După Carpatica, Astra, City Insurance iată că şi Euroins face paşi către faliment, spre bucuria celor care vor să salveze planeta reducând numărul maşinilor poluante din jur.
Vestea lunii este că Euroins poate avea soarta City Insurance. ASF a decis vineri să retragă autorizaţia de funcţionare a societăţii, "constatând indiciile stării de insolvenţă". Consiliul ASF a mai hotărât deschiderea procedurii de faliment şi numirea Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA) ca administrator interimar al societăţii.
Potrivit ASF, la data de 30 iunie 2022 societatea nu deţinea fonduri eligibile pentru satisfacerea criteriilor privind solvabilittea, situaţie care se menţinea şi la data de 30 septembrie. Pentru restabilirea cerinţei de capital de solvabilitate (SCR) era nevoie de fonduri în cuantum de 2,19 miliarde lei.
Care ar fi impllicatiile? Euroins era liderul pieţei RCA după primele nouă luni din 2022, cu o cotă de piaţă de 31% (următorul clasat - Groupama - avea o cotă de piaţă de 20%).
În condiţiile în care de pe urma falimentului City Insurance nota de plată a dus la scumpiri galopante ale asigurărilor obligatorii auto, dispariţia în acelaşi fel a următorului lider al pieţei ar fi foarte greu de digerat.
ASF stabilise la finalul anului trecut o nouă creştere a contribuţiilor pe care companiile de asigurare trebuie să le plătească la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA). Astfel, acestea au urcat de la 2,5% din subscrierile încasate până la 4% în luna ianuarie 2023. Precedenta majorare a contribuţiilor avusese loc în februarie 2022, de la 1% la 2,5%.
Cum creşterea contribuţiilor de patru ori în mai puţin de doi ani (de la 1% la 4%) afectează semnificativ marjele de profit ale companiilor de profil, era previzibilă o recuperare pe seama asiguraţilor.
Ceea ce se vede, de altfel, în noile tarife de referinţă anunţate de ASF în februarie 2023, ce arătau creşteri pe linie (+16% faţă de august 2022).
Câteva exemple: Sub 1200 cmc capacitate cilindrică, tariful de referinţă mediu va fi de 1.210 lei (creştere de 17,8% faţă de valoarea de referinţă RCA stabilită în august 2022), pentru vehiculele între 1.201 şi 1.400 cmc tariful de referinţă este de 1.262 lei (+18%), între 1.401 şi 1.600 cmc se va plăti 1.417 lei (+16%), şoferii persoane fizice cu automobile cu capacitate cilindrică între 1.601 şi 1.800 mc vor plăti în medie 1.541 lei (+15,8%) etc.
Pentru maşini electrice, tariful de referinţă creşte de la 1.446 lei la 1.646 în februarie 2023 (+13,8%).
Este vorba de medii, şoferii sub 30 de ani plătind cele mai mari tarife, iar şoferii cu experienţă suportând tarife mai reduse.
De exemplu, sub 1200 cmc, şoferii sub 30 de ani vor plăti RCA de 1.822 lei, iar cei cu vârsta între 51 şi 60 de ani puţîn peste 1.000 lei (1.006 lei). La o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.800 şi 2.000 mc, şoferii sub 30 de ani plătesc 2.505 lei, iar cei între 51 şi 60 de ani "doar" 1.410 lei.
Cel mai mare tarif de referinţă este la clasa peste 2.500 cmc (4.709 lei pentru şoferii sub 30 de ani).
În august 2021 de pildă, şoferul sub 30 de ani pornea de la un tarif de referinţă pentru RCA în cazul autoturismelor sub 1.200 cmc de 1.129 lei (701 lei era la categoria de vârstă 51-60 de ani), iar cel mai mare RCA era atunci de 3.080 lei (clasa peste 2.500 cmc pentru şoferi sub 30 de ani). Deci în mai puţin de doi ani creşterea trece de 40-50%, în funcţie de risc şi categoria de vârstă.
Să nu uităm că aceste tarife de referinţă vor fi ajustate corespunzător claselor de bonus şi malus în care se încadrează asiguraţii şi politicilor de tarifare practicate de companiile de asigurare, astfel încât, în final, nota de plată ar putea fi chiar mai piperată.
