Furnizorii de energie electrică insistă pentru stabilitate şi predictibilitate legislativă, în vederea bunului mers al afacerilor în domeniul energetic şi în întreaga economie.
Reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din Româ-nia (AFEER) se adresează autorităţilor, precizând: "De când a apărut OUG 114, în decembrie 2018, ne aflăm într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibitate şi stabilitate în legislaţia primară, precum şi în reglementările secundare, pentru ca participanţii la piaţă să îşi poată continua activitatea în condiţii normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament".
Ţara noastră, alături de celelalte state membre ale UE, are obligaţii clare de transpunere în legislaţia naţională a normelor europene, atrage atenţia AFEER.
În ocazie, Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei, FEER: "Sunt multe schimbări legislative la nivel european şi de aceea, modificările specifice din România trebuie clarificate rapid. Pentru sectorul energetic românesc, schimbările legislative au fost multe, importante şi încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, faţă de prima variantă a ordonanţei, s-au facut ajustari importante. Am participat la discuţiile cu reprezentanţii Autorităţii, am transmis opiniile noastre, am arătat care sunt influenţele, implicaţiile, limitele. Decizia este, firesc, la reglementator".
AFEER subliniază câteva aspecte din OUG 114/2018 care influenţează industria, respectiv creşterea contribuţiei către ANRE de 20 de ori, de la 0,1% la 2% din cifra de afaceri a companiilor din sector şi faptul că s-a decis ca aceasta să fie stabilită prin lege, nu de către ANRE. Reprezentanţii AFEER subliniază că ANRE a recunoscut că suma este prea mare şi că nu are nevoie de aceşti bani.
În acelaşi timp, AFEER apreciază modul în care ANRE a înţeles prevederile OUG 114/2018 privind aplicabilitatea contribuţiei băneşti de 2% raportată la cifra de afaceri aferentă activităţii de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final.
Al doilea aspect subliniat de AFEER face referire la reglementarea preţului pentru consumatorii cas-nici pentru o perioadă de 3 ani.
Ion Lungu mai susţine: "ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanţă opţionali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienţi. Totuşi, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieţei reglementate, în condiţiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piaţă. Niciun raport al ANRE sau al Consilului Concurenţei nu a arătat distorsiuni ori alte motive de îngrijorare. Piaţa liberă funcţiona corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creşteri ale preţului pe piaţa angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autorităţile determinandu-i să revină la preţurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie de această protecţie".
Domnia sa atrage atenţia că, în noul context legislativ, vor exista furnizori care vor renunţa la clienţii cas-nici şi care, probabil, vor dispărea din această piaţă: "În mod cert, însă, furnizorii de energie vor fi şi mai interesaţi să ofere pachete complexe şi servicii suplimentare clienţilor. De remarcat că se înregistrează, în continuare, multe acţiuni de promovare a pieţei libere pentru consumatorii cas-nici, fapt ce arată viabilitatea pieţei. Este posibil ca piaţa să evolueze, să se ofere preţuri mai bune pe piaţa liberă decât pe piaţa reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligaţi să ofere preţuri reglementate timp de trei ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână în piaţa liberă, fie să treacă în piaţa reglementată. Este dreptul consumatorilor să aleagă. Recomandarea noastră este că, înainte de a alege, consumatorii să se informeze şi să fie atenţi la ce li se oferă".
În ceea ce priveşte noile reguli pentru crearea unei pieţe europene a energiei electrice, în cadrul pachetului "Energie curată pentru toţi europenii" votat de Parlamentul European, reprezentanţii AFEER atrag atenţia că România trebuie să se pregătească corespunzător pentru punerea în aplicare a acestora. Printre drepturile consumatorilor europeni, ce trebuie respectate si în ţara noastră, se regăsesc:
- uşurinta schimbării furnizorului de energie. Se doreşte ca, nu mai târziu de 2026, aceasta să se realizeze într-un interval scurt, de 24 de ore. În acest moment, în România, acest proces nu este chiar atât de simplu, dar trebuie să ne pregătim;
- contoare inteligente fără costuri directe, ce sprijină dezvoltarea pieţei. Consumatorii vor putea utiliza energia mai eficient, iar operatorii de dis-tribuţie vor avea un control mai bun al pierderilor;
- tarife dinamice, ce pot fi aplicate doar cu contoare inteligente. Energia se va putea consuma în anumite intervale orare, cu tarife mai reduse;
- creşterea schimbului transfrontalier de energie;
- simplificarea facturii de energie;
- dispecerizarea;
- stocarea;
- accesul la platforme electronice de comparare a preţurilor etc.