Actualizare 17:01
"Referitor la reacţia de ieri, 26 iulie 2017, a Fondului Proprietatea (FP) cu privire la proiectul de contract de mandat al membrilor CS al Hidroelectrica propus de Ministerul Energiei, aceasta se înscrie în politica utilizată tot mai frecvent în ultima perioadă de FP pentru decredibilizarea acţiunilor ME prin publicarea unor concluzii şi «îngrijorări» fără fundament legal şi real", potrivit Ministerului Energiei .
Un comunicat al instituţiei precizează: "Dincolo de aceste episoade prin care se încearcă inocularea în rândul opiniei publice a unei percepţii eronate faţă de autoritatea în domeniul energiei, ne alarmează atitudinea distructivă a reprezentanţilor FP în Consiliile de Administraţie (CA) sau Consiliile de Supraveghere (CS) ale societăţilor la care FP deţine participaţii minoritare alături de statul român. Această situaţie este de natură să îngreuneze sau chiar să blocheze activitatea companiilor, cum se întâmplă în mod special şi repetat la Hidroelectrica.
În acest sens, punctăm o serie de acţiuni ale reprezentantului FP la Hidroelectrica, care a pus compania de mai multe ori în situaţii dificile:
- Blocarea activităţii CS prin condiţionarea prezenţei la şedinţe şi a votului acţionarului minoritar de schimbarea ordinii de zi şi votarea anumitor puncte conform solicitărilor sale.
- Împiedicarea numirii conducerii Hidroelectrica prin demisia reprezentantul numit de FP în CS. Astfel, Hidroelectrica a înregistrat o situaţie fără precedent: funcţionarea timp de câteva zile fără for de conducere. Interesant este că, ulterior acestei situaţii, pe care Ministerul Energiei a gestionat-o dincolo de comportamentul FP, FP a propus ca membru în CS acelaşi reprezentant demisionar.
- Mai apoi, după toate eforturile depuse de Ministerul Energiei pentru asigurarea conducerii Hidroelectrica, FP a început boicotarea acesteia prin contestarea înregistrării Directoratului Hidroelectrica la Registrul Comerţului, fiind nemulţumiţi că aceste funcţii nu au fost preluate de persoane agreate de FP. Această acţiune pune în dificultate nu doar activitatea companiei, dar şi salariaţii Hidroelectrica.
Cât priveşte cel mai recent impuls de presiune publică privind propunerea ME de contracte de mandat, precizăm că acesta este complet neîntemeiat şi denotă, în cel mai bun caz, o necunoaştere a legislaţiei în vigoare de către reprezentantul FP.
Toate clauzele legate de neconcurenţă şi conflict de interese se regăsesc în forma de contract propusă de Ministerul Energiei. În plus, acestea se completează cu legislaţia din România care reglementează absolut toate aspectele la care face referire FP.
Clauzele care sunt menţionate ca fiind eliminate sunt strict cele care ţin de conducerea societăţii şi nu de supravegherea acesteia, ştiut fiind faptul că raţiunea CS este de a supraveghea şi controla Directoratul. În acest sens, redăm prevederile art. 1539 din Legea Societăţilor Comerciale: "Consiliului de Supraveghere nu îi pot fi delegate atribuţii de conducere a societăţii". Aceste atribuţii îi revin exclusiv Directoratului (art.1531 ).
În acest context, considerăm că FP face deliberat sau nu o confuzie între Consiliul de Supreveghere şi Consiliul de Administraţie. Această confuzie apare inclusiv în referirile FP la "decizia de afaceri" care, în cazul sistemului de administrare dualist, este preponderent apanajul Directoratului.
Referitor la "îngrijorarea" FP cu privire la conflictul de interese, şi acesta este definit in propunerea de contract de mandat a ME la art. 2 lit. c), fiind reglementat atât de legislaţia civilă, cât şi de cea penală.
Cu privire la afirmaţiile tendenţioase ale FP potrivit cărora clauzele referitoare la conflictul de interese şi obligaţiile de neconcurenţă sunt eliminate pentru a favoriza anumiţi membri ai CS propusi de actionarul majoritar, precizăm că acestea sunt reglementate în contract.
