Reporter: Cum apreciaţi activitatea Kanal D în cei zece ani de activitate pe piaţa românească, în condiţiile în care postul de televiziune s-a lansat tocmai în debutul crizei financiare?
Haluk Kurcer: Într-adevăr, a fost o perioadă dificilă, în special în primii patru ani de la înfiinţarea Kanal D România. Am mizat mereu pe echipă, staţia a crescut odată cu oamenii care au adus-o în top trei televiziuni din România, într-un timp record. În prezent, de multe ori audienţele ne plasează pe locul întâi sau doi, atât în Prime Time, cât şi în Day Time.
Noi am pornit de la zero în România, nu am achiziţionat o televiziune cu notorietate deja formată. Am identificat nevoile pieţei de televiziune, am fost foarte atenţi la ceea ce îşi doresc oamenii să vadă la TV, ne-am diferenţiat de celelalte televiziuni devenind trendsetteri pe anumite segmente importante, cum ar fi cel al serialelor, ştirilor şi al reality show-urilor. Am investit în infrastructură, în oameni şi am găsit acel factor care să diferenţieze Kanal D pe piaţă televiziunilor din România.
Reporter: Care au fost măsurile pe care le-aţi luat pentru ca efectele crizei financiare să nu afecteze activitatea Kanal D?
Haluk Kurcer: Am dezvoltat o strategie de eficientizare a resurselor, în sensul că am reuşit să găsim un echilibru între costuri şi performanţa staţiei. Mai mult decât atât, pe parcursul acestei perioade sensibile, acţionarii ne-au acordat încrederea lor şi tot suportul în demersurile noastre.
Reporter: Care este legătura Kanal D cu viaţa politică din România?
Haluk Kurcer: Kanal D şi-a păstrat întotdeauna echidistanţa politică. Suntem o staţie generalistă, iar evenimentele politice majore, cu impact asupra vieţii oamenilor, se regăsesc în permanenţă în buletinele noastre de Ştiri. Subiectele care fac agenda zilei sunt tratate de Ştirile Kanal D cu seriozitate şi onestitate. Ne interesează, în primul rând, informarea corectă a cetăţeanului.
Reporter: Intenţionaţi să lansaţi şi alte posturi TV pe piaţa din România?
Haluk Kurcer: În acest moment, ne dorim să avem propriul nostru post de radio, e un pas natural în demersul nostru de dezvoltare a operaţiunilor în România. Kanal D a evoluat ca business de sine-stătător, fără a face parte dintr-un grup media care să-l susţină. În timp, am investit în proprietăţile online: kanald.ro, wowbiz.ro, stirilekanald.ro, kfetele.ro; de asemenea, am dezvoltat comunităţi în social media. Ne dorim să adăugăm şi o staţie de radio în portofoliul Kanal D, obiectivul nostru este să transferăm la radio succesul dobândit în televiziune, devenind un jucător important şi în acest mediu de comunicare.
Reporter: Cum vedeţi piaţa TV din România în contextul dezvoltării internetului?
Haluk Kurcer: Românii rămân în continuare mari consumatori de televiziune, dar este adevărat că suntem atenţi la acest trend al creşterii consumului de internet. Tinerii, în special, sunt atraşi de acest mediu, este remarcabilă, de exemplu, apetenţa acestui public pentru "Bravo, ai stil!", un reality-show devenit un adevărat fenomen în România, este extraordinar cum s-a creat o adevărată comunitate "Bravo, ai stil!" pe internet. Mulţi dintre fanii acestui show văd şi revăd episoadele lor preferate pe contul de YouTube al staţiei. Şi nu e vorba doar de "Bravo, ai stil!"; subiecte din "Teo Show" sau "WOWBiz" sunt puternic dezbătute pe reţele de socializare.
Probabil că, în viitor, televiziunea şi Internetul vor co-exista fără diferenţe în termeni de conţinut, ne îndreptăm spre era conţinutului video, indiferent de suport.
Reporter: Cum apreciaţi piaţa de publicitate din România, în ultimii ani? Cum a evoluat aceasta din punctul dumneavoastră de vedere? Care este opinia dvs despre rebate-ul pe care îl doresc agenţiile de publicitate?
Haluk Kurcer: Înainte de declanşarea crizei, piaţa de publicitate TV ajunsese la 337 milioane de euro, în prezent estimăm piaţa undeva la 203-205 milioane de euro, iar diferenţa în cei nouă ani este semnificativă. După criza din 2008, piaţa de advertising nu a mai revenit la acea valoare. Începând cu 2013, a început să se redreseze uşor, iar în 2016 s-a înregistrat o creştere vizibilă, semnificativă. Evoluţia pieţei de publicitate depinde de bugetele de marketing ale clienţilor publicitari, bugete care sunt influenţate de evoluţia economiei, însă, deşi economia României a înregistrat o creştere destul de mare, piaţa de publicitate nu a evoluat în raport direct cu aceasta.
Din punctul nostru de vedere, este important să creşti calitatea produselor TV pentru a atrage cât mai mulţi telespectatori. Când am reuşit să creştem valoarea produselor noastre, preţurile au fost ajustate în consecinţă.
Ne bucurăm că există reglementările actuale: în această industrie, clienţii, agenţiile şi staţiile TV lucrează împreună, sunt parteneri, aşadar aceste reguli sunt menite să ne ajute pe toţi.
Reporter: Care este profilul telespectatorului Kanal D?
Haluk Kurcer: Ajungând în top trei televiziuni generaliste din România, precum şi pe poziţia a doua în Prime Time, pe toată populaţia României şi publicul din mediul urban, putem spune că acoperim preferinţele de profil general al telespectatorului român. Suntem foarte puternici la nivel naţional şi într-o poziţie din ce în ce mai bună la nivelul publicului comercial. În continuare investim în conţinut relevant pentru public, în emisiuni precum "Bravo, ai stil!", "Asta-i România!", "Roata Norocului", "Exatlon" - un program ce va fi lansat la începutul lui 2018. Suntem consecvenţi în a atrage zi de zi public tânăr, activ.
Reporter: A fost afectat grupul Dogan de problemele politice din Turcia?
Haluk Kurcer: Grupul Dogan este cel mai longeviv grup de media, cu 35 de ani de experienţă, lider pe piaţa din Turcia, cotat cu cel mai înalt calificativ la Bursă, evaluat la o cifră de afaceri de 2,2 miliarde de dolari în 2016. Grupul deţine şi companii din alte industrii, precum energie, turism, producţie cablu de oţel, cultură şi divertisment. Grupul Dogan are o poziţie solidă pe piaţă, chiar dacă Turcia s-a confruntat cu o serie de probleme politice de-a lungul anilor.
Reporter: Care sunt proiectele de viitor ale grupului Dogan pentru România?
Haluk Kurcer: Cum spuneam, acordăm o atenţie sporită şi altor domenii. Targetul nostru este să dezvoltăm proprietăţile online, să investim într-un post de radio şi, de ce nu, poate să adăugăm încă o staţie TV în Grupul Dogan. De asemenea, avem în plan să dezvoltăm un proiect rezidenţial în zona Pipera.
Reporter: Anul trecut aţi depăşit cifra de afaceri de 100 de milioane de lei pentru prima dată. Cum preconizaţi că va fi aceasta în 2017?
Haluk Kurcer: 2017 va fi încă un an de succes pentru Kanal D. Scopul nostru este să depăşim rezultatele financiare înregistrate în anul precedent. Asta însemnând că evoluăm nu numai din punct de vedere al audienţei, dar şi financiar. Ne propunem să creştem cu aceeaşi rapiditate şi în anii următori. Investim constant în producţii de calitate, în tehnologie şi infrastructură, astfel încât acest business să fie unul tot mai performant.
Reporter: De asemenea, profitul a ajuns în 2016 la peste 12 milioane de lei (dublare a profitului faţă de 2015). Cât apreciaţi că va fi acesta la finalul acestui an? Cum aţi reuşit să înregistraţi profit în ultimii doi ani?
Haluk Kurcer: Într-adevăr, anul 2016 a fost unul de succes pentru Kanal D şi ne-a făcut încrezători că vom înregistra performanţe financiare mai mari în anii ce vor veni. În 2017, dorinţa noastră este să înregistrăm un profit superior celui de anul trecut. Profitul este foarte important pentru compania noastră, dar, de asemenea, conţinutul este o componentă pe care nu o neglijăm. Investim permanent pentru a menţine staţia dinamică şi atractivă pentru publicul nostru.
Reporter: Cum aţi caracteriza trecerea de la piaţa bancară, rigidă, la piaţa TV, tabloidă?
Haluk Kurcer: Faptul că am lucrat 30 de ani în domeniul bancar mi-a oferit o experienţă uriaşă de a manageria orice companie, din orice domeniu. Consider că televiziunea este o arie extrem de interesantă, atractivă. Am oferit toată experienţa şi energia şi, împreună cu echipa mea, am reuşit să aducem Kanal D în top trei televiziuni din România. Ce vreau să subliniez e faptul că tabloidul nu e definitoriu pentru Kanal D. În grila postului se regăseşte un singur show tabloid, "WOWBiz", un late night show, în rest avem emisiuni concurs (formate internaţionale de succes) - "Roata Norocului", "Se strigă darul", reportaje - "Asta-i România!", divertisment pur - "Teo Show", reality-show-uri - "Bravo, ai stil!", programele de Ştiri care oferă informaţii despre subiecte cu impact în viaţa cetăţeanului, din domenii precum cel politic, social, economic, sănătate, învăţământ, life style.
Reporter: Ce a dus la creşterea audienţelor Kanal D în ultimii ani? Credeţi că audienţele sunt corect realizate?
Haluk Kurcer: Audienţele sunt rezultatul unei strategii, al unui model de business, al unui efort continuu de echipă. Aş putea spune că am făcut alegeri inspirate, că am investit corect, că am simţit publicul şi că am crescut alături de partenerii noştri - agenţii de publicitate, presă, cultivând o relaţie bazată pe onestitate. Consider că sistemul de măsurare poate fi îmbunătăţit. România se dezvoltă şi tot mai mulţi tineri tind să se mute în suburbii. În acest moment, oamenii care muncesc şi trăiesc în suburbii sunt consideraţi ca făcând parte din aria rurală şi nu ca fiind reprezentativi pentru targetul comercial, aşa cum ar trebui, luând în considerare vârsta, veniturile etc. Această realitate ar trebui luată în considerare cât mai curând posibil şi sunt sigur că şi reprezentanţi ai altor staţii TV îmi împărtăşesc opinia. Este nevoie de o decizie operaţională în cadrul Asociaţiei Române de Măsurare a Audienţei, care sper să nu întârzie să apară.
Reporter: Analiştii economici previzionează pentru următorii doi ani o nouă criză financiară mondială care va afecta inclusiv România. Este pregătit Kanal D pentru o nouă criză?
Haluk Kurcer: Ne-am dori ca această criză să nu aibă loc, dar suntem pregătiţi să ne adaptăm la noi condiţii ale pieţei. Ne-am exersat această abilitate de a ne adapta, de a optimiza resursele şi a performa chiar atunci când mediul nu este unul dintre cele mai favorabile pentru business încă din timpul crizei din 2008. Suntem pregătiţi să facem faţă cu succes unei noi crize.
Reporter: Cum vă afectează modificările fiscale şi de legislative din România?
Haluk Kurcer: Într-adevăr, modificările legislative din ultima perioadă au generat o problemă legată de predictibilitate. Dar, având în vedere că ne desfăşurăm cu toţii activitatea în acelaşi context legislativ, respectăm reglementările în vigoare, într-un mod profesionist.
Reporter: Care este opinia dumneavoastră cu privire la activitatea Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA)?
Haluk Kurcer: Este firesc şi sănătos pentru societate să existe un astfel de organism care să evalueze programele de televiziune şi radio. Respectăm reglementările CNA. E important că există acele sesiuni, dezbateri în care se exprimă liber opinii.
Reporter: Acum câţiva ani spuneaţi că aveţi în vedere şi investiţii în energie. Cum au evoluat afacerile în acest domeniu?
Haluk Kurcer: Ne-am dorit să investim în domeniul energiei în urmă cu câţiva ani, dar, din păcate, în România nu s-a concretizat. Pentru moment, vom investi în domeniul construcţiilor şi vom analiza perspectivele care vor apărea în viitor.
Reporter: Vă mulţumesc!