INTERESE PERSONALE, SRI, MAPN ŞI INCAS Modernizarea IAR-99 Standard, cu dedicaţie?

GEORGE MARINESCU
Ziarul BURSA #Politică / 22 mai 2020

Modernizarea IAR-99 Standard, cu dedicaţie?

Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri a emis în urmă cu două zile un comunicat de presă în care anunţa pompos că Avioane SA Craiova este invitată de Ministerul Apărării Naţionale să participe la procedura de atribuire prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunţ de participare, organizată în vederea atribuirii contractului de furnizare a produsului "Revitalizarea şi modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naţionale în configuraţia IAR-99 SM". Modernizarea prevede transformarea aeronavelor în avioane şcoală şi de antrenament pentru piloţii care vor zbura pe F-16.

Ceea ce este prezentat drept o excepţională realizare în comunicatul de presă al Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri nu reprezintă decât o ciorbă reîncâlzită. Programul privind modernizarea aeronavelor IAR-99 pentru ca piloţii să se pregătească pe ele pentru pilotarea avioanelor F16 a fost demarat în guvernările PSD, iar achiziţia publică pentru lucrările necesare a avut loc la începutul anului trecut. Numai că era vorba despre IAR-99 Şoim, un avion mult mai apropiat de F16 şi interoperabil conform cerinţelor NATO, cu o avionică superioară IAR-99 Standard care ar urma să fie modernizat acum. Modernizarea avioanelor IAR-99 Standard pentru a putea fi folosită ca avioane-şcoală şi de antrenament pentru piloţii români ce vor zbura pe F16 va implica un cost mult mai mare al lucrărilor decât transformarea IAR-99 Şoim în Super Şoim, aşa cum prevedea programul iniţiat de PSD.

Referitor la afacerea derulată anul trecut, atribuirea a fost dubioasă, aşa cum am semnalat în paginile Ziarului BURSA pe parcursul lunilor februarie, martie, mai şi iunie 2019, deoarece fostul director general al Avioane Craiova SA, Dragoş-George Sandu, a decis să accepte pe e-mail-ul personal oferta depusă de filiala din Illinois, SUA, a companiei canadiene CMC Electronics. Adică exact firma care apare, în CV-ul fostului director general Dragoş-George Sandu, ca susţinător financiar al unui curs de specializare pe care acesta l-a urmat în perioada 2009-2012 în Canada.

În urma scandalului iscat şi a contestaţiei depusă de una dintre celelalte firme participante la achiziţia publică, Dragoş-George Sandu şi-a prezentat demisia din funcţia de director general al Avioane Craiova SA în 12 iunie 2019, adică excat cu o zi înainte ca magistraţii Tribunalului Dolj să judece contestaţia în contencios administrativ cu privire la contractul ce viza modernizarea IAR Şoim 99. Demisia a fost curioasă cu atât mai mult cu cât fostul şef al Avioane Craiova SA avea un contract de management încheiat pentru patru ani şi nu a prezentat niciun motiv pentru care a luat această decizie, deşi mai multe surse din interiorul companiei au spus la vremea aceea, pentru Ziarul BURSA, că achiziţia acordată canadienilor de la CMC Electronics i-a fost fatală în privinţa mandatului de director general.

Funcţia de director general interimar a fost preluată de Ion Cristian Drăjneanu, care ulterior a fost înlocuit în luna octombrie, pentru 3 luni, de un alt interimar, Victor Munteanu - actualul director general adjunct -, pentru ca în final Drăjneanu să revină, la sfârşitul lunii ianuarie 2020, în funcţia de şef al companiei Avioane Craiova SA, în care statul român deţine peste 95% din acţiuni.

Între timp, achiziţia iniţială a fost anulată, iar acum Avioane Craiova SA a negociat direct cu MApN reluarea procedurii pentru modernizarea IAR-99 Standard, pe o sumă mult mai mare, care va deveni un avion de antrenament pentru piloţii români, înainte ca aceştia să urce în cockpit-ul avioanelor F16.

