În 2023 a fost înregistrată o activitate de import şi export intensă pentru firmele din agricultură, cu o creştere de 30% a cererii pentru servicii de transport de mărfuri specifice domeniului, îngrăşăminte şi utilaje agricole, raportează DSV Road, parte din grupul danez DSV, companie de transport din Europa. Astfel, 2023 este cel mai bun an pentru importul şi exportul de mărfuri pentru agricultura românească, firmele din domeniu pregătindu-se din timp pentru a proteja culturile într-un an cu secetă extremă.
Cea mai mare cerere pentru servicii de transport în agricultură s-a înregistrat în judeţele Ilfov, Braşov, Galaţi şi Dâmboviţa.
"Cererea în creştere pentru transportul de îngrăşăminte şi utilaje agricole este un semn că sectorul agricol din România dă roade şi este nevoie de soluţii care să eficientizeze activitatea agricolă. În acelaşi timp, au fost importate cantităţi impresionante de îngrăşăminte, în special bio, pentru a combate seceta acută de anul acesta. Această cerere sporită este un indicator al perspectivelor optimiste pentru industrie şi deschide noi oportunităţi de afaceri în domeniul transportului. Industria automotive are cea mai intensă activitate de transport, însă agricultura este noul motorul al creşterii în transport, iar DSV Road este aici pentru a susţine dezvoltarea acestui domeniu prin transport de tip grupaj şi transport abagaritic", declară Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.
Astfel, activitatea de import pentru agricultură a reprezentat 20% din întreaga activitate de transport, cele mai importate mărfuri fiind utilajele agricole, îngrăşăminte, în special bio, seminţe, pesticide si ierbicide. Însă activitatea de export din agricultură este în continuă dezvoltare, cele mai transportate mărfuri fiind floarea-soarelui, porumb şi grâu pentru însămânţat, către ţări ca Franta, Ungaria, Italia sau Spania. De altfel, sectorul agricol se află în top 10 sectoare care înregistrează o creştere a exportului de mărfuri.
Cele mai folosite servicii de transport pentru mărfurile din agricultură sunt grupaj, care permite transportarea cantităţii dorite de mărfuri, de la 10 kg la 3.000 kg per camion, alături de mărfurile altor firme, reducând cheltuielile de transport cu până la 80%, şi intermodal (rutier + feroviar), folosit pentru reducerea cantităţii emisiilor CO2 cu până la 70%.
În ceea ce priveşte profilul firmelor din agricultură care folosesc transportul de tip grupaj sau intermodal, 30% sunt IMM-uri, cu activitate agricolă în producerea de cereale, legume sau fructe.
De altfel, din totalul de clienţi DSV Road, 70% este reprezentat de IMM-uri, în special din domeniile FMCG, retail, confecţii, industria chimică, pharma şi agricultură. IMM-urile româneşti exportă cantităţi din ce în ce mai mari către Europa, fiind înregistrată astfel o creştere de 20% a cantităţii de mărfuri transportate către pieţele externe în 2023 faţă de anul trecut. Cele mai transportate mărfuri sunt din categoriile produse alimentare, articole de îmbrăcăminte şi încălţăminte şi industrie uşoară
România este una dintre cele mai importante pieţe din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se aşteaptă la o creştere a business-ului cu 10%, după ce anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decât în 2021, datorită creşterii numărului de clienţi şi a cererii pentru toate tipurile de transport, în special grupaj şi intermodal.