Organizaţia Narada lansează campania "Salvează o şcoală" şi se implică să ajute 25 de şcoli din ţară, care au listat alerte pe HartaEdu cu nevoia soluţionării unei urgenţe legate de siguranţa copiilor în clase, să demareze acţiuni importante şi strângeri de fonduri pentru rezolvarea acestora, conform unui comunicat remis redacţiei. Având motto-ul #EokSăFacemNoi, Narada aduce împreună comunităţi, mediul privat şi personalităţi publice pentru a fi parte şi a susţine o acţiune pe cât de importantă, pe atât de urgentă: infrastructura inadecvată şi chiar periculoasă în care învaţă nu mai puţin de 1,2 milioane de copii din România.
Potrivit sursei citate, pe 16 decembrie, 25 de şcoli vor organiza simultan târguri de Crăciun pentru care elevii vor confecţiona obiecte pe care le vor scoate la vânzare pentru membrii comunităţii locale. Foarte multe persoane publice, influenceri, actori, muzicieni, scriitori, au acceptat provocarea de a fi alături de micii antreprenori în această primă experienţă a lor în business. O serie de artişti şi persoane publice au acceptat invitaţia de a deveni ambasadori şi de a reprezenta o şcoală cât mai apropiată de oraşul sau judeţul lor natal, alăturându-se astfel campaniei "Salvează o şcoală". Aceştia vor dona pentru târgul de Crăciun un obiect drag lor, cu autograf, ce va putea fi licitat şi îşi vor îndemna comunităţile din mediul online, prin intermediul reţelelor de socializare, să participe şi să susţină iniţiativele elevilor. Cu sumele astfel obţinute, dar şi cu ajutorul Narada şi al partenerilor care susţin organizaţia şi campania târgurilor de Crăciun, printre care se numără Bergerat Monnoyeur Romania şi IPSO Agricultură, şcolile vor obţine fonduri necesare să rezolve alerta (problema cu care se confruntă şcoala).
Prin acest mecanism de autofinanţare, Narada ajută şcolile nu doar să strângă fonduri, ci inclusiv să îşi dezvolte o gândire antreprenorială, să fie independente şi să strângă bani, să construiască propriul lor mecanism de finanţare a alertei. "Desigur că ar fi ideal să avem un buget de învăţământ care să aducă şcolile din România la standardele acestui secol, la standardele la care ne dorim să ne educăm copiii. Însă nu este cazul, dimpotrivă: lipsa de finanţare este în continuare unul din cele mai mari blocaje în evoluţia educaţiei. La Narada, am învăţat că e ok să facem noi - e ok să mobilizăm societatea şi resursele disponibile pentru
a adresa provocările din educaţie. Iar în această campanie, tot ce facem este să dăm aceste aptitudini mai departe şcolilor - ne parteneriem cu profesorii lideri care au scos la suprafaţă urgenţele din şcolile lor, care lucrează cu copiii, părinţii si micii întreprinzători din comunitate - şi, împreună, facem eforturi să generăm finanţarea necesară adresării urgenţelor. Şi, cine ştie, poate devine molipsitor", declară Raluca Jianu, CEO Narada.
Alertele respective scot în evidenţă probleme de infrastructură şi semnalează necesitatea renovărilor interioare şi exterioare în şcoli, schimbarea acoperişului, a reţelei de electricitate sau termoficare, dar şi nevoia de tehnologie a anumitor comunităţi. Dintre cele participante la evenimentul din 16 decembrie, cel puţin trei şcoli au nevoie de amenajarea grupurilor sanitare, patru şcoli au nevoie de reconsolidare şi/sau renovarea acoperişului, trei de refacerea instalaţiei electrice, una o nevoie urgentă de centrală termică, astăzi copiii învăţând la maxim 16 grade Celsius în clase, alte cinci de amenajări interioare şi schimbarea mobilierului şcolar, trei de tehnologie şi de calculatoare, laptopuri şi videoproiectoare, cinci de amenajarea unui spaţiu exterior şi mai multe de amenajarea unei biblioteci moderne, subliniază sursa citată.
Campania "Salvează o şcoală" reprezintă, totodată, şi un manifest al elevilor prin care aceştia atrag atenţia şi invită la implicare astfel încât să poată învăţa în condiţii adecvate. În prezent, nivelul de siguranţă din şcolile din România este foarte scăzut, atât din punct de vedere seismic şi sanitar, dar şi din punctul de vedere al construcţiei şi al siguranţei la incendiu. 42% dintre clădirile în care funcţionează şcoli sunt amplasate în zone cu risc seismic ridicat, ¼ dintre şcolile din România, preponderent din zonele rurale, utilizează sobele ca principală sursă de încălzire. În ultimii 10 ani cel puţin 11 instituţii de învăţământ din România s-au prăbuşit peste elevi la ore, aproximativ 4.200 de şcoli din România, însumând peste 155.486 de elevi, nu au acces la grupuri sanitare în incinta şcolii, jumătate dintre acestea fiind amplasate în curte şi sunt lipsite de apă curentă şi canalizare. În momentul de faţă, pe HartaEdu sunt înscrise peste 1100 de alerte din partea şcolilor din România, cu impact asupra a aproape 300 de mii de elevi. Într-un singur an de la lansarea platformei au fost soluţionate peste 200 de astfel de alerte, cu impact pentru peste 150 de unităţi de învăţământ din ţară şi peste 30.000 de elevi, cu o investiţie ce trece de 2,7 milioane de lei.
Pe data de 16 decembrie, ziua în care se va desfăşura Târgul de Crăciun în cele 25 de şcoli intrate în campanie, la aceeaşi oră şi în acelaşi moment, elevii îşi vor pune caietele deasupra capului. Este din nou manifestul prin care ei vor să atragă atenţia, prin care îşi doresc să fie observaţi şi sprijiniţi în soluţionarea alertelor lor. Copilul care se protejează punându-şi un caiet pe cap este imaginea care strigă fără cuvinte sutele de probleme ale sistemului educaţional din România. Pentru că primul obiect pe care îl foloseşte elevul este caietul. Tot pe 16 decembrie 2022, echipa Narada va fi prezentă la "Şcoala de campanie" de la Şcoala Gimnazială Nr. 195 din Bucureşti, de unde va transmite live pe reţelele de socializare întregul eveniment, se menţionează în comunicat.