ÎN CONDIŢIILE UNOR POLITICI PUBLICE NESCHIMBATE: Deficitul bugetar va ajunge la 3,5% din PIB
V.V.
Macroeconomie / 11 martie 2019
Varianta de buget consolidat pe anul 2019 prevede cheltuieli mai mari cu 2,03 miliarde lei, ca urmare a introducerii alocaţiilor copiilor urcând deficitul, potrivit Ministerului Finanţelor, la 2,76% din PIB.
Totuşi, Consiliul Fiscal este de părere că deficitul va depăşi 3% din PIB, anul acesta, având în vedere veniturile şi cheltuielile prognozate, dacă politicile publice nu se schimbă.
"Majorarea ţintei de deficit bugetar pentru anul 2019 şi subdimensionarea aparentă a cheltuielilor de asistenţă socială şi a celor aferente contribuţiei către bugetul UE implică un deficit situat în imediata vecinătate a nivelului de referinţă de 3% din PIB chiar şi ignorând problemele legate de supradimensionarea veniturilor bugetare identificată în contextul opiniei Consiliului fiscal din 5 februarie 2019 (4,5 miliarde lei, în condiţiile în care taxa pe activele bancare ar fi menţinută în forma curentă). Luând în calcul şi această supradimensionare, apreciem că este probabil ca deficitul bugetar la finele anului curent să ajungă la un nivel de circa 3,5% din PIB în condiţiile menţinerii unor politici neschimbate. În ceea ce priveşte evoluţiile pe termen mediu, Consiliul fiscal îşi menţine aserţiunea cu privire la faptul că balanţa riscurilor este înclinată covârşitor în direcţia înregistrării unor deficite mai ridicate decât cele preconizate de Strategia Fiscal-Bugetară 2019-2021, situate semnificativ deasupra nivelului de referinţă de 3% din PIB aferent braţului corectiv al Pactului de Stabilitate şi Creştere. Mai mult, comparativ cu evaluarea iniţială, Consiliul fiscal apreciază că probabilitatea unei asemenea evoluţii este în creştere semnificativă date fiind coordonatele fiscal-bugetare curente ale anului 2019 şi revizuirile ascendente operate la nivelul ţintelor de deficit bugetar pentru perioada 2020-2021", se arată în opinia Consiliului Fiscal.
Dată fiind execuţia bugetară la zi, Consiliul Fiscal evaluează dimensiunea sub-bugetării probabile la circa 3,5 miliarde lei, după cum urmează:
- În cazul cheltuielilor de asistenţă socială, sunt operate revizuiri descendente ale cheltuielilor estimate la nivelul bugetului de stat (-0,9 miliarde lei) şi bugetului asigurărilor sociale de stat (-1,2 miliarde lei). Dată fiind execuţia bugetară aferentă lunii ianuarie 2019, precum şi majorarea de la 1.100 la 1.265 lei a valorii punctului de pensie de la 1 septembrie 2019, apreciem că suma bugetată în varianta aprobată de guvern a bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) apare drept inferioară necesarului probabil de plată pentru anul 2019 cu circa 2 miliarde lei, o sumă mai mare decât reducerea de 1,2 miliarde lei operată la nivelul BASS. În plus, Consiliul fiscal nu a identificat elemente de natură să justifice reducerea cheltuielilor de asistenţă socială aferente bugetului de stat comparativ cu varianta iniţială a construcţiei bugetare.
- În cazul revizuirii descendente operate la nivelul categoriei alte transferuri, sursa principală este reprezentată de contribuţia României către bugetul UE (-0,52 miliarde lei), o altă cheltuială cu caracter nediscreţionar (obligatoriu) pentru a cărei reducere nu îi găsim o justificare.
1. Mai schimbaţi muzica!
(mesaj trimis de Macs în data de 11.03.2019, 19:03)
Aud povestea asta cu deficitul de 3 ani. N-ar fi nevoie de idei noi? Tot mereu aceeaşi placă: deficitul trece de 3%. Uite că n-a trecut. A trecut al Franţei, dar acolo presei (şi opoziţiei) nici nu-i pasă. Şi Franţa are datorie publică de 100% din PIB!