Surse din interiorul companiei doljene susţin că deja CMC Electronics şi-a anunţat intenţia de a participa din nou la această achiziţie publică, la care se pare că se va înscrie şi compania israeliană Elbit Systems, cea care tocmai a încheiat un memorandum prin care îşi arată disponibilitatea, dacă şi partea americană va fi de acord, să înceapă fabricarea de drone militare la Avioane Craiova. Documentul privind dronele a fost încheiat în baza unei solicitări de demarare a unui astfel de program făcută de Ministerul Apărării Naţionale.

INCAS, beneficiarul real al programului demarat de MApN

Numai că în cazul modernizării IAR-99 Standard şi a încercării iniţiale cu IAR-99 Şoim, lucrurile stau cu totul altfel decât în cazul dronelor susţin sursele noastre. Practic, întregul program a fost conceput de MApN la solicitarea Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială Elie Carafoli - INCAS. Din accesarea site-ului INCAS reiese că în echipa de conducere, în calitate de director ştiinţific, apare colonel dr. Liviu Coşereanu, nimeni altul decât fostul şef al Agenţiei pentru Cercetare şi Tehnică şi Tehnologie Militară, instituţie care se află în subordinea Ministerului Apărării Naţionale.

Printre programele aeronautice derulate de INCAS se numără antrenarea şi perfecţionarea piloţilor pe avioanele IAR-99 Şoim, care sunt prezentate pe site-ul institutului drept singurele aparate menite să asigure interoperabilitatea cu cele ale aliaţilor NATO. De altfel, conform informaţiilor de pe site-ul INCAS, institutul este lider în privinţa acestui program.

Cu alte cuvinte, Avioane Craiova SA, la solicitarea MApN, va moderniza avioanele IAR pentru ca perfecţionarea piloţilor români să se facă sub îndrumarea INCAS. Gurile rele spun că acest lucru înseamnă că perfecţionarea piloţilor români s-ar putea face sub îndrumarea Serviciului Român de Informaţii, ţinând cont că directorul general al INCAS, Cătălin Nae, are relaţii strânse cu respectivul serviciu.

Dar nu aceasta este informaţia bombă, ci alta: INCAS este fostul loc de muncă al actulalui preşedinte interimar al Romaero, Dan Dobra, şi fostul loc de muncă, înainte de a deveni şef la Avioane Craiova, a lui Dragoş-George Sandu.

Oricine va câştiga achiziţia publică, Elbit Systems sau CMC Electronics, ori vreo altă companie, va fi nevoită să lucreze în aşa fel încât modernizarea avioanelor să rsăpundă cerinţelor celor de la INCAS.

Opinia Cititorului ( 17 )

  1. poate ne explica autorul,mai pe romaneste,cam ce a dorit ,in fond,sadezvaluie cititorlui sau,si-a propus doar sa se afle uj treaba/??

    1. Poate ne explicati si noua de ce nu se face o noua achizitie pentru modernizarea IAR-99 Soim, un aparat mult mai apropiat de F16, dar se doreste modernizarea IAR-99 Standard pentru antrenamentul celor care vor pilota F16. Si poate explicati de ce INCAS a cheltuit o multime de bani pentru achizitionarea unui aparat IAR-99 Soim si pentru modernizarea lui cu piese de la alte aparate de zbor straine, dar care nu s-a ridicat de la sol nici pana astazi, desi Catalin Nae promisese ca va zbura incepand cu 2018.

      Si aici se vorbeste mult dar nu exista argumente ca este un aranjament intre INCAS si cu cine ...? Un avion de antranament putem cumpara de la Cehi , de la Turci etc. dar de ce sa achizitionam din alte tari cand putem sa facem noi un avion care sa ajute pilotii din Romania...? Avioane Craiova este proprietatea statului peste 95 % si armata are nevoie de avioane ....!

      De unde reiese din articol ca este vorba despre achizitionarea unui avion strain? Autorul a scris despre modernizarea unui avion romanesc. Numai ca se doreste modernizarea unei variante vechi, spre deosebire de Soim, care este cea mai noua varianta. Desi autoritatile sustin ca aceasta modernizare va costa pentru cele 10 avioane 100 milioane lei, ma indoiesc ca va fi doar atat.

    Oups...

    Am prins ideea," ciorba reîncălzită", initiativa PSD - lăudabilă,nu-i așa ?...tra la la la. 

    Păi domnu autor, daca asta e "cu dedicație", aia de anu trecut cum a fost ? 

