Înfiinţarea companiei de administrare a podului Calafat - Vidin, un efort guvernamental de doi ani

Alexandru Sârbu
Ziarul BURSA #Politică / 25 octombrie 2012

Victor Ponta şi Boiko Borisov

Victor Ponta şi Boiko Borisov

Victor Ponta: "Am pierdut doi ani ca să decidem unde va fi sediul companiei"

Guvernului ţării noastre i-au fost necesari doi ani ca să aprobe memorandumul privind înfiinţarea companiei care urmează să administreze podul Calafat - Vidin, a declarat ieri primul-ministru Victor Ponta. "Am pierdut doi ani pentru a decide sediul companiei de exploatare", a afirmat domnia sa în cadrul unei vizite de lucru la proiectul în cauză.

Guvernul a decis ca sediul să fie amplasat în Bulgaria, având în vedere că această ţară a făcut investiţii mai mari în realizarea podului.

"Am întrebat cine a cheltuit mai mult, iar răspunsul a fost Bulgaria. În aceste condiţii am decis că este corect ca sediul să fie amplasat în aceas­tă ţară", a explicat Victor Ponta. Premierul şi-a exprimat încrederea că, în câteva săptămâni, compania de exploatare a podului Calafat - Vidin va fi înfiinţată.

Proiectul podului Calafat-Vidin a început atunci când premierul ţării noastre era Mugur Isărescu, a declarat Victor Ponta, arătând că este a şasea persoană care ocupă fotoliul de premier din acel moment.

"Această experienţă (n.r. a înfiinţării companiei de exploatare) ne arată că, uneori, proiecte foarte importante sunt blocate de aspecte birocratice", a declarat Victor Ponta, care consideră că întâlnirea pe care a avut-o ieri, cu primul-ministru bulgar Boiko Borisov şi cu comisarul european Johaness Hahn, reprezintă un semnal că ţara noastră şi Bulgaria trebuie să procedeze cât mai rapid la finalizarea proiectului, precum şi a infrastructurii conexe. Un termen realist pentru finalizarea podului îl reprezintă lunile aprilie-mai ale anului viitor, potrivit domniei sale."Până atunci, trebuie să terminăm infrastructura. Fără o şosea până la Craiova, cale ferată cores­punzătoare, eforturile de finalizare a podului ar fi zadarnice", a atras atenţia domnia sa.

Infrastructura conexă care există în prezent este de o calitate slabă, în opinia lui Victor Ponta. "Pe cale ferată există probleme foarte mari în prezent circulându-se cu o viteză specifică mai degrabă secolului trecut", a afirmat domnia sa. De asemnea, realizarea drumului către Craiova prezintă întârzieri mari, Guvernul urmând să solicite, săptămâna viitoare, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) o informare în acest sens.

Podul Calafat - Vidin este foarte important pentru toată regiunea Olteniei, a declarat Victor Ponta, care a precizat că angajamentul său ca premier este să continue investiţiile în infrastructura zonei.

Premierul Bulgariei Boiko Borisov a declarat, la rândul său, că locaţia sediului companiei de exploatare a podului Calafat - Vidin nu reprezintă un element esenţial al proiectului şi i-a mulţumit lui Victor Ponta pentru faptul că "manifestă altă atitudine şi un comportament european". Boiko Borisov şi-a exprimat de asemenea încredere că infrastructura adiacentă va fi finalizată până la momentul în care podul va fi dat în folosinţă.

România şi Bulgaria au semnat acordul pentru construirea Podului Calafat-Vidin în martie 2000, însă iniţierea proiectului a întârziat din cauza fondurilor insuficiente.

Podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia).

Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

La începutul şedinţei de ieri a Guvernului, premierul Ponta a declarat că România a finalizat lucrările la podul Calafat-Vidin, deşi Bulgaria susţine contrariul pentru a justifica întârzierea executării lucrărilor care îi revin, a afirmat premierul Victor Ponta, adăugând că "este la modă să dai vina pe altcineva".

Guvernul de la Bucureşti susţine că, în acest moment, lucrările proiectului aparţinând părţii române sunt finalizate în proporţie de 95%, din luna septembrie 2011. Aceeaşi sursă arată că termenul iniţial de finalizare al lucrărilor a fost decembrie 2010, însă "ca urmare a proiectului elaborat de partea bulgară pentru pod", diferit faţă de studiul de fezabilitate elaborat iniţial de proiectantul părţii bulgare, s-a impus reproiectarea inclusiv pentru obiectivul părţii române. Astfel, termenul de finalizare acceptat şi de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-iniţial septembrie 2010 şi prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.

"În ceea ce priveşte lucrările executate de partea română, s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi implicit a efectuării probelor aferente căii ferate. De asemenea, întârzierile părţii bulgare au condus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, paza, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţă), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat", mai susţine Guvernul român.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb