Din ce în ce mai multe corporaţii sprijină moştenirea culturală prin investiţii tangibile şi intangibile. Industriaşul SK Munjal, omul din spatele Festivalului Serendipity Arts, un eveniment multi-disciplinar de artă, vorbeşte despre importanţa acestui sprijin.
Istoric, India are o cultură bogată în ceea ce priveşte patroajul cultural. De la arhitectura templelor ornate din perioada regilor Chola până la legendarul muzician Tansen de la curtea regelui mogul Akbar, patrimoniul cultural indian a avut întotdeauna parte de sprijin din partea regilor şi a oamenilor comuni. Există diverse descendenţe artistice care au prosperat în timpul monarhiilor care au investit în progresul culturii şi artei. În prezent, cultura înfloreşte nu numai cu sprijinul statului, ci şi a oamenilor comuni şi corporaţiilor, care îşi asumă rolul de protectori ai culturii. În ultimii 300 de ani, India a pierdut 30% din patrimoniul său cultural (artă şi meşteşuguri) din diverse motive. Aşadar, a devenit crucial pentru noi să prezervăm şi să promovăm formele noastre de artă tradiţională.
Pe măsură ce creşteam, m-am bucurat de norocul de a primi o educaţie care m-a expus la artă, atât acasă, cât şi la şcoală. Deoarece am învăţat de la o vârstă fragedă să apreciez frumuseşea în toate expresiile artistice, a fost mai uşor pentru mine să îmi dedic timpul şi eforturile artelor, fiind implicat în mod constant în propagarea acesteia. Am avut oportunitatea să experimentez prezervarea artelor încă de când eram mic. În 1999, am ajutat la lansarea unei platforme pentru artele spectacolului, numită Ludhiyana Sanskrit Samagam. Această experienţă m-a făcut să îmi doresc să explorez mai mult ideea de conservare a moştenirii indiene. Astfel s-a născut Fundaţia de Arte Serendipity (SAF) în 2014, cu scopul de a revendica arte pe cale de dispariţie, de a răspândi idea de interacţiune inter-disciplinară între diverse curente de artă şi de a le oferi artiştilor o platformă pentru a experimenta. Scopul fondării şi a Festivalului de Artă (SAF) este de a intersecta discipline, regiuni şi demografii, de a găsi moduri de sprijinire a ecosistemul artistic indian şi de a îndrepta mai mult atenţia naţională şi internaţională către cultura şi arta Indiei.
Actorii de la Bollywood Amitabh Bachchan şi Jaya Bachchan în timpul lansării de carte a autorului Siddharth Shanghvi (centru) la a noua ediţie a Tata Literature Live! Din Mumbai. Acesta este unul dintre cele mai importante evenimente culturale promovate de grupul de companii Tata.
• Efort unit
Când vine vorba de susţinerea oricărei forme de artă, nevoia de patronaj este acută. Un efort comun şi unit trebuie făcut de către sectorul privat, sectorul public şi alte persoane cu capacitatea de a promova artele. În timp ce sunt făcute eforturi de către diverse sectoare, este nevoie de o acţiune naţională şi coezivă în state şi regiuni prin multiple iniţiative. Sectorul privat trebuie să devină parte integrantă a acestui proces, prin intermediul responsabilităţii sociale corporative a companiilor. În ceea ce priveşte organizaţiile mari care contribuie la crearea unui viitor economic mai bun pentru ţară şi oameni, este întotdeauna important să se includă în planul organizaţional o propunere pentru a ajuta la construirea unei societăţi care se dezvoltă în toate aspectele, nu doar economic.
Efemer o expoziţie de fotografie organizată de Rahaab Allana la Festivalul de Arte Serendipity, 2018.
