Drepturile de autor - subiect de controverse şi sustrageri de la plată

IOANA ROSENBERG
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 25 septembrie 2006

Televiziunile se află în fruntea listei marilor datornici la organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor

Societatea Română de Televiziune (SRTV) riscă să plăteas-că peste 40 de milioane de lei noi pentru încălcarea drepturilor de autor, a declarat pentru ziarul "BURSA", Ana Achim, director general al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România - Asociaţia Drepturilor de Autor (UCMR-ADA). Domnia sa ne-a informat că, deşi legea obligă şi postul public de televiziune să solicite şi să încheie cu UCMR-ADA autorizaţie neexclusivă pentru a putea utiliza în mod legal operele muzicale protejate de lege, "TVR" nu are încheiată o astfel de autorizaţie.

Doamna Achim ne-a mai declarat că, în loc să respecte prevederile legii prin încheierea autorizaţiei neexclusive cu UCAMR-ADA pentru a putea radiodifuza în mod legal opere muzicale pe posturile sale de televiziune, "< TVR > preferă să facă o campanie denigratoare în mass-media la adresa titularilor de drepturi de autor".

Pe lângă "TVR", restanţieri mai sunt SC "TV Antena 1" SA, "Antena 3" SA, "Antena 4" SA, "ABC Plus Media" SA, "Amerom Television" SRL, "Dacia RTV Bucureşti" SA, "Music Television System" SRL, "Realitatea Media" SA, "Global Video Media" SRL, "Mass Media România de Mâine" SRL şi "Etno Folclor Media" SRL. Una dintre televiziunile cele mai cunoscute (al cărei nume nu avem voie să îl meţionăm potrivit unei decizii a instanţei, care ne cenzurează) are restanţe pe 2005 de 6 milioane de lei noi, potrivit estimărilor UCMR-ADA.

Mircea Mureşan, director general al Societăţii pentru Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual - Societatea Autorilor Români din Audiovizual (DACIN - SARA), ne-a informat că în fruntea listei datornicilor se află posturile "Pro Cinema", "Minimax" şi "B1TV". Domnia sa spune că DACIN - SARA a întreprins, fără rezultat, demersuri şi a trimis notificări către aceste posturi pentru reglementarea pe cale amiabilă a autorizaţiilor de radiodifuzare a filmelor româneşti aflate în ges-tiune proprie şi că intenţionează chiar să le acţioneze în instanţă.

Potrivit informaţiilor furnizate de către directorul general al DACIN -SARA, "PRO TV" nu a plătit drepturile de autor aferente anilor 2005 şi 2006. "Minimax", cu sediul principal la Budapesta, a difuzat în 2005-2006 seriale de filme româneşti de animaţie, în mai multe ţări, dar refuză orice contracte cu DACIN - SARA. Reprezentantul instituţiei a menţionat că radiodifuzarea unor opere cinematografice româneşti fără autorizaţia titularilor de drepturi de autor sau a organismului de gestiune colectivă poate deveni fapt penal, conform reglementărilor în vigoare.

În privinţa "B1TV", domnul Mureşan ne-a spus că postul a plătit drepturile de autor pe anul trecut, dar este în res-tanţă cu plăţile pentru filmele româneşti, destul de numeroase, difuzate în acest an.

Operatorii de televiziune prin cablu - acuzaţi că fac lobby ca să nu plătească drepturi de autor

Cabliştii au reuşit să influenţeze legea ca să nu plăteas-că taxe pentru drepturi de autor la posturile româneşti pe care le transmit, ne-a declarat Ioan Ionel, director executiv al Uniunii Producătorilor de Film şi Audiovizual din România - (UPFAR-ARGOA). Domnul Ionel susţine că "operatorii de televiziune prin cablu fac un lobby puternic în parlament ca să difuzeze posturi româneşti pe care nu le plătesc".

Domnia sa consideră că o consecinţă a acestor "presiuni din partea cabliştilor" o constituie articolul 82 din Legea audiovizualului numărul 504 din 2002, care prevede ca dis-tribuitorii prin cablu să nu plătească taxe privind dreptul de autor şi drepturile conexe aferente acestor programe, pentru programele a căror retransmitere prin cablu este obligatorie.

Domnul Ionel contestă, de asemenea, decizia Oficiului Român pentru Drepturi de Autor numărul 95 din 2005 privind stabilirea procentului valabil pentru drepturile de autor şi drepturile conexe datorat de distribuitorii de servicii de programe prin cablu. Conform aces-tei decizii, procentul maxim pentru drepturile de autor de 1,5 % şi de 0,5% pentru drepturile conexe constituie procentul valabil datorat de distribuitorii de servicii de programe prin cablu.

Ana Achim, director general al UCMR-ADA, ne-a informat că cifra estimată a restanţelor din partea distribuitorilor de televiziune prin cablu la plata remuneraţiilor datorate titularilor de drepturi, pentru toate cele şapte organisme de gestiune colectivă, este de 1,3 milioane de lei.

Specialişti în legislaţia dreptului de autor din cadrul casei de avocatură "Ţuca, Zbârcea & Asociaţii" ne-au informat că reglementările în vigoare prevăd că titularii drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe îşi pot exercita drepturile lor pentru autorizarea sau interzicerea retransmisiei prin cablu numai prin intermediul unui organism de gestiune colectivă. Cuantumul remuneraţiei privind drepturile de autor şi drepturile conexe se stabileşte printr-o metodologie negociată între organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe şi structurile asociative ale distribuitorilor prin cablu, potrivit procedurilor prevăzute de lege, cu excluderea de la calcul a programelor a căror retransmisie prin cablu este obligatorie conform legii.