Ministerul Energiei îşi doreşte o colaborare cât mai bună cu acţionarul minoritar al Hidroelectrica, în interesul producătorului de energie electrică, dar îşi exprimă temerea că acţiunile reprezentantului FP pot duce la alte blocaje ale activităţii Hidroelectrica şi că, în cele din urmă, pot pune în pericol inclusiv procesul de listare pe piaţa de capital a acestei companii şi viitoarea dezvoltare a Hidroelectrica".
(A.S.)
------
Fondul Proprietatea (FP) şi-a exprimat, ieri, indignarea şi surprinderea cu privire la amendamentele propuse de Ministerul Energiei la actualele contracte de mandat ale membrilor Consiliului de Supraveghere al Hidroelectrica. Potrivit FP, contractele de mandat propuse cresc în mod evident riscul unor potenţiale practici corupte şi abuzive, din cauza faptului că elimină sau reduc substanţial câteva dintre obligaţiile-cheie ale membrilor Consiliului, care erau prevăzute în contractul anterior.
Ministerul Energiei propune, pentru AGA din 3 august, numirea, pentru încă patru luni, a aceloraşi membri din actualul Consiliu de Supraveghere, potrivit convocatorului Adunării Generale a Acţionarilor companiei. Persoanele propuse de minister sunt: Ioana-Andreea Lambru, Radu-Spiridon Cojocaru, Karoly Borbely, Laurenţiu-Dan Tudor, Horia-Marian Gâmbuţeanu, Andreea Negru-Ciobanu. De asemenea, Fondul Proprietatea, acţionarul minoritar, o propune pe Oana Truţă ca reprezentant în Consiliul de Supraveghere.
Comentând asupra implicaţiilor aduse de schimbările în contractele de mandat, Johan Meyer, Co-CEO şi Co-Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, a adăugat: "Înţelegem că modificările Ministerului Energiei par a fi anume făcute pentru a permite unui membru propus pentru Consiliul Hidroelectrica să îşi accepte mandatul, după ce, în primă instanţă, el a refuzat numirea din cauza conflictului de interese, întrucât deţinea o funcţie similară în consiliul altei companii energetice. De asemenea, renunţarea la obligaţiile de neconcurenţă duce la înlăturarea altui caz flagrant de conflict de interese. În esenţă, modificarea va duce la tolerarea poziţiei altui membru al Consiliului ca director general adjunct al unei companii energetice, care este un competitor direct al Hidroelectrica. Nu poţi servi două sau mai multe interese divergente sau mai mulţi «stăpâni» în acelaşi timp."
Surse din piaţa de energie ne-au declarat că FP se referă la Radu-Spiridon Cojocaru, care a fost numit în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere al OMV Petrom în cadrul AGA Ordinară din 25 aprilie 2017, şi la Dan Laurenţiu Tudor (51 ani), Director General Adjunct în cadrul ELCEN Bucureşti, ocupându-se cu organizarea şi coordonarea direcţiei tehnice şi a departamentului IT.
Fondul Proprietatea susţine că, potrivit noului contract propus, membrii Consiliului nu mai sunt răspunzători pentru respectarea obligaţiilor de neconcurenţă, conflict de interese, abţinerea de a solicita diverse servicii sau păstrarea confidenţialităţii informaţiilor obţinute în calitate de membru al Consiliului de Supraveghere al Hidroelectrica. În opinia Fondului, acest lucru sporeşte foarte mult riscul de corupţie în cea mai bună companie de energie a României, lucru ce i-ar putea afecta performanţele prezente şi viitoare".
Greg Konieczny, CEO şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, menţionează: "Noul contract de mandat creează un precedent extrem de periculos, permiţând membrilor Consiliului să deţină poziţii în conducerea sau în consiliile altor companii energetice. Această situaţie deschide, practic, Cutia Pandorei şi ridică îngrijorări serioase cu privire la determinarea şi responsabilitatea de a acţiona în cel mai bun interes al companiei şi de a nu folosi poziţia de membru în Consiliul Hidroelectrica pentru a servi interese personale".
