Greva spontană - noua modă sindicală

George Marinescu
Ziarul BURSA #Miscellanea / 21 ianuarie 2022

Greva spontană - noua modă sindicală

Greva spontană se pare că a devenit o modă sindicală, în condiţiile în care orice conflict deschis de muncă este interzis în perioadă stării de alertă în care ne aflăm de peste un an şi jumătate. După ce o astfel de mişcare a fost inaugurată în primăvara anului trecut de sindicaliştii de la metroul bucureştean, la finalul lunii decembrie 2021, cu câteva zile înainte de Crăciun, ceferiştii au oprit, spontan, şi ei trenurile de călători aflate în circulaţie şi nu le-au mai format pe cele care ar fi trebuit să intre în trafic, iar mai nou, ieri, şoferii şi vatmanii de la Societatea de Transport Bucureşti au "organizat" o grevă spontană.

Ce este însă în neregulă la aceste opriri spontane ale activităţii este încălcarea legislaţiei, care prevede că în transportul în comun orice încetare a lucrului trebuie făcută cu asigurarea funcţionării a unei treimi din cursele planificate în ziua respectivă. Or, nici în cazul spontanei de la Metrorex, nici în cazul opririi lucrului de către cei de la CFR Infrastructură şi CFR Călători şi nici în cazul STB, angajaţii nu au asigurat treimea necesară impusă de lege. Iar pentru acest lucru ar trebui, în final, să răspundă penal cineva, pentru că nu poţi să încalci legea cu bună ştiinţă, deoarece asta înseamnă abuz.

De altfel, atât în cazul Metrorex, cât şi în cazul CFR şi STB, conducerile societăţilor au întocmit în acest sens plângeri penale la adresa liderilor de sindicat, plângeri însă care au toate şansele să fie soluţionate de Parchete sau instanţe după câţiva ani, când orice soluţie se va da nu va mai avea efectul dorit din cauza trecerii timpului. În toată această perioadă, mai pot avea loc şi alte greve spontane, fără ca vreun angajat sau lider de sindicat să răspundă prin prisma încălcării legislaţiei în vigoare.

Cu o seară înainte de greva spontană de la STB, CSN Meridian a organizat online o dezbatere privind situaţia din domeniul transportului feroviar, în care liderii de sindicat de la centru şi din ţară s-au plâns de starea infrastructurii şi de lipsa materialului rulant. Am aflat din acea dezbatere că statul român deţine la Curtici, trase pe linii secundare sau terţiare, garnituri de tren pe care le-a cumpărat pentru transportul tirurilor pe calea ferată, dar care nu au fost niciodată folosite, din cauza faptului că ajungi mai uşor în România pe şosea de la Curtici la Constanţa decât o faci pe calea ferată unde viteza medie de deplasare - inclusiv pentru trenurile de călători - este de doar 40 sau 45 kilometri pe oră, aşa cum susţineau participanţii la evenimentul respectiv. În cadrul dezbaterii, reprezentanţii mecanicilor susţineau că avem în trafic locomotive care au fost produse în perioada interbelică de uzinele Malaxa din Capitală, locomotive care "au fost tunate" între timp, prin modernizarea aparaturii de bord şi schimbarea motorului iniţial. Mai mult, mecanicii afirmau că legislaţia actuală privind achiziţiile nu permite companiilor feroviare să cumpere şi să depoziteze în magaziile personale diferite subansamble sau piese de schimb necesare reparării materialului rulant, cum ar fi de exemplu pantografele. Ei arătau că, în cazul unei defecţiuni, locomotiva respectivă este trasă pe linie moartă până când compania achiziţionează piesa lipsă, dar că în această perioadă este posibiil ca o parte din piesele bune să ajungă pe alte locomotive care se confruntă cu probleme şi situaţia iniţială să se agraveze.

Prin prisma celor de mai sus, participanţii la dezbaterea organizată de CSN Meridian susţineau că riscul transportului pe calea ferată este ridicat atât pentru mecanici cât şi pentru călătorii transportaţi.

Întrebaţi dacă iau în calcul o grevă tehnică din cauza situaţiei precare a materialului rulant, ei s-au opus susţinând că o astfel de grevă ar însemna falimentarea companiilor publice de transport feroviar.

De aceea, se pare, că singura soluţie pe care şi aceştia o au în continuare la îndemână este tot greva spontană. Pentru că nu răspunde nimeni pentru încălcarea legii, aşa cum nimeni nu a răspuns în ultimii 30 de ani, în mod real, nici pentru devalizarea companiilor publice de transport călători.