Conform protocolului referitor la metodologia privind utilizarea de retransmitere prin cablu a operelor muzicale, audiovizuale, cinematografice, scrise, plastice, a fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, preluate în radiodifuzări iniţiale, drepturile patrimoniale cuvenite titularilor dreptului de autor şi drepturilor conexe, se ridică la procentul de 2%. Baza de calcul a remuneraţiei este constituită din totalitatea veniturilor brute lunare obţinute din activitatea de retransmitere de servicii de programe.

Dacă domeniul legislaţiei drepturilor de autor a devenit obiect de controversă în România, aceasta s-a întâmplat şi din cauză că organizaţiile care administrează colectiv drepturile de autor ale titularilor individuali nu au rezistat tentaţiei de a privi dreptul de autor prin prisma comisionului de administrare de 30% pe care l-au solicitat legiuitorului, primind satisfacţie din 1996 până de curând când, spre stupoarea acestor organizaţii, parlamentul a decis ca acest comision să fie redus la 15% din sumele colectate.

Sub imperiul acestei tentaţii, pretenţiile organismelor de gestiune colectivă au excedat deseori cadrului european al practicii în domeniul drepturilor de autor.

Astfel, cu unele excepţii, ele şi-au dorit întotdeauna să calculeze sumele datorate de utilizatori prin raportarea procentelor stabilite în aplicarea legii la totalul veniturilor utilizatorilor, fără a accepta mecanisme de diferenţiere a obligaţiei de plată în funcţie de gradul de utilizare a operelor protejate de drept de autor. Tot astfel, ele şi-au dorit ca procentul aplicabil să fie mult mai mare decât cele practicate în ţările Uniunii Europene.

Prin cumularea acestor pretenţii s-a ajuns de pildă ca o televiziune care utlizează în proporţie de 10% muzică în programele sale să fie obligată să plătească 2% din totalul veniturilor numai pentru drepturile autorilor de muzică, în vreme ce, de pildă, în Germania o televiziune care utilizează muzică în aceeaşi proporţie, plăteşte numai 0,36% venituri, deci de aproape 6 ori mai puţin.

Aceasta deşi, atât prevederi în legislaţia recentă, suspendate din păcate pe perioada de acţiune a ultimei ordonanţe de urgenţă din domeniu, dar reinstaurate de Legea 329/2006, precum şi decizii ale Curţii europene de justiţie, confirmau regula europeană conform căreia obligaţiile de plată trebuie stabilite în funcţie de gradul de utilizare a operelor protejate în programele de radio şi de televiziune.

Recent, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României a adoptat o hotărâre care a calificat ca nelegală o prevedere a unei hotărâri de guvern care impunea calculul obligaţiilor de plată ale televiziunilor şi radiourilor prin aplicarea unui procent unic la totalul veniturilor utilizatorilor, indiferent de gradul în care aceştia utilizează opere în programele lor. Ca urmare a acestei hotărări a instanţei supreme, televiziunile şi radiourile care au plătit conform hotărârii de guvern menţionate sau au fost acţionate în instanţă pentru obligaţii de plată neonorate, vor putea intenta acţiuni prin care să ceară instanţei recalcularea obligaţiilor de plată şi eventuala restituire a sumelor.

Dealtfel, aici trebuie precizat că afirmaţiile organismelor de gestiune colectivă privind refuzul unor utilizatori de a plăti drepturile de autor vizau de fapt cazuri în care obligaţia de plată era obiectul unei dispute în instanţă, în condiţiile în care utilizatorii reclamau instanţei incălcări ale legii în stabilirea obligaţiilor de plată de către organismele de gestiune a dreptului de autor, utilizatorii fiind indreptăţiţi de lege să işi apere la rândul lor drepturile în justiţie.

Fenomenul abuzurilor în aplicarea legislaţiei drepturilor de autor nu este specific românesc ci are şi o dimensiune "europeană". Comisia Europeană a semnalat în cateva rânduri prin documente programatice îngrijorarea ei faţă de abuzul de poziţie de dominanţă pe care organizaţii de gestiune colectivă a drepturilor de autor îl practică la nivel european. În acest sens Comisia a iniţiat proceduri de investigaţie împotriva unor importante organizaţii paneuropene de acest tip, precum CISAC, având în vedere totodată creşterea gradului de control asupra acestora precum şi a transparenţei activităţii lor, inclusiv prin urmărirea repartizării corecte a sumelor colectate.

Totodată, oficiali ai Comisiei Europene precum Tilman Lueder, şeful departamentului drept de autor al Directoratului piaţă internă al Comisiei Europene, şi-au exprimat îngrijorarea pe această temă, citând, între problemele de acest tip, cazul devenit celebru al societăţii de gestiune colectivă ADAMI din Franţa care a pretins că nu a putut transmite drepturile băneşti actorului Sean Connory, deoarece nu îi cunoştea adresa.

Este de aşteptat ca integrarea europeană să aducă un efect de instaurare a unor practici comune întregii Europe şi în domeniul drepturilor de autor, deziderat pe care legea română l-a formulat pentru prima dată, cu câteva luni în urmă, ca unul dintre principiile de bază ale dreptului de autor în România. De notat că acest principiu a fost introdus în lege la solicitarea asociaţiei televiziunilor şi radiourilor, şi nu a organizaţiilor de drept de autor. Ne aşteptăm ca el să funcţioneze, altfel existând şi perspectiva, care va fi probabil prea îndepărtată - pe care Comisia Europeană încearcă să o introducă prin reglementări specifice care să elimine monopolul naţional al gestiunii colective - ca utilizatorii din România să se poată adresa unor organisme de gestiune din alte ţări europene care practică tarife rezonabile, pentru a-şi onora obligaţiile legale în domeniul dreptului de autor. (GEORGE CHIRIŢĂ - director executiv ARCA)

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb