Campania "Caravana Consumatorilor" a continuat în nordul Moldovei, în săptămâna care a trecut, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, iniţiativă a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, prin care acesta şi-a propus realizarea acţiunilor de control, într-o abordare unitară, la nivelul întregii ţări, pentru a creşte gradul de eficienţă a activităţii comisarilor, "Caravana Consumatorilor" s-a dovedit a avea rezultatul scontat.
" Caravana consumatorilor înseamnă, în primul rând, o evaluare a activităţii operatorilor economici prin ochii comisarilor din regiunea vizată.
Este nevoie să avem o abordare unitară. Vedem că, în activitatea instituţiei, este loc de mai bine şi, fiind o echipă, ne dorim să facem performanţă.
În Regiunea Iaşi, diferenţele de la un judeţ la altul arată că este nevoie de o reevaluare a modului prin care comisarii observă şi sancţionează, dacă este nevoie.
Nu există drepturi ale unor consumatori, în plus sau în minus, în funcţie de locul în care aceştia se află.
Suntem aici să dovedim acest lucru." - Horia Constantinescu.
Alături de preşedintele ANPC, timp de două zile, echipele Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea (CRPCR) Nord-Est Iaşi au fost coordonate, de vicepreşedintele Sebastian Ioan Hotca şi directorul general Paul Anghel.
În tot acest timp, comisarii CRPCR Nord-Est au realizat nu mai puţin de 163 acţiuni de control, la operatorii economici care comercializau produse alimentare şi nealimentare sau care prestau servicii către consumatori, în judeţele Iaşi, Botoşani şi Suceava, subliniază sursa citată.
În urma acestor verificări, au fost aplicate, 166 amenzi contravenţionale, în valoare de 869.000 lei, şi 42 avertismente şi a fost aplicată măsura complementară de oprire temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficienţelor, în cazul a 11 operatori economici. În urma acţiunilor de verificare a îndeplinirii măsurilor dispuse, 7 dintre operatorii sancţionaţi şi-au reluat activitatea.
Dintre abaterile constatate de comisarii CRPCR Nord-Est, menţionăm:
-comercializarea de peşte proaspăt depozitat necorespunzător
-comercializarea unor specialităţi pe bază de grăsimi vegetale sub denulirea de brânzeturi
-utilizarea unor vitrine frigorifice neigienizate corepunzător sau deteriorate (cu rugină, vopsea exfoliată, mucegai, resturi de alimente etc.)
-nerespectarea condiţiilor de depozitare recomandate de producător
-comercializarea unor produse expirate
-utilizarea unor spaţii de depozitare improprii (cu rugină, mucegai, paviment deteriorat)
-nerespectarea temperaturii de depozitare a produselor alimentare, atât în vitrina caldă, cât şi în cazul celor care ar fi trebuit fi refrigerate, nerespectându-se temperatura recomandată de producător
-neafişarea ingredientelor utilizate în diverse preparate, care pot provoca alergii
-utilizarea unor materii prime şi produse finite care pot afecta sănătatea
-utilizarea unor instrumente de măsură neverificate metrologic
-utilizarea unor produse finite nesigure, fără a avea menţionată data procesării
-utilizarea unor cuptoare neigenizate
-utilizarea unor grătare neigienizate şi deteriorate (cu rugină, vopsea exfoliată etc.)
-comercializarea unor produse care necesită refrigerare, dar care sunt expuse la temperatura mediului ambient
-schimbarea stării termice a produselor proaspete, prin congelare
-lipsa, de pe etichete, a informaţiilor privind principalele elemente de identificare şi caracterizare a unor produse alimentare
-lipsa menţiunilor referitoare la compoziţia fibroasă a produselor textile, pe etichetele acestora
-lipsa menţiunilor referitoare la datele de identificare a producătorului/importatorului
-lipsa pictogramelor pe încălţămintea aflată la comercializare
-lipsa marcajului CE, pe eticheta unor jucării aflate la comercializare
-lipsa instrucţiunilor în limba română pe etichetele unor produse nealimentare aflate la comercializare
-comercializarea unor produse contrafăcute ale unor branduri renumite
-obstrucţionarea controlului prin închiderea standului de comercializare/magazinului, în timpul programului de funcţionare, fapt care a dus la sigilarea locaţiei
-utilizarea unor testere cosmetic fără a avea menţionată data deschiderii
-lipsa informării de pe bonurile de comandă emise, în cazul unui atelier de textile, care nu aveau precizate timpul de realizare a lucrării şi riscurile previzibile, se menţionează în comunicat.