• 50.000 de vizitatori sunt aşteptaţi la expoziţie
• Piaţa de artă românească a fost evaluată, anul trecut, la 16 milioane de euro cu perspective de creştere de 35% în 2018-2019
• O lucrare de Constantin Brâncuşi - cea mai valoroasă din cadrul Art Safari Bucureşti
Reporter:Cum am putea descrie piaţa de artă din ţara noastră? Şi care a fost evoluţia acesteia în ultimii ani?
Ioana Ciocan: Piaţa de artă româ-nească a crescut semnificativ în ultimii ani, ajungând să concureze cu succes atât cu ţările din regiune, cât şi cu ţările dezvoltate. În 2017, piaţa de artă din România a fost evaluată la 16 milioane de euro, cu perspective de creştere de 35% în 2018-2019. Evoluţia în acest domeniu este evidentă, mai ales pentru o ţară fost comunistă. Piaţa s-a reglementat, numărul de tranzacţii naţionale şi internaţionale de artă a crescut şi continuă să crească, numărul colecţionarilor pasionaţi de arta românească este, de asemenea, în creştere, au apărut tot mai multe galerii noi, al căror program expoziţional este urmărit pe o scenă internaţională foarte competitivă. Avem artişti români prezenţi în colecţii internaţionale relevante, în muzeele Tate Modern, Guggenheim, Pompidou şi la Fundaţia Louis Vuitton din Paris. În acest moment, putem afirma că România este racordată la scena internaţională de artă contemporană. Iar din 2016, continuăm să avem tot mai multe dovezi ale interesului cres-cut pentru arta postbelică, contemporană şi supercontemporană (2008-prezent). De exemplu, în 2016, Artmark a înregistrat vânzări totale de artă post-belică şi contemporană în valoare de 900.000 de euro - o creştere spectaculoasă, raportat la piaţa regională.
Reporter: Cât de importantă este scena artistică românească la nivel global?
Ioana Ciocan:Arta românească contemporană se sincronizează cu piaţa internaţională. Artiştii români contemporani şi nu numai sunt colecţionaţi la nivel internaţional şi expun în cadrul marilor evenimente de artă şi târguri din străinătate. De exemplu, Mircea Cantor, artist român originar din Cluj, stabilit la Paris, este deja un nume sonor pe scena artistică internaţională. La Art Safari Bucureşti va fi expusă o lucrare de Mircea Cantor - Anthroposynaptic, care se află în colecţia Louis Vuitton Foundation, o broderie superbă pe cămăşi tradiţionale de bărbat şi femeie din Maramureş. Adrian Ghenie, Ana Lupaş sunt tot atâ-tea nume cunoscute din arta româ-neas-că, la nivel global.
Reporter:Care este cea mai scumpă lucrare a expoziţiei?
Ioana Ciocan:Cea mai valoroasă lucrare din cadrul Art Safari Bucureşti este surpriza evenimentului, şi anume o lucrare de Constantin Brâncuşi, în împrumut de la un colecţionar privat, unul dintre partenerii internaţionali ai Art Safari Bucureşti de anul acesta.
Reporter: Care este valoarea toatală a lucrărilor care vor fi expuse la Art Safari?
Ioana Ciocan: Vom expune în cadrul Art Safari Bucureşti lucrări a cărora valoare este estimată la 10 milioane de euro - artă de patrimoniu, artă contemporană şi o secţiune de artă internaţională, cu sprijinul ambasadelor Germaniei, Suediei, Spaniei, a Forumului Cultural Austriac.
Reporter: Sunt românii iubitori de artă? Cât de interesaţi sunt de expoziţii, în general?
Ioana Ciocan:Românii sunt tot mai dornici să descopere arta, să interacţioneze cu ea şi să o achiziţioneze. Şi cred că acest trend, această aplecare spre colecţionism, va continua. Interesul crescut pentru artă al românilor este dovedit şi de cifrele de vizitare ale Pavilionului de Artă Bucureşti - Art Safari - 29.000 de vizitatori în 2017, de la 14.000 de vizitatori, în 2014, la prima ediţie.
Reporter: Cum sunt consumatorii de artă din ţara noas-tră comparativ cu alte ţări?
Ioana Ciocan:Românii încep să descopere într-un număr tot mai mare arta, aceasta devine tot mai prezentă pe agenda de petrecere a timpului liber, de aceea, cred că este nevoie în continuare de eforturi susţinute în direcţia de educare a publicului. Acesta este un lucru pe care ni l-am asumat încă de la început la Art Safari. Am vrut să deschidem dialogul între artişti, colecţionari şi public, un public care se pare că avea nevoie de genul acesta de ini-ţiative cultural-artis-tice. Întâlnim în Bucureşti aceeaşi efervescenţă artis-tică din Berlinul de acum câţiva ani.
Reporter:Câţi vizitatori sunt aş-teptaţi anul acesta la Art Safari?
Ioana Ciocan:Aşteptăm 50.000 de vizitatori în pavilionul expoziţional din Piaţa George Enescu, al cărui arhitect este cunoscutul Attila Kim.
