Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat, pe site, ora de deschidere a sesiunii de înregistrare online pentru schema de minimis.
Astfel, întreprinzătorii care doresc să aplice pentru acordarea ajutorului de minims îşi pot înregistra cererile de Acord pentru finanţare începând cu 16 august, ora 8.30.
MFP a revizuit, recent, Ghidul solicitantului aferent Hotărârii de Guvern care promovează o nouă schemă de minimis pentru întreprinderile mici şi mijlocii, procedura de înregistrare online a cererilor de acord pentru finanţare fiind introdusă în premieră în Ghid, după ce mediul de afaceri a opinat că ajutorul de stat ar fi "făcut cu dedicaţie".
După ce iniţiativa a fost aprobată în Guvern, consultanţii din domeniu au apreciat că modul de punere în aplicare a acestei scheme de ajutor încalcă principiul egalităţii de şanse, întrucât, iniţial, actul legislativ impunea depunerea dosarelor în mod fizic la sediul Ministerului Finanţelor Publice (MFP) din Bucureşti.
Şi după modificările făcute, consultanţii şi potenţialii beneficiari au rămas sceptici că această schemă va fi derulată corect pentru toţi cei interesaţi de ajutorul de stat, punând sub semnul întrebării corectitudinea cu care va fi ea aplicată.
Prima sesiune de depunere a documentelor necesare se va derula în perioada 16 august - 31 octombrie 2013, în limita bugetului anual alocat. Imediat după epuizarea acestuia, nu vor mai fi primite cereri în sistem.
După ce MFP va posta pe site-ul său aplicaţia, firmele interesate trebuie să introducă datele principale privind întreprinderea, precum şi valoarea ajutorului de minimis solicitat. Ulterior, societatea solicitantă va primi un mesaj de trimitere cu succes însoţit de numărul de înregistrare al cererii de acord pentru finanţare şi adresa de web unde poate consulta recipisa generată după introducerea datelor în sistem. Solicitanţii vor primi informaţii legate de perioada în care vor putea depune sau transmite prin poştă sau alte servicii de curierat cererile de acord pentru finanţare, însoţite de documentele justificative, la registratura generală a MFP.
În cazul în care se va constata neutilizarea în totalitate a bugetului anual alocat schemei în cadrul unei sesiuni, va fi deschisă o nouă sesiune, prin publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a datei reluării procedurii de înregistrare a cererilor şi a bugetului rămas neutilizat, conform noului Ghid al solicitantului.
Acesta precizează că termenul de finalizare a procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanţare este de maxim 30 de zile lucrătoare de la data la care aceasta este completă, în limita bugetului anual alocat schemei. În termen de cel mult patru luni de la data primirii acordului pentru finanţare, întreprinderile beneficiare de ajutor de minimis sunt obligate să demareze investiţia aprobată spre finanţare.
Ajutorul de minimis se acordă IMM-urilor sub formă de sume nerambursabile, de la bugetul de stat, în procent de 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aprobate spre finanţare, în limita echivalentului în lei a valorii maxime de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor care desfăşoară activitate în domeniul transportului rutier, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi. Bugetul maxim pentru schema de ajutor de minimis este de 400 de milioane de lei, adică mai puţin de 100 de milioane de euro.
Autorităţile estimează că în jur de 1.000 de întreprinderi ar putea beneficia de noua schemă de ajutor de minimis, preconizându-se, astfel, crearea a 6.000 de noi locuri de muncă.