Comercializarea de produse alimentare pregătite în bucătăriile personale se ridică la o valoare totală de până la 1.2 miliarde de euro pe an, reprezentând între 15 şi 20% din industria de foodservice din România, au anunţat reprezentanţii Hospitality Culture Institute în cadrul evenimentului Food&Beverages Innovation Camp.
Între 13 şi 15 noiembrie, la Piatra Neamţ, a avut loc cea de-a doua ediţie a Food&Beverages Innovation Camp, organizată de APIO şi Hospitality Culture Institute. Evenimentul, susţinut de UniCredit Bank, a adunat peste 60 de participanţi, lideri ai sectorului HoReCa, profesionişti din industrii conexe precum şi fondatori de start-up-uri care generează inovaţie în ospitalitate prin intermediul tehnologiei, al producţiei sau serviciilor.
În prima zi a F&B Innovation Camp, Radu Savopol, fondator 5 to go şi Gabriel Melniciuc, CEO şi partener Spartan, au vorbit despre investiţiile planificate în dezvoltarea celor două companii în 2024. Potrivit CEO-ului Spartan, în momentul de faţă, piaţa este definită de o anumită stare de incertitudine, accentuată de mediul fiscal dificil dar şi de lipsa de predictibilitate: "Suntem la jumătatea lui noiembrie şi nu avem buget pentru 2024 pentru că nu ştim pe ce să ne bazăm," a declarat Gabriel Melniciuc.
A doua zi a F&B Innovation Camp a generat dezbateri intense cu privire la provocările sistemice cu care se confruntă companiile din industria ospitalităţii. În cadrul panelului "Chefs at Work" au participat Mihai Toader, cofondator "Soro lume", Alex Cîrţu, consultant culinar LifeBox, Alexu Toader, Project Manager Viscri 32, Ana Consulea, owner Zexe Braserie, Alex Petricean, owner NOUA şi Oana Coantă, owner Bistro de l'Arte.
Aceştia au discutat despre întreruperile în lanţurile de aprovizionare, creşterea foodcost-ului dar şi despre pregătirile pentru anul 2024, în contextul modificărilor fiscale, aceştia fiind rezervaţi în ceea ce priveşte creşterea profitabilităţii business-urilor pe care le conduc: "Ar trebui să ne obişnuim cu 7-10% marjă de profit. Să uităm ce se întâmpla acum 10 ani, când marja de profitabilitate la nivelul sectorului era de 30%", a afirmat Ana Consulea.
Legea gătitului de acasă, o iniţiativă care poate proteja consumatorii şi susţine micii producători
În contextul apropierii sărbătorilor de iarnă şi a comercializării "la negru" a produselor specifice acestei perioade, pe diferite canale de vânzare, reprezentanţii asociaţiilor patronale şi profesionale din HoReCa au discutat despre o posibilă iniţiativă legislativă privind "Legea Gătitului de Acasă".
În fiecare an, comercializarea de produse alimentare pregătite în bucătăriile personale se ridică la o valoare totală de până la 1.2 miliarde de euro, reprezentând între 15 şi 20% din industria de foodservice. Printre cele mai căutate produse se numără cozonacul, pasca, tortul şi diferite alte tipuri de prăjituri. Nereglementarea acestei activităţi vine la pachet cu o serie de riscuri atât pentru consumatorul final cât şi pentru cei care comercializează aceste preparate.
În acest context, Radu Savopol, preşedinte HORA, Oana Coantă, vicepreşedinte în cadrul Federaţiei Patronatelor din Industria Ospitalităţii, Laurentiu Mâţă, preşedinte RoTruck, Alexu Toader, Project Manager Viscri 32 şi Răzvan Testa, partener fondator Ţuca Zbârcea & Asociaţii, au dezbătut despre o posibilă iniţiativă legislativă privind "Legea Gătitului de Acasă", prin intermediul căreia veniturile generate prin acest tip de activitate ar putea fi recunoscute şi fiscalizate, în timp ce drepturile consumatorilor ar putea fi mai bine apărate, prin stabilirea unor reguli de igienă pentru spaţiile în care au loc astfel de activităţi.
Răzvan Testa a oferit exemple de bune practici din alte ţări europene, ceilalţi participanţi la dezbatere propunând diverse soluţii precum extinderea în mediul urban a reglementărilor pentru punctele gastronomice locale sau dezvoltarea unor bucătării centrale în care care micii producători să-şi poată realiza activitatea în condiţii optime de igienă.
Tot în cadrul F&B innovation Camp, specialişti din industrii conexe au susţinut prezentări pe diferite arii de interes pentru profesioniştii HoReCa. Astfel, Alexandru Dincovici, antropolog, a vorbit despre "Senzori, algoritmi şi conştientizare". Costel Ariton, National Key Account ON-TRADE Manager la PPD Global, şi Andrei Lung, DIAGEO Portfolio & World Class Ambassador, au adus în discuţie parteneriate şi trenduri în HoReCa, în timp ce Ştefan Popescu, National On Premise Manager Romania & Moldavia RedBull, a susţinut o prezentare captivantă despre "Competiţia atipică din HoReCa".