei mai accesibil sau relativ mai accesibil, faţă de 54%, în septembrie. "Pe parcursul ultimului an, băncile au subliniat de multe ori că îngheţul de pe piaţa creditării este în principal cauzat de cerere, în contextul în care tot mai puţine companii se califică pentru obţinerea unui credit. Rezultatele studiului de faţă arată că firmele îndeplinesc acum mai uşor criteriile de eligibilitate, pe măsură ce perspectivele economice şi financiare se îmbunătăţesc", a continuat oficialul Deloitte.
La rândul său, piaţa resurselor umane arată semne de stabilizare, mai puţine companii anunţând noi reduceri de personal în următoarele 12 luni (37,5%, comparativ cu 42,3% în septembrie). În plus, procentul companiilor care spun că ar putea recruta noi angajaţi a crescut de la 7,7% la 12,5%.
"În pofida semnalelor pozitive de la orizont, companiile îşi menţin atitudinea prudentă când vine vorba de noi cheltuieli", continuă George Mucibabici, adăugând: "Mai multe companii se concentrează pe produsele şi serviciile existente, limitând inovaţia pe acest segment în următoarele 12 luni. De asemenea, cheltuielile de capital (echipamente, sisteme IT, clădiri noi, etc.) se vor menţine la acelaşi nivel (54,2%, în creştere cu 12% faţă de rezultatele din prima ediţie). Piaţa de fuziuni şi achiziţii rămâne îngheţată, 54,2% dintre directorii executivi chestionaţi declarând că achiziţia unei noi firme în următorul an este improbabilă (din nou, cu 12% mai mult faţă de acum patru luni)".
• Perspective îmbunătăţite în Europa Centrală
A doua ediţie a Deloitte Business Sentiment Index identifică o notă mai optimistă în rândul directorilor executivi din Europa Centrală în ceea ce priveşte perspectivele economice naţionale şi ale companiilor pe care le conduc, faţă de prima ediţie publicată în luna septembrie. Cu toate aces-tea, optimismul este temperat de o abordare moderată, pe măsură ce companiile intră într-un proces lent şi dificil de recuperare de pe urma crizei financiare globale.
Directorii executivi chestionaţi au exprimat aşteptări mai bune cu privire la mediul economic general. Un procent de 40,1% dintre respondenţi cred acum că perspectivele generale se vor îmbunătăţi, faţă de 26,8% în luna septembrie. Cel mai mare salt de încredere aparţine respondenţilor din Cehia, 43,3% dintre ei mizând pe o redresare economică, faţă de 12,9% în ediţia anterioară; Polonia rămâne cea mai optimistă ţară din punctul de vedere al perspectivelor economice, 74,1% dintre directorii executivi chestionaţi anticipând redresarea economiei în următoarele şase luni.
La polul opus, Croaţia rămâne cea mai pesimis-tă ţară, 66,7% dintre cei chestionaţi considerând că economia naţională se va înrăutăţi în următoarele şase luni. Chiar şi în aceste condiţii, răspunsurile indică o îmbunătăţire considerabilă faţă de ediţia din septembrie, când acest procent era 89,7%.
Optimismul sporeşte şi la capitolul investiţii. Tot mai multe companii consideră că împrumuturile devin accesibile şi se arată pregătite să crească investiţiile de capital în următoarele 12 luni.
De exemplu, 74,5% din companiile cu activitate în industria prelucrătoare consideră creditul accesibil, faţă de mai puţin de jumătate (48,4%) în luna septembrie. Aproape 70% dintre toţi directorii executivi chestionaţi spun că firma pe care o conduc are acces facil la credit, cu 10% mai mult decât înainte (57,9%).
Cheltuielile de capital sunt estimate să crească, ceea ce reprezintă o veste bună pentru planurile de dezvoltare şi extindere a companiilor. Aproape 30% dintre respondenţi se aşteaptă să cheltuie mai mult la acest capitol în următoarele 12 luni, faţă de 18,5% în studiul anterior.
Estimările privind veniturile din vânzări sunt, de asemenea, în creştere. Majoritatea companiilor chestionate (53,1%) au încredere că vor înregistra volume de vânzări mai mari în următoarele 12 luni, prin comparaţie cu 45,3%, în septembrie.
Nivelul de încredere manifestat de mediul de afaceri din regiune în luna decembrie reflectă în mod clar mai mult optimism cu privire la perspectivele economice şi ale companiilor. Directorii executivi îşi revizuiesc uşor, în mod pozitiv sau cel puţin moderat aşteptările privind mediul de operare al companiilor. Această creştere de indice reprezintă un punct de plecare încurajator pentru strategiile de redresare şi dezvoltare de anul viitor.