Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în primul trimestru din 2024, a fost de 17,408 milioane, în scădere cu 3,6% comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică, informează Agerpres.
Dintre aceştia, 17.346 pasageri au călătorit în ţară, iar 62.000 eu efectuat călătorii internaţionale.
Transportul feroviar de pasageri a avut, în primele trei luni ale anului, o pondere de 16,8% în transportul total de pasageri, fiind depăşit, de departe, de transportul rutier, cu o pondere de 77,8%.
În ceea ce priveşte transportul feroviar de mărfuri, volumul a înregistrat scădere cu 11,3% faţă de trimestrul I din 2023, cauzată de evoluţii negative ale tuturor componentelor. Astfel, au fost transportate 11,086 milioane de tone de mărfuri, din care 79,6% în transport naţional. Parcursul tarifar al mărfurilor a înregistrat scădere cu 3%, înregistrându-se creştere doar în transport naţional, cu 4,6%, potrivit INS.
Ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (23,5%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (18,7%). Referitor la parcursul mărfurilor, 29,4% din total este reprezentată de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol şi 24% produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit.
INS menţionează, totodată, că majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au înregistrat o evoluţie negativă comparativ cu primele trei luni ale anului trecut.
O dinamică pozitivă s-a înregistrat la timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile) - creştere cu 14,5%, şi la parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) - creştere cu 3,3%.
În schimb, în ceea ce priveşte vagoanele încărcate intrate din străinătate (mii vagoane), s-a consemnat o scădere cu 16,7%, iar la parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi), o reducere cu 12,7%. Vagoanele încărcate pe reţeaua CFR (mii vagoane) au scăzut cu 12,2%, iar viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) s-a diminuat cu 8,9%.
Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) s-a redus cu 6,8%, viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) a scăzut cu 3,8%.