Investiţiile în construcţiile din China, care au început să crească în martie, s-au accelerat în aprilie, iar cele mai recente date indică progrese suplimentare în investiţiile ce privesc atât activele fixe, cât şi imobiliarele, potrivit designbuild-network.com.
Deşi datele cumulative pentru primele patru luni din 2020 arată o scădere importantă a investiţiilor de profil în ritm anual, din cauza măsurilor de carantină impuse pe fondul pandemiei de Covid-19 şi a declinului din primele două luni ale anului, creşterea din aprilie a redus rata de contracţie de la începutul anului.
Conform sursei, investiţiile totale din sectorul imobiliar al Chinei au scăzut cu 3,3% în perioada ianuarie-aprilie 2020, faţă de acelaşi interval din 2019, însă în primele trei luni, declinul a fost de 7,7%. Evoluţia a fost determinată de redresarea activităţilor în aprilie, când China a înregistrat o creştere cu 7% a investiţiilor menţionate, care a urmat unui avans marginal de 1,1% în martie, respectiv unei scăderi de 16,3% în primele două luni ale anului curent. Investiţiile în clădiri rezidenţiale au crescut cu 7,2% în aprilie, după un avans de 1,8% în martie, iar în intervalul ianuarie-aprilie au scăzut cu 2,8%.
În timp ce investiţiile în clădirile de birouri au crescut cu 11% în aprilie, acest segment a înregistrat o scădere cumulativă de peste 4,8% în primele patru luni, notează sursa.
În mod similar, scăderea investiţiilor în active fixe s-a îmbunătăţit de la o contracţie de 24,5% în ianuarie-februarie 2020 la 16,1% în ianuarie-martie, respectiv 10,3% în ianuarie-aprilie.
În ceea ce priveşte ratele de creştere lunară, investiţiile în active fixe au crescut cu 6,2% în aprilie, după un avans de 6,1% în martie şi o contracţie de 20% în februarie. Acest lucru se datorează faptului că, la jumătatea lunii martie, ţara a reluat mii de proiecte de construcţii majore în afara provinciei Hubei. Până la data de 15 martie, lucrările de construcţie din infrastructura feroviară importantă din China au fost reluate treptat. Aşa a început din nou munca la 108 proiecte majore de construcţii feroviare din ţară, reprezentând 93% din proiectele feroviare aflate în construcţie.
• 22.693 de proiecte noi de investiţii la sfârşitul lunii aprilie, în China
Ca să sprijine redresarea, guvernul chinez a accelerat lansarea de noi proiecte. Potrivit Biroului Naţional de Statistică de la Beijing, ţara avea 22.693 de proiecte la sfârşitul lunii aprilie, din care 5.614 proiecte sunt mari (cele evaluate la peste 100 de milioane de yuani). Numărul total de proiecte reflectă o creştere cu 10.695 de proiecte în luna aprilie.
Investiţiile totale în proiectele recent lansate au crescut cu 1,1% în ianuarie-aprilie 2020, în ritm anual, conform sursei.
• Emisiuni de obligaţiuni pentru susţinerea investiţiilor în infrastructură
Guvernul chinez a anunţat că va creşte emisiunile de obligaţiuni speciale lansate de administraţiile locale pentru a atenua impactul Covid-19 asupra economiei. Aceste obligaţiuni au fost utilizate în mod tradiţional pentru investiţii în infrastructură.
Li Keqiang, premierul Chinei, a anunţat că guvernul intenţionează să crească emisiunile de obligaţiuni speciale ale administraţiei locale în acest an cu aproximativ 75%, de la 2,15 trilioane de yuani în 2019 la 3,75 trilioane de yuani în 2020. în aprilie, administraţiile locale din China au emis bonduri speciale în valoare de 120 de miliarde de yuani, iar de la începutul anului - de 1,22 trilioane de yuani.
În ceea ce priveşte investiţiile de capital din noile obligaţiuni emise în aprilie, cea mai mare pondere a ajuns în infrastructura de construcţii şi parcuri industriale: 29,6%. Urmeză educaţia, cultura, sănătatea şi securitatea socială - cu un total de 20,7% - şi infrastructura de transport, cu o pondere de 20,5%.
În afară de obligaţiunile speciale, guvernul chinez încearcă să caute şi surse alternative de investiţii, aprobând o schemă-pilot pentru trusturile de investiţii imobiliare (REIT).
Schema, anunţată în 30 aprilie de Comisia de Reglementare a Valorilor Mobiliare din China şi Comisia Naţională de Dezvoltare şi Reformă, prevede ca REIT-urile să fie listate la bursele din Shanghai şi Shenzhen şi să acopere active de infrastructură precum utilităţi urbane, aeroporturi, centre de date, depozite, instalaţii de tratare a apelor uzate, drumuri cu taxă, parcuri industriale de înaltă tehnologie, reţele de telecomunicaţii şi informaţii. Schema pilot este aşteptată să fie lansată în semestrul al doilea din 2020 şi va fi limitată la investiţii în infrastructură din zone-cheie, precum: zona economică Xiong'an, regiunea Beijing-Tianjin-Hebei, Delta Yangtze şi zona economică de-a lungul acestui râu, zona Hong Kong-Zhuhai-Macao şi provincia Hainan.
De menţionat că analiştii anticipau, încă din aprilie, că
investiţiile în proiectele de infrastructură din China vor creşte în al doilea trimestru al acestui an, pe măsură ce stimulentele acordate de guvern pentru susţinerea sectorului vor fi implementate treptat. Conform datelor Huatai Securities, preluate de agenţia Xinhua, investiţiile planificate în cele 31 de regiuni de la nivelul provinciilor chineze au totalizat 6,7 trilioane de yuani (aproximativ 947 de miliarde de dolari) în acest an, din care 23% în infrastructuri noi.
Li Chao, analist la Zheshang Securities, preconizează că investiţiile în infrastructura Chinei vor creşte cu 10-15% în acest an.
Potrivit Oxford Economics, redresarea Chinei va continua.
În luna mai, premierul Li Keqiang a anunţat că ţara sa nu îşi va stabili un obiectiv de creştere economică în acest an, ceea ce reprezintă o decizie fără precedent pentru gigantul asiatic.
Este pentru prima oară când autorităţile chineze nu stabilesc o ţintă a Produsului Intern Brut de când a început publicarea acestor obiective, în 1990.
"Ţara noastră se va confrunta cu anumiţi factori dificil de prevăzut din cauza pandemiei de Covid-19 şi a conjuncturii mondiale", a declarat premierul Li Keqiang.
(Articol preluat din Revista BURSA Construcţiilor)