Guvernul de coaliţie al Germaniei a ajuns vineri la un acord pentru a-şi reduce ţinta de deficit bugetar pentru 2025 de la 17 miliarde de euro (19 miliarde de dolari) la 12 miliarde de euro, într-un compromis menit să salveze planul de cheltuieli după ce propunerile iniţiale s-au destrămat, informează news.ro.
Cabinetul a aprobat bugetul pentru 2025 în iulie, după luni de certuri, dar a lăsat indecis modul de reducere a decalajului dintre cheltuielile şi veniturile estimate.
Ministrul de Finanţe Christian Lindner a spus atunci că intenţia guvernului a fost de a reduce deficitul la 9 miliarde de euro.
"Ar fi mai bine dacă ar fi în numere de o singură cifră", a spus Lindner vineri, despre noua ţintă convenită, de 12 miliarde de euro.
"Acesta este oarecum mai mare decât mi-aş dori ca ministru de Finanţe".
Acordul guvernamental a deschis calea pentru ca proiectul de plan bugetar să fie înaintat vineri parlamentului, menţinând legislaţia pe cale de aprobare până la sfârşitul anului.
Conform acordului, divizia de infrastructură a Deutsche Bahn va primi 4,5 miliarde de euro în capitaluri proprii, care vor înlocui subvenţiile care erau incluse în versiunea anterioară a proiectului de buget. În plus, Deutsche Bahn va primi un împrumut de 3 miliarde de euro de la guvern, care poate fi folosit pentru răscumpărarea obligaţiunilor de infrastructură emise anterior pe piaţă.
"Comparativ cu decizia din iulie, am decis să investim în infrastructura de transport cu capital suplimentar şi împrumuturi pentru Deutsche Bahn şi am făcut economii generale suplimentare", a declarat vineri cancelarul german Olaf Scholz despre acord.
Proiectul de buget pentru 2025 include un total de 15,1 miliarde de euro în investiţii pentru infrastructura feroviară. Injecţia de capital şi împrumutul nu contează pentru frâna de îndatorare, care limitează împrumutul public la 0,35% din produsul intern brut.
"Frâna datoriei este aşadar respectată şi toate măsurile pe care le-am introdus acum, de exemplu acordarea de împrumuturi şi capitaluri proprii căilor ferate, sunt concepute în aşa fel încât să fie absolut în conformitate cu constituţia", a spus Lindner.
Constituţionalitatea diferitelor opţiuni de reducere a decalajului a fost studiată cu atenţie, deoarece guvernul încerca să evite haosul din noiembrie 2023, când o hotărâre a curţii a creat o gaură de 60 de miliarde de euro în finanţele publice şi a aruncat în tumult cadrul de finanţare al guvernului.
Opţiunile examinate în iulie au inclus transformarea granturilor operatorului feroviar naţional Deutsche Bahn şi a companiei de autostrăzi în împrumuturi, precum şi utilizarea fondurilor suplimentare de la banca de stat KfW.
Consiliul consultativ al Ministerului de Finanţe a spus că aceste opţiuni sunt problematice şi că trebuie găsite noi opţiuni.
Guvernul va primi şi 300 de milioane de euro în plus de la compania de energie Uniper, deoarece aceasta va plăti 2,9 miliarde de euro în loc de 2,6 miliarde, întrucât a alocat mai multe fonduri pentru obligaţia de plată către guvernul federal pentru ajutorul primit în 2022.
Alte măsuri includ o reducere cu 200 de milioane de euro a provizionului pentru pierderea veniturilor fiscale din fondul de criză energetică al Uniunii Europene.
"Legislatorii bugetari îşi pot începe acum deliberările privind bugetul de anul viitor chiar la timp după pauza parlamentară de vară", a spus Scholz.
Bundestagul va începe dezbaterea planului bugetar în a doua săptămână a lunii septembrie. Comisia pentru buget efectuează apoi o revizuire finală pe 14 noiembrie, iar bugetul ar trebui să treacă de ambele camere ale parlamentului înainte de sfârşitul anului.
Lindner a declarat vineri că se aşteaptă ca decalajul bugetar anticipat să fie redus şi mai mult până în noiembrie.