Noua cale ferată care uneşte Asia de Europa, Baku-Tbilisi-Kars (BTK), a fost inaugurată ieri, în prezenţa şefilor de stat din Azerbaidjan şi Turcia, a premierilor din Georgia, Kazahstan şi Uzbekistan şi a delegaţilor din Tadjikistan şi Kârgâzstan, transmit agenţiile Azeri Press, Trend News şi Bloomberg.
Costul total al proiectului a depăşit un miliard de dolari, faţă de estimarea iniţială de 400 de milioane de dolari.
"BTK este un proiect istoric, este cea mai scurtă şi cea mai sigură cale ferată care uneşte Europa de Asia. Pe calea ferată ar urma să fie transportate cinci milioane de tone de mărfuri în prima etapă şi 17 milioane de tone de mărfuri în următoarea etapă", a declarat preşedintele azer Ilham Aliyev, citat de Agerpres.
În urmă cu zece ani au început lucrările la proiectul care va lega prin intermediul transportului feroviar Asia Centrală de Europa, prin Caucaz, oferind şi o rută mai scurtă pentru transporturi de bunuri din China către Europa pe calea ferată, o reconstituire a vechii rute comerciale "Drumul Mătăsii".
Linia va avea o lungime de 826 de kilometri, din Baku către capitala Georgiei, Tbilisi, şi oraşul turcesc Kars. Mărfurile vor putea fi transportate din China în Europa în 12 - 15 zile, mult mai rapid decât în cazul în care s-ar folosi transportul naval, a precizat Guvernul azer.
Portul Alat de la Marea Caspică, la sud de capitala azeră Baku, a fost construit pentru a furniza conexiuni cu Asia Centrală.
Anul viitor, va fi posibil şi transportul de pasageri, inclusiv de la Baku la Istanbul, ceea ce va stimula turismul în regiune.