Pe parcursul anului, infractorii cibernetici au lansat peste 38 de milioane de atacuri de tip phishing, prin uzurparea identităţii unor bănci şi retaileri de tehnologie şi platforme de tip marketplace. Datele cardurilor de plată furate sunt tranzacţionate în mod activ pe forumuri dark web, cu preţuri variind de la 70 dolari, la 315 dolari per set.
Kaspersky monitorizează îndeaproape dinamica ameninţărilor cibernetice legate de shopping. În căutarea celor mai bune oferte de Black Friday, cercetătorii companiei au observat că infractorii cibernetici au încercat să fure date personale, fonduri şi să răspândească malware prin modalităţi false de shopping.
Între ianuarie şi noiembrie, soluţiile Kaspersky au blocat 38.473.274 de atacuri de phishing legate de shopping online, sisteme de plată şi instituţii bancare. Dintre acestea, 44% au implicat utilizarea serviciilor bancare ca momeală - reprezentând o creştere de aproape un sfert faţă de cele 30.803.840 milioane de încercări de phishing înregistrate în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Escrocii folosesc identităţile comercianţilor majori precum Amazon, Walmart şi Etsy, trimiţând e-mailuri înşelătoare care pretind că oferă reduceri exclusive. Aceste e-mailuri au legături la site-uri web false, concepute pentru a le imita pe cele legitime, adesea cu erori subtile, cum ar fi greşeli de ortografie sau nume de domenii uşor modificate. Victimele care încearcă să facă cumpărături pe aceste site-uri pierd, de obicei, bani.
O altă înşelătorie larg răspândită exploatează dorinţa consumatorilor de a câştiga premii. Escrocii trimit mesaje care promovează sondaje pe durată limitată, cu extrageri de premii, oferind recompense valoroase, cum ar fi un iPhone 14 gratuit. Pentru a crea sentimentul de urgenţă, ei susţin că doar câţiva utilizatori "aleşi" pot accesa premiul, făcând presiuni pe destinatari să acţioneze rapid. Escrocii oferă o "recompensă" pentru partajarea unor "informaţii de bază", cum ar fi o adresă de e-mail şi pentru a cheltui nişte bani pe un site fals.
Experţii Kaspersky au urmărit căile activităţilor frauduloase, dezvăluind că datele furate sunt fie exploatate direct de escroci, fie vândute pe pieţele dark web. Valoarea datelor determină preţul acestora. De exemplu, seturile complete de detalii ale cardului de credit furat, cunoscute sub numele de "fullz", includ de obicei numărul cardului, data de expirare, codul CVV, numele titularului cardului, adresa de facturare şi numărul de telefon.
Un exemplu de reclamă dark web care vinde date despre cumpărăturile utilizatorilor. Preluat cu
Pentru siguranţa datelor în timpul cumpărăturilor online, specialiştii Kaspersky îndeamnă consumatorii să urmărească unele recomandări:
• nu acordaţi încredere niciunui link sau document ataşat primit prin email;
• verificaţi de două ori expeditorul înainte de a deschide orice.
• verificaţi site-urile magazinelor electronice înainte de a completa orice informaţie: URL-ul este corect? Există erori de ortografie sau erori de design?
• protejaţi toate dispozitivele pe care le utilizaţi pentru cumpărături online cu o soluţie de securitate fiabilă. Kaspersky Premium îşi protejează utilizatorii de o gamă variată de escrocherii la cumpărături.
Dacă doriţi să cumpăraţi ceva de la o companie necunoscută, verificaţi recenziile înainte de a lua orice decizie. În ciuda faptului că aţi luat cât mai multe măsuri de precauţie, probabil că nu veţi afla dacă ceva nu este în regulă până când nu vedeţi extrasul bancar sau al cardului de credit. Aşadar, dacă încă primiţi declaraţii pe hârtie, nu aşteptaţi până când acestea ajung în cutia poştală. Conectaţi-vă online pentru a vedea dacă toate debitările par legitime - dacă nu, contactaţi imediat banca sau compania cardului de credit pentru a remedia situaţia.
Opinia Cititorului