Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania), direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care instrumentează şi soluţionează pe cale amiabilă reclamaţii transfrontaliere, a recuperat pentru consumatori circa 385.000 euro, în anul 2024, cu 8,7 % mai mult faţă de anul 2023, potrivit unui comunicat emis redacţiei.
În această perioadă, ECC Romania a instrumentat aproximativ 6.800 de solicitări primite de la consumatori români şi peste 350 solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda şi Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reşedinţă ale consumatorilor, însemnând o creştere cu circa 7,5 % faţă de numărul solicitărilor primite în anul 2023.
Structura reclamaţiilor primite a fost împărţită în cinci domenii principale. Cele mai multe reclamaţii, adică 38%, au fost legate de transporturi, incluzând transportul aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto. Un alt domeniu semnificativ, cu 20% din reclamaţii, a fost îmbrăcămintea şi încălţămintea. De asemenea, 10% dintre reclamaţii au vizat diverse produse şi servicii, cum ar fi serviciile financiare, obiectele de uz personal (ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire) şi alte servicii. Un alt 10% din reclamaţii s-a referit la mobilier, echipamente pentru gospodărie şi întreţinerea de rutină a gospodăriei, incluzând electrocasnice şi mobilă. În fine, 9% din reclamaţii au fost legate de recreaţie şi cultură, incluzând electronice, produse pentru sport şi camping, animale de companie, concerte şi vizite la muzee.
Faţă de anul 2023, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat o scădere, acestea menţinându-se în continuare în vârful topului domeniilor care generează reclamaţii ale consumatorilor, în principal din cauza valului de plângeri înregistrate în perioada sezonului estival, prelungit cu cel al toamnei, preferat, mai nou, ca perioadă de vacanţă târzie, faţă de primăvară.
Anul trecut, numărul solicitărilor care vizează achiziţiile online, fie că discutăm de îmbrăcăminte şi încălţăminte, diverse servicii, mobilă şi echipamente de gospodărie, sau cele din zona recreaţie şi cultură, au crescut uşor faţă de anul precedent, în mod deosebit în ultima parte a anului 2024.
Opinia Cititorului