• Nevoie actuală
În ziua de azi, trebuie să formăm o audienţă şi să transmitem oral cunoştiinţe şi informaţii pentru a face artele mai atrăgătoare ca practică şi ca profesie. Vom fi siguri că avem un impact asupra oamenilor doar atunci când aceştia vor vorbi despre artă în conversaţiile lor zilnice. Aici avem nevoie de platforme multi-disciplinare pentru a ilustra artele şi meşteşugurile noastre tradiţionale; de a interacţiona şi de a ajuta artizanii prin stimularea procesului şi a design-ului; de a-i conecta atât la piaţa indiană, cât şi cea străină, şi în acest proces, de a construi un trai sustenabil pentru ei şi pentru familiile lor. Aceste festivaluri atrag tinerii şi doar atunci când aceştia se afundă în experienţe reale, pot aprecia valoarea tradiţiilor şi a moştenirii. Expunerea duce la curiozitate, iar aceasta duce la un interes şi o participare mai mare în viitor. Serendipity este o astfel de platformă multi-disciplinară care face arta să fie mai inclusivă şi accesibilă tuturor.
• Finanţarea schimbării
Cu toate acestea, conservarea şi promovarea moştenirii culturale nu este o treabă uşoară. Primul obstacol este faptul că nu e profitabil - cel puţin pe termen scurt şi mediu. Lipsa fondurilor îi determină pe artizani şi meşteşugari să renunţe la abilităţile lor. Un festival precum SAF nu numai că valorifică arta şi meşteşugul, acesta creează oportunităţi economice reale pentru artişti. India are nevoie în fiecare an de milioane de slujbe noi; o cerinţă ce nu poate fi îndeplinită doar de agricultură şi industrii.
O prestaţie la festivalul Mahindra Blues în Mumbai. Sprijinit de grupul Mahindra, este unul dintre cele mai faimoase festivaluri de blues din Asia.
Dacă putem face arta mai profitabilă prin intermediul programelor, evenimentelor şi al festivalurilor, prin conectarea artelor cu piaţa şi oferirea de ajutor tehnologic şi idei, există posibilitatea de a crea o industrie de sine stătătoare. Acest sector are nevoie de un sprijin financiar considerabil, deci filantropia corporatistă şi impactul investiţiilor trebuie să fie promovate în mod activ.
• Viitorul
Eu întrevăd schimbări semnificative în ecosistemul artelor şi, cu siguranţă, valoarea atribuită artei va creşte.
Ceea ce încercăm să facem la SAF, este doar o parte. Avem nevoie de mişcări similare în toate statele pentru a avea un impact considerabil. S-au lansat multe iniţiative fantastice în ţară şi fiecare dintre ele este importantă pentru a readuce arta şi cultura în conversaţiile noastre de zi cu zi, indiferent de mărimea şi focusul acestora.
A patra ediţie a Festvalului de Arte Serendipity a fost ţinut la Panaji, Goa în perioada 15-22 decembrie 2019. (serendipityartsfestival.com)
• Investiţii culturale
Corporaţii din ţară şi-au dat seama de importanţa investiţiei în cultură şi încet, dar sigur, au mărit fondurile pentru artă prin diverse iniţiative.
Godrej a înfiinţat centre în interiorul campusurilor sale, precum Godrej India Culture Lab.
Essar a creat organizaţii precum Avid Learning, care organizează ateliere, discuţii publice şi alte programe de încurajare a învăţatului creativ în domeniul culturii.
Grupul Apeejay a încorporat cultura în activităţile sale comerciale: lanţurile Oxford Bookstore au în mod obişnuit lecturi de cărţi, în timp ce noul lanţ Park Hotel organizează un festival cultural anual.
Mahindra & Mahindra sponsorizează festivaluri precum Mahindra Blues şi înfiinţează premii precum Premiul Mahindra pentru Excelenţă în Teatru pentru a menţine o legătură cu sfera culturală.
S K Munjal
SK Munjal, unul dintre promotorii fondatori ai Grupului Hero, conduce câteva consilii în instituţii culturale şi academice. A contribuit semnificativ la prezervarea şi propagarea artelor în India.
(C)