    Adica firma sel ectată, cea din Canada care nu avea nici în clin nici în mânecă cu F16 Lockeed Martin... 

    Aia ce a fost ? 

    Dar "legătura nesănătoasă" dintre directorul Dragoș Sandu si firma câștigătoare CMC Electronics, pentru care directorul lucrase în trecut si pentru care motiv a fost poftit sa plece ? Aia ce a fost ? Nu "dedicație" ?

    Eh...mai scriem și noi, sa treacă vremea. 

    1. Mai citeste o data articolul. Poate intelegi. Eu vad ca a scris si despre manevra fostului director, pe timpul PSD. Ideea articolului este ca, indiferent de cine este la guvernare, de Armata Romana se ocupa oamenii Serviciului Roman de Informatii.

    Domnule, la sfarsitul anilor 80, Romania demarat achizitionarea, a 20 de MIG 29, evident din URSS, avioane ce erau si sunt si acum de nivelul celor americane F16. Prin 89 a inceput livrarea acestor aparate, iar cam prin 94, a fost livrat ultimul MIG 29. Pretul acestor aparate a fost de cateva miliarde de dolari,efort financiar suportat bineinteles de fiecare cetatean al acestei tari. Aceste bijuterii aeronautice au zburat pana prin 2004, cand "resursa " a fost epuizata si au fost oprite la sol. Cateva, din cauze secrete, au cazut, intr-unul din evenimente pierzandu-si viata si doi dintre cei mai buni piloti pe care i-a avut Romania in anii acestia. Dumnezeu Sa-i odihneasca. Unele din aceste costisitoare avioane au fost dezafectate si vandute ca piese de schimb. Insa unele, 12 cred, se vad si acum pe Kogalniceanu, langa Constanta parcate in iarba, ca fiare vechi. In conditii normale, aceste avioane ar fi trebuit sa asigure acum si mult timp deacum inainte paza spatiului aerian al tarii. Ca MIG 21. In conditii normale. Insa cei care au mijlocit achizitionarea acestor aparate, nu au vizat acest aspect. Nu i-a interesat ce se va intampla daca URSS nu mai livreaza piese de schimb, motoare si altele. Asa ca afacerea a fost un jaf pe spinarea poporului roman.

    Acum, se incearca aceleasi actiuni de jaf a cetatenilor acestei tari. Prin anii 70, dupa ce comunistii au dat de un purcoi de bani imprumutati de la americani, armata s-a pus pe dotare. Asa au fost umplute remizele unitatilor cu SR -uri, IMS-uri, T 34, BTG-uri, MST-uri si alte -uri, de milioane si milioane de lei, fiare ce nu au fost folosite niciodata si au fost taiate si duse la fier vechi. Poate doar unele au fost folosite la "revolutie" pentru reprimarea actiunilor demonstarantilor. Un efort financiar ce nu a folosit nimanui.

    Armata desigur ar trebuii sa fie inzestrata cu cele mai noi si bune mijloace de lupta. Dar numai strictul necesar indeplinirii sarcinilor in cadrul NATO. Rusia nu o sa atace Romania nicicand. Nu mai are ce sa ne ia. Iar daca ne ataca, singuri nu ne putem apara oricata tehnica militara vom avea. Asa ca investitiile in mii de masini de lupta, mii de tancuri, sute de avioane si altele sunt fara rost. Da, trebuie sa punem la punct fabricile de armament, de tehnica de lupta si sa putem sa producem majoritatea mijloacelor de care avem nevoie. Sa putem sa producem, nu sa umplem remizele si apoi peste 15-20 de ani sa la taiem. Dar acestea trebuie sa fie dezvoltate in concordanta cu puterea economiei. Daca tara nu produce otel indeajuns, profile, tabla, laminate, aluminiu, aliaje, motoare, utilaje tehnologice, energie, combustibili si, in primul rand nu are bani, atunci ce sa faci cu fabricile de tancuri, de transportoare, de avioane, de pusti, cu santierele navale. Nimic. Oricum si daca le ai si sunt bine puse la punct, daca nu ai resurse, sunt inutile.  

