La jumătate de an de la finalizarea Raportului Direcţiei Corp Control şi Anticorupţie înaintat fostului ministru al Transporturilor, funcţionarii publici din cadrul Autorităţii Rutiere Române şi Direcţiei de Transport Rutier, indicaţi drept autori ai unor fapte penale, sunt angajaţi în continuare ai instituţiilor respective subordonate Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
Despre recuperarea prejudiciului constatat - 4,37 milioane euro - nu mai vorbeşte nimeni din minister. Probabil că această stare de fapt a fost cauzată şi de mutarea lui Lucian Bode din fruntea Ministerului Transporturilor la şefia Ministerului de Interne.
În locul lui Bode avem un nou ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de la USR PLUS, care a promis transparenţă în tot ceea ce priveşte cheltuirea banilor publici şi întocmirea bugetelor instituţiilor din subordine. Mai mult, pe transportul rutier, avem şi un secretar de stat numit prin decizia 107/5 februarie 2021 de premierului Florin Cîţu: Gabor Sandor, propus pentru funcţia respectivă de UDMR.
Întrebat de ziarul BURSA care este situaţia raportului întocmit anul trecut de Direcţia Corp Control şi Anticorupţie din Ministerul Transporturilor privind posibilile infracţiuni comise de funcţionarii ARR şi Direcţiei de Transport Rutier, secretarul de stat Gabor Sandor a precizat: "Despre acest subiect sunt în măsură să vă informeze în mod obiectiv doar cei în cauză. Personal nu deţin informaţii detaliate despre cauza respectivă".
Raportul de control se referă la taxele de examinare încasate ilegal de funcţionarii ARR şi DTR de la cursanţii centrelor de formare profesională în perioada 2016-2020. Iar domnul Sandor nu este străin deloc de practica respectivă, mai ales că a fost, până în 26 ianuarie 2021, adică cu 10 zile înainte de a deveni secretar de stat, administrator al unui centru de formare profesională în domeniul transportului rutier. Adică unul dintre centrele de formare profesională care au plătit ilegal examinatorii în perioada 2016-2020.
Este vorba despre SC IFPTR SRL Miercurea Ciuc. Societatea respectivă a fost constituită de Fundaţia Institutul de Formare Profesională în Transporturi Rutiere din Miercurea Ciuc, fundaţie al cărei preşedinte a fost acelaşi Gabor Sandor, până în 25 februarie 2021, când instanţa a luat act de modificarea făcută, adică de renunţarea noului secretar de stat la funcţia respectivă şi a înscris acest lucru în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
Cu alte cuvinte pare imposibil ca actualul secretar de stat să nu fi aflat nimic despre raportul care incrimina tocmai practicile folosite de examinatori.
Unul dintre aceşti examinatori, nominalizaţi în mod particular în raportul întocmit anul trecut este Roza Eniko Balla, şef al Biroului de Pregătire, Calitate şi Evaluare Profesională din cadrul Autorităţii Rutiere Române.
Conform raportului întocmit în 8 septembrie 2020, Eniko Balla ar fi fost campioana devalizării centrelor de formare profesională şi jefuirii conducătorilor auto, instructorilor auto şi managerilor de transport. Ea ar fi încasat numai din taxa de examinare 738.988 lei net (238.198 lei în 2016, 150.947 lei în 2017 şi 157.339 lei în 2018), la care se adaugă 192.504 lei - tot din examinări - în perioada 1 ianuarie 2019-12 martie 2020. Pe lângă suma de 931.492 lei obţinută în patru ani numai din examinările respective, Eniko Balla a mai ridicat peste 48.000 lei în fiecare an reprezentând salariul pentru funcţia publică deţinută, adică şef birou în cadrul ARR.
Din verificarea centrelor de examinare în care a participat Eniko Balla reiese că aceasta a mers cel mai des în judeţul Mureş, unde susţineau examenele pentru atestatele profesionale şi cursanţii din centrele coordonate de societatea administrată de actualul secretar de stat Gabor Sandor.
• Interesele personale, primordiale pentru obţinerea funcţiei de secretar de stat?
Sursele noastre din interiorul ARR mai susţin că numirea domnului Gabor pe domeniul transportului rutier nu este deloc întâmplătoare, ţinând cont de activitatea desfăşurată de centrele de profesionale administrate de acesta în sectorul respectiv de activitate. Din informaţiile primite, reiese că noul secretar de stat ar fi semnat, imediat cum a fost înscăunat în funcţie, toate listele privind comisiile de examinare din centrele de formare profesională. Sursele din cadrul ARR susţin că Gabor Sandor ar fi iniţiat schimbarea organigramei instituţiei, în cadrul căreia să fie înfiinţată o nouă direcţie, care ar urma să fie condusă de Eniko Balla.
Referitor la aceste aspecte, Gabor Sandor ne-a spus: "Formularea şi eventuala oficializare a propunerilor de acest gen este atributul exclusiv al conducerii acestei instituţii (n.red. - a ARR)".
Mai mult, sursele citate afirmă că, în discuţia pe care Gabor Sandor a purtat-o cu Kelemen Hunor, ar fi condiţionat acceptarea numirii ca secretar de stat doar dacă i se dă în atribuţie transportul rutier.
Din analiza acestor acuzaţii pare că noul secretar de stat ar fi scos ţap ispăşitor pentru faptele altora, fiind un fel de victimă colaterală desluşirea iţelor cu caracter penal din cadrul ARR.
Am dorit să aflăm opinia secretarului de stat Sandor Gabor şi despre acuzele aduse la adresa domniei sale. Redăm scurtul dialog telefonic pe care l-am purtat cu cel numit, la propunerea UDMR, în funcţia de secretar de stat la Ministerul Transporturilor:
"Reporter: Bună ziua. Domnul Sandor Gabor?
Sandor Gabor: Da, bună ziua. Vă rog.
Reporter: Sunt George Marinescu de la ziarul BURSA. Aveţi timp să vorbim un pic?
Sandor Gabor: Sunt într-o şedinţă. Dacă îmi spuneţi despre ce este vorba revin eu imediat, în 15 minute.
Reporter: Referitor la faptul că sunteţi sau aţi fost preşedintele unei fundaţii.
Sandor Gabor: Am fost.
Reporter: Şi până aţi părăsit fundaţia aţi semnat nişte acte în calitate de secretar de stat referitoare la transportul rutier care ar putea să fie în folosul fundaţiei respective
Sandor Gabor: Nu. Nu am semnat.
Reporter: Ştiu că sunteţi în premieră secretar de stat. Din informaţiile noastre, aţi dorit să ocupaţi această funcţie şi în urmă cu opt ani.
Sandor Gabor: Nu am mai avut nicio propunere în acest sens.
Reporter: Sunteţi membru UDMR?
Sandor Gabor: Nu.
Reporter: Şi atunci cum explicaţi faptul că datele dumneavoastră apar pe site-ul udmr.ro?
Sandor Gabor: Eu am fost de acord să afişeze, ca să mă susţină în candidatura asta.
Reporter: Sunteţi prieten cu Kelemen Hunor?
Sandor Gabor: Nu aş putea spune că suntem prieteni. Ne cunoaştem.
Reporter: Aţi condiţionat numirea ca secretar de stat de atribuirea domeniului transport rutier?
Sandor Gabor: Nu pot să spun neapărat asta.
Reporter: Nu puteţi să spuneţi neapărat asta sau aţi condiţionat?
Sandor Gabor: Nu. Nu ştiu de unde aveţi informaţia asta.
Reporter: Nu are nicio importanţă de unde am această informaţie. Eu vă întreb şi dumneavoastră îmi puteţi răspunde dacă da sau nu.
Gabor Sandor: Ok. După ce închei şedinţa, pot să revin cu un telefon?
Reporter: Puteţi".
După care, domnul secretar de stat a dorit să comunicăm doar în scris, nu prin intermediul apelului telefonic. Gabor Sandor a ţinut să ne precizeze că se bucură de sprijinul angajaţilor Ministerului Transporturilor, de cel al funcţionarilor din cadrul ARR şi Direcţiei de Transport Rutier, dar şi de susţinerea transportatorilor rutieri, a şoferilor profesionişti. Sandor susţine: "Şoferii profesionişti şi-au manifestat cu toţii satisfacţia în urma aflării veştii că mi-am asumat responsabilităţile aferente exercitării atribuţiilor delegate, care recunosc că sunt onorante pentru mine, dar care mă şi obligă".
Secretarul de stat ne-a mai spus că speră că le va putea oferi angajaţilor şi partenerilor sociali un plus de predictibilitate, dar şi de respect, în susţinerea şi promovarea iniţiativelor generate de nevoia de progres sustenabil.
Ce nu ne-a spus domnul Gabor Sandor este cum va rezolva situaţia descrisă în raportul Direcţiei Corp Control şi Anticorupţie din 8 septembrie 2020 şi cum va recupera sumele de care a fost prejudiciată Autoritatea Rutieră Română şi, indirect, Ministerul Transporturilor.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.03.2021, 12:54)
si uite cum toti, indiferent de nationalitate fac pe hotii smeriti in fata poprului!
in acest context nu stiu cum de isi doresc automia teritoriala!?
demersul ar fi in defavoarea lor!
hotul nu e hot destul pana nu e si fudul!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Emil în data de 20.03.2021, 12:15)
Foarte adevărat.
Penali de diferite etnii. De la președinte de stat pana la ultimul bugetelor. Penali cu pensii speciale, penali asa ziși LUPTĂTORI AI REVOLUȚIEI.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Emil în data de 20.03.2021, 12:16)
bugetar