Cadrele didactice din învăţământul preuniversitar se pregătesc pentru o primăvară agitată. Începând din luna martie toate posturile de director de şcoală vor fi scoase la concurs, existând, teoretic, posibilitatea ca toate unităţile de învăţământ din ţară să-şi schimbe conducerile.
Ministrul Educaţiei, Sorin Câmpeanu, a anunţat că specialişti din cadrul ministerului definitivează metodologia de concurs pentru funcţiile de directori de şcoli, dar şi calendarul acestor examene. Ministrul apreciază că este necesar un astfel de concurs pentru ca şcolile să fie conduse de cei mai competenţi manageri: "Personal, cred în necesitatea organizării de concursuri deoarece obiectivele complexe asumate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ preuniversitar necesită o prioritizare şi o eşalonare în timp. Pentru a putea aborda acest lucru într-o manieră profesionistă este nevoie de timp. Pentru a putea avea manageri competenţi ai instituţiilor de învăţământt preuniversitar, este nevoie de concursuri. Am solicitat colegilor mei din minister să finalizeze propunerea metodologiei de concurs, să o lanseze cât se poate de repede în dezbatere publică şi să fie promovată prin ordin de ministru. De asemenea, am solicitat ca, în paralel, să avem o propunere de calendar cu privire la desfăşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de director, care să înceapă în luna martie acestui an".
În prezent, directorii de şcoli sunt numiţi cu delegaţie de către inspectoratele şcolare teritoriale, dar de multe ori s-a vorbit de "presiunile şi influenţele" politicului în aceste numiri. Nu este mai puţin adevărat că nici aceste concursuri nu sunt văzute cu ochi buni de mulţi dintre profesori, care consideră că se creează o stare de instabilitate prin acest anunţ, făcut prematur, înainte ca metodologia şi calendarul să fie finalizate.
Prezent la Vaslui, ministrul Sorin Câmpeanu nu a ocolit nici problema şcolilor fără avize sanitare de funcţionare, subiect pe care l-am abordat în mai multe rânduri, declarând pentru Mediafax că speră ca la 15 septembrie 2016 toate unităţile de învăţământ să aibă aceste avize: "S-a stabilit ca prioritară alocarea de resurse pentru şcolile care nu au autorizaţie sanitară de funcţionare, în vederea reabilitării acestor unităţi de învăţământ, a rezolvării problemelor, care, de cele mai multe ori, ţin de lipsa apei curente şi a canalizării. Obiectivul nostru este ca, pe parcursul anului şcolar 2015-2016, toate şcolile să obţină autorizaţie sanitară de funcţionare. Nu ar fi realist să spunem că reabilităm cele 2.520 de unităţi până în septembrie. Seria de deplasări pe care le realizăm este de a identifica atât şcolile fără autorizaţie, cât şi cauzele care au determinat aceste situaţii. Ulterior, vom face o estimare a costurilor pentru a aloca sumele necesare. Din păcate, nu se poate întâmpla atât de repede, pe cât ne-am dori, şi simultan în toate cele 2.520 de şcoli". Lipsei apei curente şi a canalizării reprezintă cele mai frecvente probleme pentru şcolile din mediul rural. În acest moment ministerul face o evaluare în teritoriu la nivelul fiecărui judeţ, urmând ca, la sfârşitul lunii martie, să centralizeze datele, ca apoi să înceapă, din aprilie, alocarea resurselor financiare, încheierea contractelor de reabilitare a acestor unităţi de învăţământ şi începerea lucrărilor, sumele necesare pentru investiţii urmând să fie alocate de Ministerul Dezvoltării Regionale.