Uniunea Europeană (UE) va reveni cu o directivă privind taxarea serviciilor digitale dacă Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD) nu va finaliza în 2020 raportul privind reforma sistemului internaţional de taxare în contextul digitalizării, a anunţat, ieri, Oana Ciurea, şef-serviciu Direcţia Legislaţie Impozite din cadrul Ministerului Finanţelor Publice (MFP), în cadrul unei conferinţe despre taxare.
După circa un an şi jumătate de discuţii, la summitul ECOFIN din luna martie, preşedinţia română a Consiliului UE a propus statelor membre ale Uniunii un proiect de compromis cu privire la taxa digitală care ar fi urma să fie aplicată giganţilor tehnologici, acordul mandatând OECD să realizeze un raport care să includă şi o serie de recomandări, după ce Irlanda (ţară cu unele dintre cele mai mici taxe din UE aplicate corporaţiilor, în care au sediul mai multe companii americane printre care şi Facebook şi Apple) şi ţările scandinave (Suedia şi Danemarca) şi-au menţinut opoziţia faţă de o taxă de 3% pe veniturile companiilor digitale.
În contextul în care pentru un vot pozitiv este necesar acordul tuturor membrilor UE, Franţa şi Germania au propus la un alt summit din decembrie 2018 ca taxa să acopere doar veniturile care provin din publicitatea online, în comparaţie cu propunerea Comisiei Europene din martie 2018 de a aplica taxa şi asupra activităţilor de intermediere digitală precum cele oferite de platformele sociale sau comerţului online şi vânzării de date cu caracter personaş.
Irlanda însă a respins varianta modificată şi a cerut atunci ca taxarea să se facă pe profitul realizat în locul veniturilor, aici intervenind propunerea părţii române.
Reprezentantul MFP a precizat: "Din cauza opoziţiei unor state membre nu am putut finaliza dosarul la summitul ECOFIN din decembrie 2018, iar membrii au căzut de acord să continue această muncă bazându-se pe scopul limitat al Directivei privind taxarea publicităţii (online). Textul (iniţial) prevedea o taxă de 3% pe cifra de afaceri având la bază contribuţiile digitale, respectiv participarea utilizatorilor, deci aria de acoperire a Directivei (privind taxa digitală) a fost diminuată semnificativ.
Preşedinţia română a luat toate măsurile, experţii noştri au încercat să propună diferite compromisuri, dar din cauza opoziţiei unor state membre am fost nevoiţi să prezentăm la întâlnirea ECOFIN din martie un draft de compromis. Toţi membrii au căzut de acord că trebuie să aşteptăm pentru analiza, poziţia şi draftul OECD. Acestea vor fi publicate în 2020, iar dacă OECD nu va finaliza această muncă, Uniunea Europeană va reveni cu o (nouă) directivă privind taxarea digitală. Vom vedea în 2020 ce se întâmplă. Poate că va fi ca propunerea din varianta iniţială, o taxă pe servicii digitale, sau poate va fi doar pe publicitate".
Potrivit datelor UE, taxa efectivă pe companiile tradiţionale se situează la un nivel de 23%, în timp ce companiile digitale se bucură de un nivel al taxării de aproxmativ 10. În forma iniţială, taxa era aşteptată să colecteze circa 5 miliarde de euro pe an.
La finalul unui "summit digital" avut loc la Tallinn, Estonia, la sfârşitul lunii septembrie 2017, comunicatul liderilor UE nota: "Suntem angajaţi pentru o schimbare globală a regulilor de impozitare şi să adaptăm propriile sisteme fiscale pentru a asigura că profiturile generate digital în Uniunea Europeană sunt impozitate acolo unde se creează valoarea (...) Este nevoie de discuţii suplimentare cu privire la modalităţile de instituire a unui astfel de sistem".