Tesla a raportat rezultate trimestriale record, în una dintre cele mai importante raportări din ultimii ani pentru producătorul de vehicule electrice. După un an plin de drame, precum achiziţia Twitter, blocaje în China, o piaţă bear dură şi semne de întrebare privind cererea, Tesla restabileşte încrederea investitorilor că producţia va continua să crească, stabilind un obiectiv de 1,8 milioane de vehicule livrate în 2023.
Marjele brute, unul dintre cele mai impresionante elemente fundamentale ale Tesla, au început să scadă şi ar putea să scadă în continuare. Presiunile inflaţioniste, costurile ridicate ale materiilor prime şi reducerile recente de preţuri vor avea un impact, dar, pentru context, marjele brute sunt încă extrem de ridicate în comparaţie cu piaţa auto mai generală. Cu toate acestea, se pare că Musk se concentrează mai degrabă pe volume decât pe marjele de profit pentru a câştiga cotă de piaţă
Musk şi-a flexat muşchii financiari, menţionând că Tesla are 20 de miliarde de dolari americani în numerar, o sumă destul de sănătoasă pentru a supravieţui indiferent de ceea
ce acest context economic tulbure îi aruncă în faţă.
Wall Street va aprecia acest raport cu cifre realiste de livrare şi o cerere puternică în urma reducerilor sale de preţ din ianuarie, atenuând îngrijorările. Ceea ce este clar este că vremurile comode pentru Tesla s-au terminat. Musk trebuie acum să navigheze Tesla prin ceea ce el numeşte un mediu economic incert şi cu cele mai intense provocări de când Tesla a ajuns cel mai mare producător auto din lume.
Perspective Tesla 2023: Lupta împotriva declinului vânzărilor de maşini la nivel global. Europa, o piaţa de urmărit
Acţiunile vehiculelor electrice au fost supuse presiunilor în ultimul an, iar Tesla, copilul minune al vehiculelor electrice, a resimţit din plin efectul. Acest lucru a fost determinat de triplul impact al îngrijorărilor legate de cerere, de problemele legate de lanţul de producţie/ aprovizionare şi de normalizarea evaluărilor. Toate aceste elemente s-au reflectat în preţul acţiunilor Tesla, care a scăzut cu 65% în 2022.
În ciuda faptului că a înregistrat un record de livrări în T4, creşterea a încetinit la o rată anuală de livrare de 40%, iar cifrele trimestriale au ratat aşteptările pieţei, situandu-se la 405.000 unităţi faţă de 431.000 preconizate. Elon Musk şi-a menţinut obiectivul de creştere anuală de 50% pe tot parcursul anului, rezultatele dezamăgind investitorii, în ciuda cifrelor record. Acest lucru indică standardele înalte pe care Tesla şi le-a impus de-a lungul anilor şi cât de mult aşteaptă Wall Street şi investitorii.
Începe astfel să se creeze o oportunitate pentru investitorii pe termen lung, mai ales că cererea este încă puternică, lanţurile de aprovizionare sunt mai bune, iar evaluările au reintrat în normalizare, raportul P/E al Tesla scăzând de la 130x la 22x într-un an, înainte de a reveni în jurul valorii de 32x după recenta sa revenire.
Decelerarea globală, nu doar vânzările de vehicule electrice sunt afectate
Îngrijorarea investitorilor cu privire la scăderea ritmului de creştere a vânzărilor de vehicule electrice este justificată, dar are nevoie de un context. Scăderea se referă la toate maşinile, nu doar la cele electrice. O maşină este a doua cea mai mare achiziţie pe care o vor face majoritatea oamenilor iar piaţa se confruntă cu scăderea încrederii consumatorilor, creşterea costurilor de finanţare şi creşterea preţurilor automobilelor. S&P Global estimează că vânzările de vehicule noi la nivel global vor ajunge la 83,6 milioane în 2023, iar vânzările de vehicule electrice vor depăşi 10 milioane, ceea ce înseamnă că penetrarea vehiculelor electrice va atinge 13,3% din piaţa auto globală. Deşi acest lucru ar reprezenta o încetinire a creşterii globale a VE faţă de 2022, ar însemna totuşi o creştere a gradului de pătrundere a VE în vânzările globale de vehicule.
Vânzările totale de vehicule pentru 2023 ar urma să înregistreze o creştere de doar 5,6% de la an la an, ceea ce indică o scădere mai mare a cererii globale de vehicule, pe măsură ce consumatorii părăsesc segmentul vehiculelor noi, în timp ce inflaţia, ratele dobânzilor şi preţurile record ale vehiculelor lovesc piaţa. În ciuda vânturilor potrivnice, previziunile pe termen lung rămân neschimbate, vânzările de vehicule electrice în China, Europa şi SUA urmând să depăşească toate celelalte vânzări de maşini motorizate până în 2030, ceea ce va continua să avantajeze Tesla, care domină piaţa vehiculelor electrice la nivel mondial.
Pieţe cheie: Europa, o piaţă în creştere
China este esenţială pentru evoluţia Tesla, dar Europa va juca probabil un rol important în povestea Tesla începând cu 2023, fiind stimulată de condiţii favorabile, în special în contextul în care Model 3 este cel mai bine vândut VE în Europa şi în condiţiile unei tranziţii către renunţarea la combustibilii fosili pe fondul crizei energetice care a urmat invaziei Rusiei în Ucraina. China retrage subvenţiile pentru vehiculele electrice, punând capăt la peste un deceniu de sprijin fiscal pentru vânzările de vehicule electrice noi, ceea ce ar putea duce la o scădere a livrărilor de vehicule electrice prin China în 2023, după ani de hipercreştere.
Pe măsură ce din ce în ce mai multe ţări îşi stabilesc obiective ambiţioase pentru tranziţia la vehiculele electrice şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, cererea de VE nu va face decât să crească. Acest lucru ar putea oferi oportunităţi de creştere semnificative pentru Tesla, atât în ceea ce priveşte vânzările de vehicule, cât şi în ceea ce priveşte activităţile sale de stocare a energiei şi de energie solară. Dar cheia pentru Tesla este dacă cererea se menţine puternică în 2023, cu profitabilitate şi marje ferme, împreună cu un Musk rentors la cârmă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.01.2023, 20:39)
"Vânzările totale de vehicule pentru 2023 ar urma să înregistreze o creştere de doar 5,6% de la an la an2 in timp ce "Elon Musk şi-a menţinut obiectivul de creştere anuală de 50% pe tot parcursul anului":-)...La anul, Tesla produce cat BMW sau Mercedes si depaseste Audi:-)