Reporter: Care sunt principalele nume/ lucrări de la Art Safari, anul acesta?
Ioana Ciocan: Vom avea Constantin Brâncuşi, Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, alături de nume cunoscute din arta contemporană - Adrian Ghenie, Mircea Cantor, Arantxa Etcheverria, în acelaşi loc. Vom expune o lucrare valoroasă semnată de Mircea Cantor, realizată special pentru Art Safari Bucureşti de celebrul artist, Anthroposynaptic Dior/Bihor, o lucrare în oglindă, unde moda se împleteşte cu arta - la propriu - compusă dintr-o ves-tă Dior colecţia toamnă-iarnă 2017, pe care casa de modă i-a făcut-o cadou artistului, şi un cojoc din Bihor. Marius Bercea va expune o altă lucrare asupra căreia merită poposit mai mult: o pictură de mari dimensiuni inspirată din arhitectura şi natura Californiei - Physics for the Liminal Training. Ciprian Mureşan va expune o instalaţie interesantă, care are la bază bănci de şcoală din lemn, ale căror tăblii au fost înlocuite cu plăci de alamă - Untitled (2016). Plăcile sunt gravate cu diferite scene din capodopera secolului al XV-lea, "Cultul Mielului".
De asemenea, în cadrul expoziţiei "50 de pictori impresionişti din colecţia BCR", regăsim o selecţie de lucrări de artă românească de patrimoniu, ale unor mari artişti români, precum: Nicolae Tonitza, Thedor Pallady, Ion Ţuculescu, Corneliu Baba, Camil Ressu, Horia Bernea şi mulţi alţii. Şi expoziţia "Altceva despre Ceauşescu" cuprinde nume mari ale artei contemporane - Ştefan Luchian, Octav Băncilă, Gheorghe Petraşcu, Camil Ressu şi Iosif Iser.
Reporter: Ce ne puteţi spune des-pre colecţionarii de artă din ţara noas-tră?
Ioana Ciocan: Avem colecţionari care îi preferă pe marii maeştri ai artei româneşti- Grigorescu, Tonitza, Luchian etc., dar şi un număr de colecţionari (în creştere) care preferă arta contemporană şi super contemporană. În ultimii ani, au început să se formeze noi generaţii, care reiau tradiţia inves-tiţiei în artă, ce a avut de suferit în comunism, care îi descoperă sau redes-coperă pe marii maeştri români - Tonitza, Corneliu Baba, Samuel Mutzner-, dar achiziţionează şi artă contemporană românească - Ciprian Mureşan, Adrian Ghenie, Şerban Savu, Marius Bercea.
Reporter: Ce aduce nou această ediţie Art Safari?
Ioana Ciocan: Cea de-a cincea ediţie Art Safari Bucureşti, eveniment aflat sub patronajul Primăriei Municipiului Bucureşti, are loc între 11 şi 20 mai, în Piaţa George Enescu din Bucureşti, într-un pavilion expoziţional spectaculos, modular, dezvoltat de o companie din Germania care îşi face debutul pe piaţa din România odată cu Art Safari Bucureşti - un pavilion în care se desfăşoară evenimente artistice internaţionale importante. Conceptul arhitectural al pavilionului expoziţional este semnat de arhitectul Attila Kim, comisarul României la Bienala de Veneţia - ediţiile 2016 până în prezent.
Ne bucurăm şi de o colaborare cu parteneri internaţionali de renume - Louis Vuitton Fondation, Muzeul Pompidou, galeria Blain Southern din Berlin care ne-a permis să expunem opere româneşti aflate în colecţii importante de peste hotare. Evenimentul va fi conceput sub forma unui muzeu temporar, care va găzdui, drept principale focusuri, o expoziţie de artă contemporană curatoriată de Herve Mikaeloff (curatorul Grupului Louis Vuitton Moët Hennessy şi al Fundaţiei Louis Vuitton din Paris - de altfel pasionat de arta românească contemporană - a mai organizat în 2014 o expoziţie cu artişti români la Paris) şi o expoziţie care ne va ghida de-a lungul a 100 de ani de artă românească, curatoriată de Alina Şerban, dedicată Centenarului. Şi colecţia de artă a BCR este o noutate absolută pentru Art Safari. Am luat contact cu colecţia BCR pentru prima data în 2016, când am organizat Art Safari Bucureşti la Palatul Dacia-România, unde am expus doar o opera din colecţia BCR - Nicole Tonitza - "Fetiţa cu fundiţă", care a avut mare succes în rândul publicului. Anul acesta, vom expune 50 de pictori impresionişti din colecţia BCR.
Pasionaţii de artă vor găsi în cadrul acestei ediţii a Art safari Bucureşti un mix inedit de artă: Brâncuşi, Ghenie, Tonitza, Grigorescu, arta Louis Vuitton şi din colecţuia personală a lui Ceauşescu, în acelaşi loc. Art Safari este de neratat anul acesta.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. Safari te gândești la deșert
(mesaj trimis de anonim în data de 08.05.2018, 06:24)
Cam multe colectiv ale Bcr, tabloul cu țărani e frumos restul nu prea. Arta moderna cu cămășile e mizerabilă.