Actualizare 18:05 Mediul de afaceri solicită reanalizarea Codului fiscal
Mediul de afaceri solicită reanalizarea Codului fiscal, respectiv a capitolului referitor la calculul taxelor locale pe clădiri, în funcţie de destinaţie (rezidenţiale, nerezidenţiale sau mixte) şi revenirea la cota iniţială de 0,1%, conform unui comunicat de presă trimis redacţiei.
,,Susţinem reanalizarea din perspectiva IMM-urilor a prevederilor Codului fiscal privind calcul taxelor locale pe clădiri, în funcţie de destinaţie - rezidenţiale, nerezidenţiale sau mixte - cu cote de impozit între 0,2% şi 1,3%, pentru cele nerezidenţiale raportate la valoarea clădirii rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat. Solicităm revenirea la cota iniţială de 0,1% având în vedere că majoritatea IMM-urilor au sediul social la domiciliul întreprinzătorilor iar o creştere importantă a impozitului pe construcţii va avea efecte negative semnificative", transmite Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR).
Potrivit sursei citate, creşterea importantă a impozitului pe construcţii va duce la diminuarea numărului de întreprinderi (cel puţin 10% din IMM-uri urmând a se desfiinţa ca urmare a creşterii costurilor de funcţionare), precum şi la reducerea activităţii IMM-urilor şi decapitalizarea lor (aproximativ 30% din IMM-uri urmând a-şi diminua activitatea).
,,Salutăm devansarea măsurii privind cota de 5% a impozitării dividendelor, aceasta fiind una dintre primele trei măsuri cerute de mediul de afaceri (celelalte două fiind neimpozitarea clădirilor speciale şi eliminarea supra-accizei la carburanţi). Măsura privind impozitarea diferenţiată în funcţie de numărul de angajaţi stimulează angajarea fără să mai adauge povara unei rate fixe de 1.530 lei/ lună aşa cum era în varianta iniţială de propunere de Cod fiscal", a declarat preşedintele PTIR, Florin Jianu.
PTIR apreciază că trebuie reglementat ,,foarte clar" cum se procedează dacă o microîntreprindere trece de la 0 la 1, 2 sau mai mulţi angajaţi pe parcursul unei luni, dat fiind faptul ca impozitul pe microîntreprinderi se plăteşte trimestrial.
(S.A.)
-----------
Actualizare 12:50 Ponta: "Marţi sper să adoptăm modificările la Codul Fiscal"
Premierul Victor Ponta a declarat, azi, la începutul şedinţei de Guvern, că vor fi luate în discuţie modificările propuse la Codul Fiscal, menţionând că speră ca noile reglementări să fie adoptate marţi.
"Discutăm azi (vineri - n.r.) şi marţi sper să adoptăm câteva modificări la Codul Fiscal, care sunt tot în sprijinul mediului de afaceri şi al continuării creşterii economice", a declarat premierul Victor Ponta, în debutul şedinţei speciale a Guvernului.
(A.C.)
--------------
Actualizare 11:30 Consiliul Fiscal atenţionează asupra efectelor negative ale reducerii investiţiilor
Reducerea cheltuielilor de investiţii, fără o creştere a eficienţei care să acopere reducerile de taxe şi majorările salariale din sectorul bugetar, este contraproductivă, va avea efecte negative pe termen mediu şi reprezintă de fapt doar o amânare a finanţării, potrivit Consiliului Fiscal.
Acesta precizează că, pentru anul 2015 riscurile sunt mai degrabă înclinate în direcţia înregistrării unui deficit bugetar mai mic decât ţinta pe fondul incapacităţii de a executa programul de cheltuieli, potrivit unui comunicat de presă al Consiliului Fiscal.
Cu toate acestea, pe termen mediu, angajarea unor cheltuieli suplimentare de natură permanentă (cum ar fi cele de natură salarială) semnificative, concomitent cu o reducere amplă a taxelor şi impozitelor prevăzută în noul Cod Fiscal (în special a celor pe consum - TVA şi accize) sunt de natură, în lipsa unor măsuri compensatorii, să apropie deficitul în 2016 de limita de 3% din PIB concomitent cu devierea semnificativă de la obiectivul pe termen mediu de 1% deficit structural, precizează sursa citată.
În plus, anul 2017 ar putea consemna depăşirea limitei de 3% din PIB, în principal în condiţiile în care va intra în vigoare a doua serie a măsurilor prevăzute în noul Cod Fiscal. Prin urmare, derapajul bugetar ar fi unul de natură structurală şi ar vulnerabiliza poziţia finanţelor publice la următoarea fază descendentă a economiei, costurile ulterioare în materie de ajustare depăşind beneficiile pe termen scurt asupra convergenţei reale generate de un deficit bugetar mai mare în faza de ascensiune economică, se mai arată în comunicatul de presă.
Potrivit Consiliului Fiscal Comparativ cu bugetul aprobat în urma primei rectificări bugetare, veniturile şi cheltuielile bugetului general consolidat (BGC) cresc cu 3,03 miliarde de lei, astfel încât deficitul BGC este proiectat să se menţină la nivelul de 13.004 milioane lei.
"Prima rectificare bugetară consemna deja depăşiri majore ale plafoanelor obligatorii legale atât în cazul cheltuielilor de personal (cu 1.481 milioane lei), cât şi în cazul cheltuielilor totale nete de asistenţa financiară din partea UE şi a altor donatori (cu 4.932 milioane lei). În plus, la momentul respectiv a intervenit şi lipsa de conformare cu regulile statuate de art. 17 alin. (2) (care interzice majorarea cheltuielilor de personal pe parcursul anului cu prilejul rectificărilor bugetare) şi ale art. 24 (care interzice majorarea cheltuielilor bugetului consolidat, nete de asistenţa financiară din partea UE şi a altor donatori cu prilejul rectificărilor bugetare, în afară de cazul în care aceasta se datorează suplimentării cheltuielilor cu dobânzile ori a celor aferente contribuţiei României la bugetul UE)", precizează sursa citată.
Modificările introduse prin proiectul celei de-a doua rectificări majorează semnificativ dimensiunea acestor depăşiri ale plafoanelor în cazul cheltuielilor de personal (cu 2.286 milioane lei), cheltuielilor totale exclusiv asistenţa financiară din partea UE şi a altor donatori (cu 3.788 milioane lei) în condiţiile creşterii cheltuielilor totale cu 3.027 milioane lei, precum şi a reducerii proiecţiei privind sumele atrase de la UE cu 781 milioane lei. În plus, se adaugă şi o adâncire de mici dimensiuni (+109 milioane lei) a depăşirii plafonului de deficit primar, de asemenea deja consemnată cu ocazia primei rectificări bugetare (204,5 milioane lei), diminuând credibilitatea acestora, informează comunicatul de presă al Consiliului Fiscal.
Veniturile BGC sunt revizuite ascendent cu 3,03 miliarde lei comparativ cu nivelul programat în prima rectificare bugetară, dar o parte din această revizuire (+688,7 milioane lei) este atribuibilă unei noi scheme de compensare în lanţ a obligaţiilor restante faţă de BGC (de tip swap), astfel că veniturile bugetare, nete de impactul schemelor de tip swap, sunt proiectate să se majoreze cu 2,34 miliarde lei.
Cheltuielile bugetare sunt revizuite de asemenea ascendent cu 2,99 miliarde lei sau cu 2,30 miliarde lei dacă eliminăm influenţa noii scheme de tip swap, se arată în comunicatul de presă citat.
"În esenţă, pe partea de cheltuieli bugetare are loc o majorare semnificativă a cheltuielilor curente (personal, bunuri şi servicii, subvenţii) concomitent cu diminuare masivă a cheltuielilor totale de natura investiţiilor programate care sunt prevăzute să scadă cu 3.155 milioane lei faţă de nivelul prevăzut în prima rectificare bugetară din anul 2015. Această evoluţie este în linie cu execuţia bugetară la 8 luni care consemnează un nivel al investiţiilor de circa 15,13 miliarde lei (sau circa 2,1% din PIB) în condiţiile unei ţinte declarate de 47,36 miliarde lei (6,72% din PIB), modificată acum la 44,2 miliarde lei (6,27% din PIB), ceea ce ar echivala cu o creştere de circa 37% faţă de anul 2014", se arată în comunicatul Consiliului Fiscal.
Reducerea cheltuielilor de investiţii, neînsoţită de o îmbunătăţire semnificativă de eficienţă, pentru a acoperi reducerile de taxe şi creşterile de cheltuieli salariale în sectorul bugetar este contraproductivă şi va avea efecte nefavorabile pe termen mediu asupra creşterii economice potenţiale a economiei. În plus, reducerea investiţiilor nu poate fi decât o amânare a acestora, necesitatea efectuării acestora la o dată ulterioară fiind de natură să pună presiune pe buget pe termen mediu şi lung, menţionează sursa citată.
(I.D.)
----
• Legea redevenţelor ajunge în Parlament până la finalul anului
Guvernul pregăteşte o nouă modificare a Codului Fiscal, prin ordonanţă de urgenţă, urmând să reducă impozitul pe dividende la 5%, de la 1 ianuarie, concomitent cu scăderea TVA la apă la 9%, conform unor surse. Totodată, Executivul intenţionează să majoreze plafoanele microîntreprinderilor de la 65.000 euro la 100.000 euro.
Aceste modificări ar putea fi operate în şedinţa de Guvern de săptămâna viitoare.
Astăzi, Guvernul discută rectificarea bugetară şi legea achiziţiilor publice.
Legea redevenţelor ar putea fi trimisă în Parlament până la sfârşitul anului, astfel încât să fie aprobată până la jumătatea anului viitor şi să intre în vigoare din 2017. Conform unor surse, Executivul aşteaptă ultimele opinii ale FMI, înainte de a lansa proiectul de lege în dezbatere.
• Guvernul ar putea discuta cu FMI în martie despre un viitor acord
Guvernul ar putea discuta încheierea unui nou acord şi termenii acestuia, la următoarea misiune FMI care va veni în martie 2016.
Ministerul Finanţelor vrea însă, ca până la acea dată, să rezolve restanţele din vechiul acord.
Se pare că Guvernul se va încadra anul acesta în deficitul de 1,86% din PIB (13 miliarde lei), iar pentru anul viitor ţinteşte un deficit pe ESA sub 3% din PIB. Calculele realizate împreună cu reprezentanţii FMI privind deficitul bugetar au inclus reducerea dividendelor la 5% din 2016, precum şi majorările de salarii pentru cadrele medicale şi profesori, dar nu şi pe cele programate pentru anul viitor.
Principalele problemele pe care FMI le-a adus în discuţie sunt discrepanţa dintre ţinta de deficit bugetar recomandată de Fond pentru anul viitor, de 1,5% pe ESA, şi nivelul estimat de Guvern, de până la 3%, dar şi problemele din companiile de stat.
"Vrem să îndeplinim şi ce a rămas din vechiul acord. Referitor la ordonanţa 109 (OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice), nu vom mai accepta excepţii pe lista de companii, decât două-trei, de la 30 şi ceva de companii pe listă", a precizat ministrul finanţelor Eugen Teodorovici, citat de Mediafax.
Teodorovici a propus Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Băncii Mondiale să preia întregul proces de aplicare a OUG 109, întrucât instituţiile internaţionale sunt transparente şi nu pot fi acuzate de interese. Acestea ar urma să facă selecţia şi să deruleze procedurile pentru alegerea managementului privat la companiile de stat.
Totodată, el a solicitat ministerelor să-i trimită până la începutul lunii noiembrie situaţia companiilor pentru a putea întocmi un memorandum cu situaţia globală către instituţiile financiare internaţionale. "Banca Mondială a fost foarte deschisă. Când am fost la Londra am vorbit cu preşedintele BERD, care a fost de acord. Planul este să facem cooperarea cu BERD şi BM anul viitor, iar în 2017 vedem posibile rezultate ale activităţii", a precizat ministrul.
1. Astia, condusi de Ponta, n-au cum se face bine!
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 23.10.2015, 17:23)
Deci "a intervenit și lipsa de conformare cu regulile statuate de art. 17 alin. (2) (care interzice majorarea cheltuielilor de personal pe parcursul anului cu prilejul rectificărilor bugetare)"
Pentru ca "În esență, pe partea de cheltuieli bugetare are loc o majorare semnificativă a cheltuielilor curente (personal, bunuri și servicii, subvenții) concomitent cu diminuare masivă a cheltuielilor totale de natura investițiilor programate care sunt prevăzute să scadă cu 3.155 milioane lei față de nivelul prevăzut în prima rectificare bugetară din anul 2015. "
Ce sa facem ca porcii astia sa respecte legile?
Damblagiul asta de Ponta a deteriorat grav mecanismele de dezvoltare ale tarii, aflate si pina la el intr-o stare jalnica.