Compania de stat "Xinhua Bookstore", care distribuie circa două treimi din toate cărţile şi revistele din China, intenţionează să vîndă pînă la 60% din acţiuni către investitori privaţi. Compania, al cărei nume înseamnă China Nouă, va fi transformată într-o firmă mixtă, deschisă atît investitorilor străini, cît şi interni.
La începutul acestui an China a schimbat radical politica în domeniu, pentru a revigora industria media, plictisitoare şi puternic cenzurată - respectiv ziare, televiziuni şi edituri - permiţînd investitorilor privaţi să aibă participaţii.
Grupurile media vestice, Bertelsmann AG, Time Warner Inc., News Corp. şi Viacom Inc. se luptă pentru a intra pe această piaţă.
Bertelsmann a fost pînă acum compania cea mai agresivă în presa scrisă, deschizînd un club de carte, librării în Shanghai şi un lanţ naţional de retail. "Vrem investiţii private şi străine, dar compania va rămîne cel mai important acţionar", afirmă un oficial al companiei, Zhang Yashan, citat de Rompres.
Compania, cheie pentru controlul statului asupra materialelor scrise, va avea cel puţin cinci investitori care vor deţine cel puţin 40 la sută din acţiuni, afirmă Zhang.
Directorul general al companiei, Liu Guohui, afirma că doreşte un "puternic" investitor străin, în încercarea de a beneficia de o experienţă managerială avansată.
Anul trecut, 51,7 la sută dintre chinezii ştiutori de carte citeau cărţi, în scădere cu 8,7 la sută faţă de 1998, reflecta un sondaj recent făcut de Institutul Chinez pentru Ştiinţe Editoriale. Peste 90 la sută dintre chinezi sunt ştiutori de carte, conform statisticilor oficiale.