Guvernul iranian este în căutare de soluţii ca să-şi distribuie petrolul şi să transfere veniturile astfel obţinute după ce Statele Unite s-au retras din acordul nuclear cu Teheranul şi au impus noi sancţiuni sectorului energetic din această ţară, respectiv celui bancar.
După retragerea unilaterală din acordul nuclear încheiat în 2015 la Viena, între Teheran şi marile puteri, Washingtonul a impus din nou, în 8 august, o primă serie de sancţiuni Iranului şi a lansat un avertisment ţărilor care continuă să facă comerţ cu această republică islamică.
Sancţiunile includ oprirea tranzacţiilor financiare şi a importurilor de materii prime, precum şi restricţii privind achiziţiile în sectoarele auto şi aeronautic.
În aceste condiţii, vicepreşedintele iranian Eshaq Jahangir a declarat zilele trecute, citat de agenţia de stat IRNA: "Sperăm că ţările europene îşi pot onora angajamentele, iar dacă nu vor putea, căutăm soluţii pentru vânzarea ţiţeiului nostru şi transferul veniturilor obţinute din aceste vânzări".
Ţările europene semnatare ale acordului nuclear din 2015 au căutat modalităţi prin care să salveze această înţelegere, în pofida ieşirii SUA şi a presiunilor făcute de Washington asupra aliaţilor în vederea tăierii importurilor de petrol iranian, conform Reuters.
Ieri, ministrul iranian al Petrolului Bijan Namdar Zanghaneh, a anunţat că gigantul petrolier francez "Total" SA a ieşit în mod oficial din proiectele sale de investiţii în valoare de câteva miliarde de dolari din Iran, după impunerea sancţiunilor americane Teheranului.
"«Total» a pus în mod oficial capăt acordului privind dezvoltarea fazei 11 a zăcământului de gaze naturale South Pars", a declarat Zanghaneh, citat de agenţia Icana. Acesta a amintit că "Total" anunţase în urmă cu mai bine de două luni că va pune capăt contractului.
Decizia "Total" vine după ce producătorul german de maşini "Daimler" AG a anunţat, luna aceasta, că a renunţat la planurile de extindere a operaţiunilor sale din Iran.
La începutul lui 2016, "Daimler" a înfiinţat o societate mixtă cu producătorul iranian de vehicule "Iran Khodro" Co. în vederea fabricării şi distribuirii de camioane Mercedes-Benz în statul din Golful Persic. "Daimler" intenţiona chiar să deschidă o reprezentanţă la Teheran.
Şi "Renault" a anunţat, luna trecută, că se pregăteşte să părăsească Iranul, după reintroducerea sancţiunilor, deşi grupul francez nu vinde maşini în Statele Unite. Americanii le-au dat companiilor un termen de 90 până la 180 de zile să se retragă din Iran şi a promis că, din noiembrie, va impune o nouă serie de sancţiuni sectorului petrolier. Statele Unite au în vedere blocarea tuturor exporturilor de petrol iranian începând cu data de 5 noiembrie.
Săptămâna trecută, Iranul a anunţat că va reduce preţul petrolului destinat clienţilor săi asiatici, în contextul restabilirii sancţiunilor americane. O sursă din Ministerul iranian al Petrolului a refuzat să ofere detalii despre această reducere şi a încercat să minimalizeze iniţiativa, susţinând că este o practică răspândită în industria petrolieră.
Mai mulţi dintre clienţii importanţi ai Iranului, printre care China şi India, au transmis că nu doresc să-şi reducă în mod semnificativ importurile de petrol iranian.
1. fără titlu
(mesaj trimis de John Derrek în data de 21.08.2018, 14:17)
De nemti nu ma mir, sunt slabi la petrol.
Ma mira francezii care nu ii au la lingurica pe americani si totusi! Noi Romania am avea un culoar la petrol ieftin dar suntem buza in buza cu americanii si nu se face.Sa nu va mire daca Iranul va vinde ptrol via Rusia.Ce draqk au facut iranienii sa-i supere pe toti?Poate Bursa vine cu un remember.