Autostrăzile Comarnic-Braşov şi Târgu Neamţ-Iaşi nu vor mai fi realizate în parteneriat public privat aşa cum stabilise fostul guvern Dăncilă. Cabinetul Orban a discutat, ieri, despre adoptarea unei ordonanţe de urgenţă pentru anularea proiectelor de construire a acestor autostrăzi aprobate de Comisia Naţională de Prognoză în timpul fostei guvernări.
Şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, a declarat: "Vorbim despre alte inginerii marca Vâlcov. (...) Este un prim pas pentru deblocarea acestor proiecte. Din analiza documentelor, sunt chestiuni care nu au niciun impact la nivelul proiectelor respective. Practic, trecerea proiectelor respective la Comisia Naţională de Prognoză a fost o soluţie de a le îngropa, în loc ca fostul guvern să găsească surse de finanţare europene, naţionale sau externe pentru realizarea acestor autostrăzi vitale pentru infrastructura din ţara noastră".
Premierul Ludovic Orban a precizat că ordonanţa de urgenţă va fi adoptată după ce va stabili cu miniştrii Finanţelor, Transporturilor şi Fondurilor Europene, care este planul de acţiune pentru fiecare dintre cele două autostrăzi.
Amintim că Ioan Marcel Boloş, ministrul Fondurilor Europene, a declarat recent că fostul guvern Dăncilă a subevaluat costurile pentru cele două autostrăzi.
Marcel Boloş a spus, cu prilejul lansării unui apel-pilot de proiecte pentru Valea Jiului: "În cazul tronsonului Târgu Neamţ - Iaşi-Ungheni, a fost stabilită de fostul guvern Dăncilă şi Comisia Naţională de Prognoză construirea în parteneriat public-privat, dar costurile au fost mult subestimate. În aceste condiţii, parteneriatul public-privat nu poate fi realizat, deoarece lipsesc resursele financiare necesare. Această problemă este şi pe tronsonul Braşov-Comarnic, pe care fostul guvern dorea să îl construiască tot prin parteneriat public-privat. Şi pe acest tronson cheltuielile au fost subestimate. În calitate de fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, în anul 2016, ştiu că în masterplanul de transport trimis Comisiei Europene, autostrada Braşov-Comarnic era estimată la 2,1 miliarde euro. Guvernul Dăncilă şi Comisia Naţională de Prognoză au spus că, pe parteneriat public-privat, valoarea lucrărilor va fi de doar 1,3 miliarde euro. Sunt valori subestimate care pun în dificultate regimul parteneriatului public-privat".
Lucian Bode, ministrul Transporturilor, a declarat, recent, că ţara noastră are nevoie de 40 miliarde euro pentru modernizarea infrastructurii rutiere şi feroviare. El a precizat că, pentru realizarea tuturor lucrărilor necesare de infrastructură, Guvernul ar trebui să se împrumute şi să crească gradul de îndatorare.