    1. Atunci sa desfiintam toate armele? Sigur armatele: terestra, marina, aviatia...etc costa foarte multi bani dar nici o tara nu poate pregati o armata in cateva zile. Ex nu poti avea un pilot pregatit la fara fregventa....Nu putem avea o dotare daca nu avem tehnologie iar tehnologia costa ...!

    Daca te iei dupa titlu si ai actiuni la Avioane Craiova, imediat le vinzi si dai vina pe actuala guvernare.

    Daca esti fan psd, iti creste inima ca ar fi facut si el ceva " aşa cum prevedea programul iniţiat de PSD" expresie atat de iubita de toti activistii lor de partid.

    Ce sa spun: un articol "obiectiv" (dar nu impartial) 

    1. Oricum statul este actionar cu peste 95 % aici nu e vorba de actionarii mici dar este vorba de a creea locuri de munca aici in Romania. Numai in ultimele doua zile au venit acasa peste 100 000 de oameni buni de munca si cred ca mai vin acasa foarte multi. Trebuie sa se faca investitii mari iar prioritatea sa fie locurile de munca si siguranta celor care isi risca viata pentru a lucra in armata. ...

      Nu se opune nimeni sa avem ceva de lucru la Avioane Craiova. Ne opunem doar ca de proiectele la care lucram sza beneficieze smecherii. Este vorba despre proiecte realizate din bani publici. De ce sa modernizam un avion vechi - IAR 99 Standard - compatibil cu MIG-ul, si sa nu modernizam IAR 99 Soim care este intr-adevar compatibil si interoperational cu F 16? Daca tot vrem sa pregatim pe varianta modernizata pilotii pentru F 16, nu este mai bine sa modernizam Soimul. Cui foloseste modernizarea variantei Standard? Raspuns: celor care vor lua mai multi bani pentru a realiza compatibilitatea cu F 16 a unui avion compatibil cu MIG-ul rusesc.

    Bai nene, articolul tau este un mare fass. Te-ai invartit in jurul unor legaturi intre unii si altii, care pana la urma nu influenteaza cu nimic subiectul principal, adica modernizarea amaratelor alea de avioane. Simt totusi o adiere de invidie personala, datorita faptului ca modernizarea nu a fost finalizata in mandatul unui guvern PSD. Asta e singurul aspect care merita subliniat din acest articol de 2 bani.

    1. adik in loc sa apreciem faptul ca 10 bucati standard sunt modernizate ptr școală F16 si nu distrugem varianta Soim care oarecum sunt modernizate ptr scoala MIG Lancer.. comentam pe langa subiect si o dam si pe partea politica cu PSD care ce naiba a facut ???? doar vorbe...

    În primul rand, avionul din imaginea articolului e IAR93, un model ratat în România, iar IAR99 standard sau varianta clasic e pentru școală, antrenament zbor clasic după aparate clasice de zbor. IAR99 Soim sau modernizat e pt școală, antrenament zbor cu aparatura și sisteme compatibile NATO.

    Articolul asta e ciudat - parca e facut din barfe la mana a treia pe principiul telefonului fara fir.

    Adica directorul vechi e acuzat ca a facut acum 10 ani un stagiu in Canada la o universitate care avea un program in colaborare cu CMC si acum i-ar fi favorizat pe canadieni - probabil din recunostinta intarziata pentru sponsorii universitatii... 

    Apoi unul care a lucrat la INCAS lucreaza la Romaero (astia ce legatura au cu IAR-99, ca e vorba de Avioane Craiova) - iar asta dovedeste ca programul e pentru INCAS? 

    Insa INCAS e proiectantul, e normal sa fie implicat in proiectul de modernizare. Avioane Craiova nu poate schimba absolut nimic in avion fara acordul proiectantului. Deci nu poate face modernizari, ci doar reparatii. 

    1. INCAS nu este doar proiectant, ci și centru de pregătire și formare a piloților. Așa că despre ce vorbim? Cui va folosi antrenamentul și pregătirea din acest proiect, din punct de vedere financiar, din bani publici? Duble fucking winner - INCAS.

      Te doare, nu-i așa, că ai fost deconspirat? Pai e moral sa faci din astea, chiar și după 10 ani? E moral sa te ocupi de un proiect făcut de fosta firma la care ai lucrat, in beneficiul acesteia, din poziția ta de la Romaero sau Avioane Craiova?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb