Oferta publică iniţială (IPO) a unui pachet de 30% din acţiunile Aeroportului Internaţional din Atena, cea mai mare poartă de intrare a turiştilor în Grecia, a atras o cerere solidă din partea investitorilor, conform anunţului făcut de operatorul aeroportuar vineri, citat de Reuters. Aceasta marchează prima lansare de succes a unui IPO major în Europa, în 2024
Oferta, care a fost lansată pe 25 ianuarie şi s-a încheiat în 1 februarie, vine după doi ani slabi în privinţa IPO-urilor din Europa, situaţie cauzată de creşterea costurilor datoriei şi de incertitudinea geopolitică. Anul trecut a fost cel mai rău de după 2009 pentru piaţa IPO, la nivel mondial, cu numai 120 de miliarde de dolari strânşi, potrivit cifrelor Dealogic.
Agenţia de privatizare a Greciei (HRADF) vinde 90 de milioane de acţiuni ale Aeroportului Internaţional din Atena, printr-o ofertă combinată destinată investitorilor eleni şi străini şi acţionarilor existenţi. Acesta este cea mai mare ofertă publică iniţială din ţară, după criza datoriilor din 2010-2018.
Comenzile investitorilor în acest IPO au depăşit 8,6 miliarde de euro (9,36 miliarde de dolari), se arată într-un comunicat al aeroportului, care menţionează că oferta are un preţ de 8,20 euro pe acţiune, la limita superioară a intervalului avut în vedere, de 7-8,20 euro. Astfel, întreaga companie este evaluată la 2,46 miliarde de euro.
HRADF va strânge 785 de milioane de euro din tranzacţie, în condiţiile în care AviAlliance, care deţine o cotă de 40% din aeroport, a decis să cumpere încă 10%, la un preţ 9,758 de euro pe acţiune, care conţine o primă faţă de preţul IPO, a indicat operatorul aeroportuar.
Acţiunile companiei sunt aşteptate la tranzacţionare la Bursa de Valori din Atena în data de 7 februarie.
Grecia este o destinaţie turistică de top în Marea Mediterană, iar aeroportul din Atena a gestionat anul trecut peste 28 de milioane de pasageri, reprezentând 35% din numărul de pasageri care au trecut prin toate aeroporturile ţării.
În luna septembrie a anului trecut, ministrului elen al Finanţelor, Kostis Hatzidakis, anunţa că Grecia intenţionează să listeze la bursă, în 2024, Aeroportul Internaţional din Atena. După ce, în 2018, a ieşit dintr-o criză financiară care a durat un deceniu şi a primit trei pachete internaţionale de asistenţă în valoare de 260 de miliarde de euro, Grecia a vândut participaţii la porturi şi companii din energie ca să stimuleze competiţia şi să-şi reducă datoria. De asemenea, Grecia a reuşit să îşi pună în ordine finanţele, iar economia sa înregistrează performanţe superioare altor state din zona euro. "Ne străduim să ne atingem ţintele fiscale, să redobândim un rating de tip investment grade de la marile agenţii de rating şi să reducem în continuare datoria publică", spunea, anul trecut, Hatzidakis.
Ulterior, agenţiile de rating Fitch şi S&P au îmbunătăţit ratingul privind solvabilitatea Greciei la "investment grade" (recomandat investiţiilor), de la "junk", aminteşte Reuters.
Acum, prin listarea celui mai mare operator aeroportuar al său, Grecia încearcă să le semnaleze investitorilor că ţara s-a redresat la aproape 15 ani după ce datoria sa în creştere a necesitat un plan de salvare internaţional şi a zguduit zona euro.