Alianţa dintre compania auto italiană "Fiat" SpA şi "Chrysler" LLC, al treilea constructor auto din SUA, plasat recent sub protecţia Legii falimentului, presupune vânzarea majorităţii activelor vechii societăţi americane, pentru două miliarde de dolari, către "New Chrysler", care va deveni subsidiara "Fiat". Noua entitate îşi va asuma unele pasive ale vechii companii "Chrysler", iar restul activelor vor fi desprinse sub protecţia instanţei.
Compania astfel creată va vinde către "Fiat" cele mai bune active, printre care brandul Jeep şi marca de camionete Dodge Ram.
"New Chrysler" va fi deţinută în proporţie de 55% de asociaţia salariaţilor. Trezoreria SUA şi guvernul canadian vor controla 8%, respectiv 2%, iar "Fiat" - 20%, cu dreptul de a prelua încă 31% în anumite circumstanţe.
Potrivit termenilor alianţei, "Fiat" va oferi acces "New Chrysler" la tehnologia de producţie a autoturismelor ce folosesc combustibil eficient şi a maşinilor de capacitate mică. Însă, "Fiat" nu plăteşte aproape nimic pentru accesul instant pe pieţele SUA, prin dealerii "Chrysler".
Directorul executiv al companiei italiene, Sergio Marchionne, a încercat, cel puţin un an, să găsească un partener ca să aducă brandul Fiat pe piaţa americană. Încercările au presupus apropieri de "General Motors", "Ford", "BMW" şi "Nissan", însă rezultatul nu a fost unul pozitiv.
În viziunea lui Marchionne, "Fiat" este o companie prea mică pentru a supravieţui pe propriile-i picioare, într-o epocă a consolidării rapide. Ca să fie viabilă, compania "Fiat" trebuie să realizeze vânzări anuale globale de 5,5 milioane de vehicule sau chiar mai mult. În 2008, "Fiat" a livrat pieţei 2,1 milioane de autoturisme, iar un volum de peste 5 milioane nu poate fi realizat decât dacă pătrunde pe piaţa SUA.
Beneficiul imediat al alianţei cu "Chrysler" este, însă, creditul guvernamental de câteva miliarde de dolari destinat reorganizării companiei.
Totuşi, în opinia unor specialişti, este posibili ca alianţa "Fiat" - "Chrysler" să fie riscantă. Motivul? Nu e prea sigur că americanii care preferă produsele Chrysler, vor cumpară autoturismele Fiat - în general mici şi cu un alt design decât cel realizat de constructorul american.
• Concesii din partea creditorilor
Cei mai importanţi creditori ai "Chrysler" ("JP Morgan Chase & Co.", "Goldman Sachs Group" Inc., "Morgan Stanley" şi "Citigroup" Inc.) au decis să recupereze 28 de cenţi pentru fiecare dolar din datoria de 6,9 miliarde de dolari pe care grupul o are faţă de ei.
Acţionarul minoritar al producătorului auto american, totodată fostă companie-mamă a acestuia, "Daimler" AG din Germania, a decis să ierte "Chrysler" de o datorie subordonataă de 1,5 miliarde de dolari. La rândul său, acţionarul majoritar, "Cerberus Capital Management" LP, iartă compania de 500 de milioane de dolari, datorii subordonate, şi va contribui la finanţarea planului de pensii al "Chrysler".
Pe de altă parte, sindicaliştii "Chrysler" au acceptat reduceri de salarii, dealerii - diminuarea profiturilor din contracte, iar furnizorii - micşorarea preţurilor.
"Chrysler" a negociat un sprijin de 500 de milioane de dolari de la Trezoreria SUA înainte de faliment; 4,5 miliarde de dolari - o linie de credit de 60 de zile pentru finanţarea falimentului, şi 6 miliarde de dolari - credit pentru finanţarea operaţiunilor "New Chrysler", după vânzare. În plus, compania a semnat un acord de finanţare pe patru ani cu GMAC LLC
"Chrysler" LLC ar putea plăti 200 de milioane de dolari avocaţilor şi altor specialişti care vor încerca să creeze din această companie o entitate viabilă, în parteneriat cu "Fiat". "Chrysler" are circa 54.000 de salariaţi, iar la finele lui 2008 contabiliza active de aproape 39,3 miliarde de dolari şi pasive de 55,2 miliarde.