Guvernul României a adoptat, în şedinţa de miercuri, 4 septembrie 2024, la propunerea Ministerului Finanţelor, Ordonanţa de Urgenţă prin care reglementează o serie de măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit comunicatului, scopul acestor măsuri este acela de a veni în sprijinul contribuabililor, având în vedere faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidităţi, de a susţine conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligaţiilor fiscale/bugetare, statul se asigură, pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar pe de altă parte, veniturile bugetare cresc astfel încât să se poată susţine cheltuielile efectuate pentru susţinerea economică.
"Guvernul a aprobat astăzi un pachet amplu de măsuri, de impact atât pentru mediul de afaceri, cât şi pentru temperarea deficitului bugetar şi susţinerea investiţiilor publice. Pe deoparte, în ceea ce priveşte facilităţile pentru cei cu datorii, este modul nostru de a ajunge la un echilibru, nu toţi contribuabilii care au restanţe sunt certaţi cu legea. Ne interesează să îi ajutăm pe cei aflaţi în dificultate, în timp ce încurajăm conformarea şi recuperăm o parte dintre creanţele care nu ar fi ajuns niciodată la buget. În plus, aici facem un pas spre a-i impulsiona pe cei bun-platnici să continue acest comportament, pentru că datorită lor economia funcţionează. O altă componentă importantă este sprijinul acordat autorităţilor publice locale care implementează cu succes proiecte de investiţii, astfel încât acestea să poată asigura finanţarea necesară pentru continuarea acestor proiecte. În plus, statul face un pas semnificativ pentru reducerea cheltuielilor, care include măsuri de monitorizare şi reducere a categoriilor de cheltuieli neesenţiale anul acesta", a transmis ministrul Marcel Boloş.
Principalele prevederi ale proiectului vizează:
A) Acordarea unei bonificaţii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligaţii fiscale;
B) Implementarea unor măsuri pentru îmbunătăţirea colectării creanţelor bugetare şi pentru sprijinirea debitorilor aflaţi în dificultate financiară, prin acordarea unor facilităţii fiscale constând în anularea unor obligaţii privind accesoriile (dobânzi, penalităţi etc.), precum în cazul persoanelor fizice şi stingerea unei părţi din datorie, în funcţie de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investiţiile derulate la nivelul autorităţilor publice locale prin facilitarea accesului la finanţare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice şi reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amânate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.
Bonificaţii financiare pentru contribuabilii bun-platnici
Pentru a veni în sprijinul contribuabililor bun-platnici şi recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată se va acorda o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
Pot beneficia de această măsură contribuabilii care îşi declară şi li se stinge integral şi la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
Facilitatea se acordă din oficiu de către ANAF, prin emiterea unei decizii şi în situaţia respectării condiţiilor prevăzute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificaţiei nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligaţiile fiscale ale contribuabilului, în conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Facilităţi fiscale constând în anularea unor debite restante şi penalităţi
Situaţia actuală a volumului creanţelor bugetare neîncasate la bugetul general consolidat cu potenţial de valorificare indică o valoare a creanţelor bugetare care nu au fost încasate la termenele scadente în valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, în timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale în vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezintă sume care provin din hotărâri penale definitive nu se iau în calcul pentru determinarea valorii creanţelor posibil de recuperat.
Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice.
În ceea ce priveşte companiile şi autorităţile sau instituţii publice care administrează obligaţii bugetare, un număr de 330.735 contribuabili înregistrează debite restante şi vor beneficia de următoarele facilităţi:
- Se anulează toate accesoriile (dobânzi, penalităţi) aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt achitate integral datoriile până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anulează toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaraţie rectificativă, cu scadenţă anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, şi stinse cu întârziere până la 31 august 2024.
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal.
Cererea de anulare a accesoriilor se va soluţiona de către organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, în cazul în care debitorul îndeplineşte condiţiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.
În ceea ce priveşte persoanele fizice, un număr de 848.705 contribuabili persoane fizice înregistrează debite restante, care vor acorda următoarele facilăţi:
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligaţii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 50% din obligaţiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligaţii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 25% din obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităţilor şi a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Nu pot beneficia de această măsură obligaţiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum şi obligaţiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive şi sume reprezentând prejudicii. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere, prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situaţii.
Sprijin pentru investiţiile derulate la nivelul autorităţilor publice locale
Pentru a veni în sprijinul autorităţilor publice locale ce implementează cu succes proiecte de investiţii finanţate din fonduri externe, Ministerul Finanţelor a propus o serie de măsuri care să permită unităţilor administrativ teritoriale să asigure necesarul de finanţare pentru a onora cererile de prefinanţare/plată/rambursare. Printre acestea se numără:
Flexibilizarea condiţiilor de utilizare a veniturilor proprii ale instituţiilor publice pentru a finanţa cheltuieli curente şi de capital;
Majorarea prefinanţării de la 10%, cât este acordat în prezent, la 30% pentru finanţarea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile şi rambursabile pentru autorităţile publice locale;
Utilizarea excedentelor autorităţilor publice pentru finanţarea cheltuielilor cu energia termică, asistenţa socială destinată asistenţilor sociali ai persoanelor cu dizabilităţi, DGASPC şi investiţiilor PNRR şi Politica de Coeziune;
Introducerea proiectelor etapizate cu finanţare din fonduri europene în categoria proiectelor pentru care pot fi contractate împrumuturi prin Trezoreria Statului;
Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor pentru unităţile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei;
Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unităţile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum şi a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.
Eficientizarea sistemului de cheltuieli
Totodată, actul normativ reglementează o serie de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:
Plata eşalonată, în perioada 2025-2029, a diferenţei dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituţiilor din sistemul judiciar şi drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018;
Limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile şi serviciile şi a cheltuielilor cu investiţiile;
Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu);
Reglementări cu privire la emiterea şi plata titlurilor de despăgubire emise în baza legislaţiei în domeniul despăgubirilor proprietăţii;
Reglementări cu privire la asigurarea unei conduite prudente în ceea ce priveşte deschiderile de credite şi plăţi efectuate de către autorităţile publice;
Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României precum şi suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituţiilor publice până la data de 31 decembrie 2024;
Autorizarea Ministerului Finanţelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului a economiilor constatate din analiza execuţiei bugetare;
Utilizarea fondurilor obţinute din emisiunea de eurobonduri verzi în vederea finanţării proiectelor de linie de cale ferată sau de metrou după caz şi transferul proiectelor în programele operaţionale specifice Politicii de coeziune.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.09.2024, 20:24)
"probleme de lichiditate temporara""? 70 mld lei, peste 4% din PIB restante nu e cam mult? vine in medie 100.000 lei restanta pe persoana juridica, si vreo 45.000 de lei restanta medie pe persoana fizica.
din care statul in urma amnistiei spera sa recupereze abia 9 miliarde, vreo 15 % din datorii.