Dublul mister al demisiei lui Eduard Hellvig

Sorin Rosca Stanescu
Politică / 8 ianuarie

Sorin Rosca Stanescu

În urmă cu şase luni, demisia lui Eduard Hellvig de la şefia Serviciului Român de Informaţii a stârnit senzaţie. Pe bună dreptate. Întrucât era cu totul şi cu totul neaşteptată. Iar de atunci până în prezent s-au tot făcut felul de speculaţii privind viitorul politic al domnului Hellvig. Şi nimeni nu a băgat de seamă un fapt extrem de grav. Şi anume că, de şase luni, SRI nu are un director civil.

Aşadar cel mai important serviciu secret al României este militarizat până la vârf. Şi, timp de şase luni, preşedintele Klaus Iohannis este incapabil să desemneze un succesor pe care să îl propună Parlamentului şi care să fie asumat prin vot de coaliţia politică pe care domnia sa a creat-o şi a instalat-o la vârful statului. Putem încă specula mult şi bine în următoarele câteva luni pe marginea carierei pe care Eduard Hellvig ar urma să o aibă, dar cred că mai relevant este să încercăm să aflăm motivul real pentru care acesta nu are un succesor civil la şefia SRI. Atunci când a demisionat, Eduard Hellvig a rostit un discurs, ultimul în calitate de şef al Serviciului Român de Informaţii, în care a precizat care este motivul care l-a determinat să ia respectiva decizie. Iar motivul prezentat e uluitor. Şi anume că şi-ar fi îndeplinit toate obiectivele importante pe care le-a avut în calitate de director. Culmea este că a şi enumerat o bună parte dintre respectivele obiective. Iar din analizele pe care le-am făcut eu, pe care le-au făcut şi alţi analişti, nu rezultă deloc că obiectivele enumerate s-au transformat în angajamente îndeplinite. Acest argument nu rezistă nici dintr-o altă perspectivă. Dacă un director al unui serviciu secret îşi îndeplineşte obiectivele, înseamnă că respectivul serviciu secret se poate lipsi în continuare de director? Cât priveşte nenumăratele speculaţii care s-au făcut vizând posibilitatea ca Eduard Hellvig să devină succesor al lui Klaus Iohannis la preşedinţia României, nici acest scenariu nu au căpătat consistenţă pe parcursul celor şase luni care au trecut.

Într-una dintre "pastilele" pe care le-am distribuit astăzi, am insistat asupra faptului că preşedintele României, Klaus Iohannis, s-a dovedit incapabil să desemneze un succesor al lui Eduard Hellvig. Sau poate că pur şi simplu nu a vrut. Oare de ce? Întrucât domnul Klaus Iohannis nu oferă opiniei publice niciun fel de explicaţie asupra neîndeplinirii din neglijenţă sau poate cu rea credinţă a unei obligaţii constituţionale pe care o are, sunt liber să speculez. Iar în continuare prezint la rândul meu un scenariu.

Conform tradiţiei, domnul Klaus Iohannis ar fi trebuit să identifice pentru rolul de succesor la şefia civilă a SRI o persoană extrasă din rândurile PSD. O asemenea persoană însă, chiar dacă nu este greu de găsit, e greu de subordonat. Ca de obicei, în anul electoral - şi acesta este cel mai important an electoral din istorie - se efectuează diverse jonglerii, în special prin antrenarea mascată a Serviciului Român de Informaţii în campanile electorale. Cu un director civil la şefia SRI, provenit din PSD, spaţiul în care preşedintele Klaus Iohannis poate juca în alegeri, în special în cele prezidenţiale, se restrânge dramatic. Cu totul alta este situaţia dacă, în mod artificial, la conducerea SRI este menţinut un militar, care se subordonează direct preşedintelui Klaus Iohannis. Îl acuz prin urmare de intenţia de a interveni într-un mod incorect, prin intermediul SRI, în desfăşurarea celor patru campanii electorale din acest an. Să mă contrazică dacă poate!

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Desigur acuzatia poate fi sau nu reala .Art. 24. _ Directorul Serviciul Român de Informaţii are prim-adjunct, care este şi înlocuitorul legal al acestuia, precum si

    3 adjuncţi.Art. 36. _ Personalul Serviciului Român de Informaţii nu poate face parte din partide sau alte organizaţii cu caracter 

    politic ori secret şi nu poate fi folosit în scopuri politice In lipsa directorului, atribuţiile de 

    preşedinte se îndeplinesc de primul-adjunct, iar în absenta acestuia, de un adjunct al directorului anume desemnat Art. 24. _ Directorul Serviciul Român de Informaţii are prim-adjunct, care este şi înlocuitorul legal al acestuia, precum si 3 adjuncţi.Demisia directorului SRI nu este cuprinsa de lege si din acest motiv legea trebuieste fie modificata fie amendata .Presedintele natiunii nu poate decit respecta legea in vigoare .Chiar daca aparent el propune numele unui viitor sef SRI , ce va fi validat sau nu in Parlament,Presedintele nu poate constata de unul singur lipsa unei lacune in lege.Avind la dispozitie prevederile legale existente inlocuitorul sefului SRI poate beneficia pina la dispozitii legale noi de functia in cauza . 

    Legile nu pot fi incalcate sau interpretate abuziv de catre Presedintele Romaniei asa cum se poate intimpla in cazurile aparute ca si texte in Media sau ca in cele scrise de catre unii sau altii asemeni mie .Parlamentul este organul legislativ ce poate modifica sau enunta aparitia unor noi legi si nicidecum Presedintele Natiunii ce are cu totul alte prerogative .

    pe de alta parte nu era corect ca johanis la sfarsit de mandat sa numeasca pe cineva . sa vedem ce iese din alegeri si apoi , altfel iese iures .

    1. Iohannis a respectat mereu legea. Provocări au fost cu nemiluita Iohannis nici nu se sinchiseste

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb