Ministerul Finanţelor Publice va implementa un program multianual de sprijinire a IMM-urilor pentru diminuarea efectelor răspândirii virusului Covid-19, prin garantarea unor credite, subvenţionarea dobânzilor pentru aceste finanţări, facilităţi pentru societăţile care întâmpină dificultăţi financiare, prorogarea termenelor de depunere a cererilor de res-tructurare a obligaţiilor bugetare şi a termenelor de plată a impozitelor locale datorate de populaţie. Fiscul va sus-penda popririle pentru populaţie, iar întreprinderile mici şi mijlocii, care obţin certificat de situaţie de urgenţă, vor putea amâna plata utilităţilor şi a chiriilor, se arată în ordonanţa de urgenţă adoptată de Guvern.
Potrivit actului normativ, Ministerul Finanţelor va garanta până la 80% din valoarea finanţărilor acordate companiilor. Valoarea maximă a creditelor/liniilor de credit pentru finanţarea capitalului de lucru acordate unui beneficiar nu poate depăşi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita a 5 milioane lei. Pentru creditele de inves-tiţii, valoarea maximă a finanţării este de 10 milioane de lei. Totodată, valoarea maximă cumulată a finanţărilor garantate de stat care pot fi acordate unui beneficiar în cadrul acestei facilităţi este de 10 milioane lei.
Pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici, statul va acorda garanţii pentru credite/linii de credit pentru finanţarea capitalului de lucru, exclusive dobânzile, comisioanele şi speze bancare aferente creditului garantat de stat în procent de maximum 90%. Valoarea maximă a finanţărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi şi de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici.
Valoarea maximă a fiecărei finanţări- acordate unui beneficiar nu poate depăşi media cheltuielilor aferente capitalului de lucru din ultimii doi ani fiscali, în limita pragurile prevăzute anterior.
Ministerul Finanţelor Publice va subvenţiona 100% din dobânzile pentru creditele ce urmează a fi garantate, atât pentru microîntreprinderi, cât şi pentru întreprinderi mici şi mijlocii.
Dobânda va fi subvenţionată de la momentul acordării creditului până la data de 31 martie 2021.
Acordarea subvenţiei de dobândă se menţine în anii 2021-2022, începând cu luna aprilie 2021 doar încondiţiile în care creşterea economic estimată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză pentru aceşti ani se situează sub nivelul celei înregistrate în anul 2020, şi se stabileşte prin hotărâre de guvern.
Obligaţiile fiscale restante şi alte creanţe bugetare se vor achita din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordate în cadrul programului.
Perioada de garantare a creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru va fi de 36 de luni cu posibilitatea prelungirii cu 36 de luni. Pentru creditele de investiţii a fost menţinută perioada de 120 de luni.
MFP va acoperi de la buget şi comisionul de administrare pentru acoperirea costurilor de acordare şi monitorizare a garanţiilor acordate de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii.
Executările silite şi popririle vor fi suspendate
Guvernul a mai decis să se suspende sau să nu înceapă măsurile de executare silită prin poprire a persoanelor fizice, cu excepţia executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanţelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătoreşti pronunţate în materie penală. Măsurile de suspendare a executării silite prin poprire asupra sumelor urmăribile reprezentând venituri şi dis-ponibilităţi băneşti se aplică, prin efectul legii, de către instituţiile de credit sau terţii popriţi, fără alte formalităţi din partea organelor fiscale.
Ordonanţa de urgenţă mai prevede că, pe perioada stării de urgenţă, pentru obligaţiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă şi neachitate până la încetarea măsurilor prevăzute de starea de urgenţă nu se calculează şi nu se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere conform Codului de procedură fiscală. Această facilitate va fi menţinută pentru încă 30 de zile de la încetarea stării de urgenţă.
În acest fel, contribuabilii sunt eligibili să participe, de exemplu, la procedurile de achiziţiile publice derulate în această perioadă sau să nu li se anuleze diverse autorizaţii.
Având în vedere riscul apariţiei unor dezechilibre financiare la nivelul economiei naţionale cu impact asupra contribuabililor, a fost considerată necesară prorogarea dispoziţiilor referitoare la termenele de depunere a notificărilor şi a cererilor depuse de aceştia pentru a beneficia de măsurile de restructurare a obligaţiilor bugetare.
Astfel, s-a decis prorogarea termenului pentru depunerea intenţiei de restructurare până la data de 31 iulie 2020 şi prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 octombrie 2020.
Prin derogare de la prevederile privind Codul Fiscal, contribuabilii care aplică sistemul de declarare şi platn a impozitului pe profit anual, cu plăţi anticipate efectuate trimestrial, pot efectua plnţile anticipate trimestriale pentru anul 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent. Modul de calcul se păstrează pentru toate trimestrele anului fiscal 2020. De asemenea, pentru cei care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic, se aplicn pentru plăţile anticipate datorate pentru trimestrele rămase din anul modificat care se încheie în anul 2020, precum şi pentru calculul celor care sunt aferente trimestrelor din anului fiscal modificat care începe în anul 2020 şi sunt cuprinse în anul calendaristic 2020.
Plata utilităţilor, amânată pentru firmele afectate de măsurile luate în timpul pandemiei
De asemenea, pe durata stării de urgenţă, întreprinderile mici şi mijlocii care deţin certificatul de situaţie de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi - electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice şi de internet, precum şi de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinaţie de sediu social şi de sedii secundare.
Prin derogare de la alte dispoziţii legale, în contractele în derulare, altele decât cele prevăzute anterior încheiate de întreprinderile mici sau mijlocii, care deţin certificatul de situaţie de urgenţă emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, poate fi invocată forţa majoră împotriva acestora numai după încercarea, dovedită cu înscrisuri comunicate între părţi prin orice mijloc, inclusiv prin mijloace electronice, de renegociere a contractului, pentru adaptarea clauzelor acestora cu luarea în considerare a condiţiilor excepţionale generate de starea de urgenţă.
Guvernul a decis şi prorogarea termenului de plată pentru impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport de la 31 martie 2020 la 30 iunie 2020, perioadă în care se vor primi în continuare bonificaţiile stabilite de consiliile locale.
În aceste condiţii, Guvernul a aprobat ca plata ratelor şi dobânzilor aferente împrumuturilor din venituri rezultate din privatizare acordate de Ministerul Finanţelor Publice unităţilor administrative-teritoriale să se poată amâna, la cererea acestora, pe o perioadă de trei luni, de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă adoptată în urmă cu două zile. Pentru această perioadă Ministerul Finanţelor Publice nu calculează dobânzi şi dobânzi de întârziere. Facilitatea nu este acordată împrumuturilor care înregistrează res-tanţe la plată.
Ţinând cont de necesitatea achiziţiei în continuare a materialelor şi echipamentelor sanitare necesare, Ministerul Finanţelor Publice acordă un împrumut din venituri rezultate din privatizare în valoare de 1,15 miliarde lei Companiei Naţionale UNIFARM S.A., pe o perioadn de 6 luni.
Începând cu data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, pe perioada stării de urgenţă instituite pe teritoriul României, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare şi credite de angajament neutilizate, după caz, astfel încât să asigure fondurile necesare pentru aplicarea măsurilor de combatere şi prevenire a răspândirii infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2. Ministerul Finanţelor Publice va aproba repartizarea pe trimestre a virărilor de credite bugetare şi credite de angajament, pe baza comunicărilor transmise de ordonatorii principali de credite a virărilor în termen de 5 zile lucrătoare de la data efectuării.
1. Privesc cu gura cascata la astia
(mesaj trimis de Cris în data de 20.03.2020, 10:38)
Privesc cu gura cascata aceasta masura. Cine si de ce ar avea nevoie de un credit in astfel de momente in care se pune problema supravietuirii nu sa ne indatoram si mai mult la banca ???
Intrebati-i pe alde Catzu, pe cine vor sa pacaleasca ??
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2020, 18:13)
De ce nu dați și pentru executări silite făcute de recuperatori gândiți-vă ca vor fii mulți care vor întra în șomaj tehnic vor fi muritori de foame
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2020, 19:07)
Daca esti prost de duzina, e normal sa nu intelegi nimic.
Un credit GARANTAT, este un credit luat de o persoana, juridica in cazul de fata, dar pt. care garanteaza statul pana la 80% din valuare in limita plafonului mentionat in articol, garantat in fata bacilor. PJ-ul plateste 20% din el, restul statul. Se mai acorda si un an de SUBVENTIE LA DOBANDA, adica dobanda 0.
Cine are nevoie? Nu tu, ca pe tine nu te duce capul. Dar au nevoie mediul de afaceri ce se confrunta cu diminuarea activitatilor si implicit a veniturilor. Un astfel de credit acopera nevoie de mentinere a viabilitatii firmelor iar din ceea ce trebuie sa castige isi achita mica lor parte de 20%, cum e si normal.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.03.2020, 23:46)
"Valurosule", m-ai convins, gata, "au nevoie mediul de afaceri", am inteles.