Greg Konieczny susţine că aceste acţiuni extrem de grave pot afecta în mod negativ interesele Hidroelectrica şi ale acţionarilor săi, lăsând uşa larg deschisă potenţialelor practici de corupţie şi apariţiei altor «băieţi deştepţi» care vor secătui resursele Hidroelectrica.
Consiliul de Supraveghere provizoriu al Hidroelectrica, ales în luna aprilie, a fost criticat de Fondul Proprietatea şi de specialiştii din energie, care au acuzat că persoanele propuse nu au niciun fel de experienţă. La acea vreme, autorităţile au spus că vor fi demarate procedurile de selecţie a noi administratori cu mandat întreg de patru ani, în conformitate cu ordonanţa privind guvernarea corporativă în companiile de stat.
În luna mai, ziarul BURSA a scris, citând surse din piaţă, că Ministrul Energiei Toma Petcu a fost, într-o vizită inopinată, la Hidroelectrica, admonestând conducerea companiei pentru nederularea investiţiilor şi întârzierea pregătirii listării companiei.
La finalul lunii iunie, Hidroelectrica a rămăs fără Directorat, întrucât Consiliul de Supravegere provizoriu nu s-a putut întruni să ia decizia de prelungire a mandatelor directorilor, din lipsă de cvorum (doi membri din partea statului au demisionat, iar reprezentantul FP nu a participat la şedinţe).
Ministerul Energiei şi Fondul Proprietatea s-au acuzat reciproc prin presă, după care, într-o zi, s-au înţeles şi au ţinut AGA pentru completarea boardului, se pare sub promisiunea Ministerului (care controlează 80% din companie) să menţină fostul Directorat, condus de Ovidiu Agliceru. Ulterior, însă, Directoratul a fost schimbat, director general devenind Bogdan Badea, fost secretar de stat la Ministerul Energiei.
În urmă cu o lună, Fondul Proprietatea a cerut revocarea a patru membri din Consiliul de Supraveghere, care ar fi fost de acord cu numirea unui nou membru al directoratului fără un proces de selecţie transparent. FP preciza: "Cererea fondului este determinată de faptul că respectivii membri ai Consiliului nu s-au opus la propunerea ca, în mod arbitrar, domnul Petronel Chiriac, membru al Directoratului să fie înlocuit cu domnul Adrian Constantin Volintiru, fără a implementa mai întâi un proces de selecţie transparent".
În comunicatul FP se mai arată: "Unul dintre membrii consiliului, Andreea Negru Ciobanu, a propus un nou membru al Directoratului prin simpla aducere la cunoştinţa Consiliului de Supraveghere a unui CV al candidatului - Adrian Constantin Volintiru, în ciuda nevoii de a organiza un proces transparent de numire. Cei patru membri ai consiliului au ignorat şi încălcat în mod deliberat codul de etică al Hidroelectrica, care precizează că «promovarea/recrutarea personalului trebuie să se facă într-o manieră transparentă, luând în considerare experienţa profesională şi integritatea necesare»".
Reprezentanţii Fondului Proprietatea ne-au spus că nu au depus vreo plângere penală cu privire la cazul semnalat.
1. HidroElectrica pe BVB
(mesaj trimis de Dr.WHO în data de 27.07.2017, 08:41)
HidroElectrica este deja pregatita, trebuie doar o deczie politica, in urmatoarele 6 luni, cel putin un pachet minoritar de 30-40 % trebuie cotat la Bursa de Valori Bucuresti!!!!
1.1. Ba pe-a mamii dvs (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ion Romanul în data de 28.07.2017, 07:54)
Ba sa o vindeti la bursa pe mama dvs Dr. WHO, nu Hidrocentralele noastre. Ele sunt ale Romaniei, a celor care si-au sacrificat viata pe santiere ca tara sa aiba energie ieftina! Adica a luii bunicu', a lui tata, a mea, a noastra...
1.2. Se bate pasul pe loc! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Angajat Hidro în data de 28.07.2017, 07:56)
Hidroelectrica nu a facut nimic pentru listare in ultimul an. Din contra, a regresat. Si o spun din interior, nu din auzite. In schimb, cei 46 membrii in comisia de privatizare, costa compania peste 200000 lei in fiecare luna.