Angajaţii Societăţii de Transport Bucureşti au intrat ieri dimineaţă în grevă spontană din cauza faptului că actuala conducere a societăţii nu a avizat favorabil solicitarea sindicatului privind majorarea salarială din acest an. Adrian Criţ, directorul societăţii de transport din Capitală, a replicat că salariul mediu brut este de 7000 de lei, i-a acuzat pe sindicalişti de acţiuni ilegale şi a vorbit despre furturi de combustibil şi de probleme cu comenzile de piese. La rândul său, primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a afirmat că greva este una ilegală, orchestrată de sindicatul reprezentativ condus de liderul sindical Vasile Petrariu, care este consilier general din partea PSD.

"Este o grevă ilegală, pentru multe motive: în primul rând, suntem în stare de alertă şi în stare de alertă nu se fac greve. Şi dacă nu am fi în stare de alertă, există obligaţia legală să fie asigurată o treime din activitate, ceea ce nu se întâmplă. Nu este o grevă spontană, aşa cum se afirmă. Este o grevă orchestrată de sindicatul reprezentativ şi avem dovezile în acest sens. Şi avem deja scrise şi depuse plângerile penale împotriva liderilor de sindicat care au orchestrat-o. Şi este - dincolo de a fi o grevă organizată de sindicat - este o grevă politică al cărei principal responsabil este domnul Petrariu, consilier general PSD şi lider al sindicatului reprezentantiv. Şi avem şi dovezile, şi plângerile penale împotriva domniei sale", a spus Nicuşor Dan.

La rândul său, Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ de la STB, a spus: "S-a ajuns la această situaţie nu din cauza salariaţilor, ci din cauza acelora care decid şi care au dat dovadă de inconştienţă ignorând toate semnalele pe care le-am transmis de două luni de zile primarului general al Capitalei şi directorului societăţii. (...) Primarul general nu ştie decât să acuze. Nu a venit cu o soluţie de rezolvare a crizei, ci a dat-o în politică, lucru de neacceptat din partea unor oameni care iau decizii şi trebuie să fie raţionali. Trebuie să înţelegem că vorbim despre 11000 de salariaţi care au fel de fel de probleme. Trebuie să fie responsabili cei care decid, care au redus parcul de vehicule şi care au tăiat din circulaţie peste 300 de vehicule".

El a precizat că angajaţii doresc o creştere salarială de minim 10% pentru acoperirea inflaţiei şi demiterea directorului general Adrian Criţ.

Referitor la STB, primarul Nicuşor Dan a arătat că la preluarea mandatului societatea avea datorii de 1,2 miliarde lei, fiind în pragul falimentului.

"Am făcut toate eforturile pentru a menţine în viaţă această societate, care era la limita falimentului în momentul în care am ajuns în primărie. Datoriile STB erau de 1,2 miliarde lei. Există mai multe bunuri ale STB care sunt poprite de ANAF. Practic, cea mai mare parte din flotă este sechestrată de ANAF. În momentul acesta, cu sprijinul guvernelor Orban, Cîţu, Ciucă, datoria pe care STB o are este de 760 de milioane de lei, deci aproape jumătate faţă de cea pe care am preluat-o. Şi, mai important, este o datorie care acum este eşalonată cu ANAF", a precizat Nicuşor Dan.

Potrivit acestuia, în prezent există predictibilitate în ce priveşte plăţile către ANAF şi nu mai există vreun risc ca STB să intre în insolvenţă.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. STB este o asociatie filantropica atat pt cca 50% din calatori cat si pentru personal. Gradul de ocupare a mijoacelor de transport este penibil de mic.

    Doar profesorii sunt fraieri si nu s-au prins cum se face... CFR si-a rezolvat problemele dupa 1 zi de greva generala, STB dupa 2.

    A devenit o moda ca justitia sa declare pe banda rulanta grevele ilegale. Dupa astea ar trebui sa stai sa mori de foame si sa mergi la munca. Greva spontana se face deoarece Legea Dialogului social a restrans dreptul la greva pentru ca asa au vrut multitaionalele iar confederatiile au tradat miscarea siondicala fie BNS, Meridian sau Cartel Alfa. Judecatorii "ïndependenti" declara greva ilegala, dar la mariri de salarii sunt primii (25% anul asta fara sa se strseze). Daca este stare de alerta data de guvern ilegal, aici nu ii mai vad procurorii ca ne restrang drepturile ilegal, dara daca nu avem voie sa ne miscam atunci pretrurile sa ramane nemiscate. Surpriza le-au urcat de 6 ori la gaz si de 3 ori la energie. PNL, PSD si UDMR niste hoti, mafioti si tradatori.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb