• Cei mai mulţi bani pentru publicitate au fost alocaţi de societăţile subordonate Ministerului Economiei
Aproape 57 de milioane de euro. Atît a cheltuit fostul Guvern în perioada 2001-2004 pentru o imagine mai bună. Numai că banii nu au fost daţi din buzunarele miniştrilor sau secretarilor de stat, ci din bugetul ministerelor sau al societăţilor de stat.
Suma a fost repartizată ministerelor care, apoi, au decis în ce fel şi în favoarea căror societăţi le vor face publicitate prin intermediul presei.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a făcut publică, ieri în Parlament, suma plătită de Guvernul Năstase pentru publicitatea de stat, cît şi sumele alocate fiecărui minister în parte. Potrivit datelor făcute publice de premier, Ministerul Economiei a cheltuit cei mai mulţi bani - 75% din suma alocată de Guvern contractelor de publicitate.
În poziţia a doua, se găseşte Ministerul Transporturilor cu aproximativ 7,5 milioane de euro scoase din bugetul de dragul unei imagini mai bune în presă. Pe locul trei, figurează ministerul care a acordat sume substanţiale pentru promovarea agenţilor economici aflaţi în coordonarea sa a fost Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, care a mai crescut venitul publicaţiilor cu încă 6 milioane de Euro. Aşadar, observăm că miniştrii care au ştiut să gestioneze cel mai bine resursele alocate de Guvern pentru publicitate au fost Dan Ioan Popescu, Miron Mitrea şi Ilie Sîrbu.
În schimb, ministerele mai cumpătate, care au preferat să folosească bani în scopuri publicitare numai la sfîrşit de mandat, au fost Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei.
Publicitatea de stat a crescut cu aproximativ 5 milioane de euro, imediat după ce Guvernul Năstase s-a instalat la Palatul Victoria. De asemenea, Guvernul a fost mai generos înaintea campaniei electorale, cînd bugetul alocat publicităţii a crescut cu 4 milioane de euro faţă de anul precedent.
Surse de la Palatul Victoria ne-au divulgat pe ce a cheltuit banii, fostul ministru al Economiei şi Comerţului, Dan Ioan Popescu, care a gestionat cel mai important buget de promovare din tot Cabinetul. Doar "SNP Petrom", societate subordonată MEC, a chetuit pînă la privatizare aproximativ 2,7 milioane de euro.(vezi tabelul alăturat)
În replică, Partidul Social Democrat, aflat acum în opozitie, îl acuză pe premierul Călin Popescu Tăriceanu că a confundat regiile autonome şi societăţiile comerciale cu instituţiile publice atunci cînd a declarat că publicitatea cumpărată în presă de firme şi regii autonome precum "Tarom", "Petrom" sau "Distrigaz" ar fi fost efectuată din bani publici. Este greu de crezut că societăţile respective şi-ar fi permis să cheltuie atît de mulţi bani fără acordul Guvernului sau măcăr al ministerelor respective.
Dar după cum se poate vedea astăzi, banii au fost cheltuiţi cam degeaba, căci fostul guvern a pierdut alegerile.