Dacă facem un salt în timp încă doi ani, observăm că în septembrie 2019 prima medie RCA era de 630 lei. Era un an în care City Insurance şi Euroins îşi împărţeau cele mai mari felii din piaţa RCA, cu 38% respectiv 31% (împreună depăşeau 70%). La 30 septembrie 2022, prima medie RCA anualizată era de 1.152 lei, evoluţie în creştere puternică pe măsură ce se decontează falimentul City Insurance.
Unde am ajunge dacă şi Euroins ar da faliment, iar FGA ar trebui să despăgubească iar o felie importantă din piaţă? La o nouă dublare a valorii RCA în următorii trei ani?
În felul acesta mulţi şoferi, în special din categoria sub 30 de ani, cea mai taxată de asigurători, ar redescoperi forţat beneficiile mersului pe jos, iar ASF ar da o mână de ajutor la salvarea planetei.
Revin la ASF, pentru că este greu de acceptat că aceeaşi autoritate de supraveghere poate avea un bilanţ atât de catastrofal pornind de la aceeaşi schemă practicată de companiile de asigurări devenite ulterior falimentare - preţuri de dumping în ideea că daunele nu se plătesc sau se plătesc cu mari întârzierim iar banii colectaţi sunt redirecţionaţi. Schemă folosită bine merci de patru ori (Astra, Carpatica, City Insurance, Euroins).
1. Mai grav...
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 20.03.2023, 06:22)
... e ca asiguratorii ramasi in piata vor trebui foarte probabil sa-si majoreze capitallul pentru a putea prelua soferii care au ramas fara asigurator. Presiunea financiara crescuta pe cei ramasi ar putea duce spre alte falimente.. Ceva nu functioneaza cum trebuie in aceasta piata: asta-i problema pe care trebuie sa o rezolve ASF.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2023, 07:03)
Am vazut ce rezolva ASF. Daca ar fi in stare sa aplice legea, nu ar curge falimentele. ASF nu a facut supraveghere. ASF a inchis ochii ani de zile. ASF nu a aplicat legea! De aceea trebuie reformata din radacini. Parlamentul care i-a votat si cei din conducerea ASF sa suporte costurile falimentelor .
1.2. a (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de a în data de 20.03.2023, 09:49)
Sunt multi factori care conduc la starea de fapt de acum. 1. Comerciantii de piese auto care practica preturi nejustificat de mari (in special pentru reparatii pe RCA); 2. Service-urile auto care practica tarife prohibitive, in special pentru reparatiile efectuate si decontate de RCA; 3. Complicitatea dintre distribuitorii de piese auto, care pentru reparatiile pe RCA practica preturi/tarife in "dusmanie", cu discount-uri de fatada; 4. Statul roman care nu are institutii care sa isi faca datoria profesionist (stat cu functionari corupti care "lucreaza" in dauna cetatenilor); 5. Asiguratii (doar unii) care prin tot felul de metode incearca (si si reusesc) sa fraudeze sistemul prin daune provocate/simulate; 6. brokerii de asigurari - care incaseaza comisioane nejustificat de mari; 7. unii angajati din asigurari (in special cei din sectorul daune) care sunt ”partasi” la sisteme de fraudare a reparatiilor decontate prin RCA; 8. ASF - institutie plina de incompetenti, corupti si fara cea mai elementara intentie de a actiona in spiritul unei institutii de supraveghere, si de a asigura ”sanatatea” sistemelor/pietelor supervizate; 9. cetatenii - care au intrat in ”amorteala” si au uitat sa iasa in strada si sa lupte pentru drepturile lor; 10. algoritmul pe baza caruia sunt determinate primele de asigurare (ma refer la calculul actuarial care se afla in spatele acestor determinari); 11. etc. etc.
Sunt mult mai multe de zis .... dar ma limitez la atat.
1.3. Titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Protaru în data de 20.03.2023, 11:44)
Bine spus.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.03.2023, 13:59)
Cat timp activitatea de RCA este net profitabila, cum anume pot da ei faliment prin treaba asta. Evident ca o necesitate de majorare de capital nu poate fi mai mare decat incasarile de prime, deci pot folosi noile venituri pentru asta.
Pe bune, cum de a functionat piata RCA, in mod profitabil la preturile de acum cativa ani. Parca toti faceau donatii. Numai fundatii caritabile, nu alta.