Autorităţile din zona educaţiei s-au sesizat, după o lungă perioadă, că foarte mulţi absolvenţi nu se prezintă la examenele importante, Evaluarea naţională şi Bacalaureat. Mai bine mai târziu decât niciodată este valabil şi în acest caz. Organizarea şi desfăşurarea unui program adaptat şi intensiv de învăţare remedială, monitorizarea prezenţei elevilor şi luarea de măsuri pentru prevenirea şi diminuarea absenteismului sunt unele dintre măsurile pe care Ministerul Educaţiei le-a transmis Inspectoratelor şcolare pentru a fi implementate în şcoli, în urma realizării rapoartelor privind neparticiparea elevilor la Evaluarea naţională şi Bacalaureat. Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, instituţie aflată în subordinea Ministerului Educaţiei, a publicat rapoartele de cercetare privind neparticiparea elevilor la Evaluarea naţională pentru clasa a VIII-a şi la examenul naţional de Bacalaureat 2023. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat: "Este pentru prima dată când avem studii de cercetare privind cauzele neparticipării la examenele naţionale - un fenomen complex, influenţat de o diversitate de factori. Mulţumesc Unităţii de Cercetare în Educaţie pentru realizarea acestui instrument esenţial în proiectarea intervenţiilor adecvate de politică publică: acestea trebuie să fie fundamentate pe dovezi şi pe recomandările cercetătorilor în domeniu".
Ministerul Educaţiei a transmis în teritoriu, spre a fi implementate în şcoli, o serie de măsuri, printre care: organizarea şi desfăşurarea unui program adaptat şi intensiv de "Învăţare remedială", cu o frecvenţă săptămânală, pentru elevii din anii terminali care în anul şcolar precedent au avut media generală mai mică de 7, în vederea pregătirii pentru Evaluarea naţională, respectiv examenul de Bacalaureat; monitorizarea prezenţei elevilor şi luarea măsurilor pentru prevenirea şi diminuarea absenteismului, inclusiv prin introducerea unui sistem de monitorizare a prezenţei la şcoală a elevilor şi de informare permanentă a familiilor acestora. Sesizarea cazurilor de absenteism ridicat la serviciile publice de asistenţă socială şi colaborarea cu acestea în vederea reintegrării elevilor la cursuri; susţinerea de către Inspectoratele şcolare judeţene şi din Bucureşti a unităţilor de învăţământ în implementarea proiectelor cu finanţare externă (PNRAS, ROSE) în vederea valorificării activităţilor şi resurselor acestora pentru prevenirea abandonului şcolar şi pentru creşterea rezultatelor la examenelor naţionale.