În ultimele zile, în mediul virtual am asistat la luări de poziţie extrem de dure împotriva preşedintelui Klaus Iohannis. Motivul este faptul că acesta a semnat la Washington un document cu Volodimir Zelenski, considerat exploziv şi chiar criminal de către autorii protestelor postate pe internet. Se solicită pur şi simplu anularea prin Parlament a documentului şi deschiderea unui proces împotriva lui Iohannis pentru înaltă trădare. În cele ce urmează, public integral proiectul unui act normativ, care se reduce la o simplă frază. Citez: "Se declară nul Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024". Acest proiect de act normativ îi aparţine parlamentarului Dumitru Coarnă. În continuare public expunerea de motive a acestuia, pentru că ea este extrem de edificatoare în ceea ce priveşte acuzaţiile deosebit de grave care i se aduc preşedintelui Klaus Iohannis.
Iată în cele ce urmează expunerea de motive:
"EXPUNERE DE MOTIVE
Preşedintele Klaus Iohannis, a semnat în numele României, cu ocazia summitului NATO 2024, Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024, conţinutul acestui acord creând reacţii negative în spaţiul public şi la nivelul societăţii româneşti.
Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat la Washington, la 10 iulie 2024 a fost postat pe pagina Preşedinţiei României, la rubrica Comunicate de presă, la data de 11 iulie 2024 (https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/acord-privind-cooperarea-in-domeniul-securitatii-intre-romania-si-ucraina1720705732), precum şi pe pagina Preşedintelui Ucrainei (https://www.president.gov.ua/news/ugoda-pro-spivrobitnictvo-u-sferi-bezpeki-mizh-ukrayinoyu-ta-92117).
Din conţinutul acestui Acord, reiese că acesta este un tratat bilateral, tratat la nivel de stat. Potrivit art. 39 alin 1 lit. a) din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, în cazul tratatelor la nivel de stat, după semnare, până la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, textele tratatelor bilaterale pot fi făcute publice cu acordul expres al celeilalte părţi.
În cuprinsul acestui Acord făcut public şi postat pe site-ul Preşedinţiei României la data de 11 iulie 2024 se menţionează la Paragraful 16. "Dispoziţii finale" :
"1. Prezentul acord intră în vigoare la data semnării şi este valabil timp de zece (10) ani de la data semnării sale."
Însă, acest Acord fiind un tratat la nivel de stat, nu putea să intre în vigoare la data semnării, având în vedere următoarele dispoziţii exprese din Legea nr. 590/2003 privind tratatele:
- Articolul 1
"Pentru scopurile prezentei legi, prin:
a) tratat se înţelege actul juridic, indiferent de denumire sau de formă, care consemnează în scris un acord la nivel de stat, la nivel guvernamental sau la nivel departamental, având scopul de a crea, de a modifica ori de a stinge drepturi şi obligaţii juridice sau de altă natură, guvernat de dreptul internaţional public şi consemnat într-un instrument unic ori în două sau în mai multe instrumente conexe;
b) încheierea tratatelor se înţelege succesiunea de etape care trebuie urmate, ansamblul de activităţi care trebuie desfăşurate, precum şi ansamblul de proceduri şi reguli care trebuie respectate astfel încât tratatul să între în vigoare pentru România;
f) ratificare se înţelege modalitatea de exprimare a consimţământului de a deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea română, prin adoptarea unei legi de ratificare de către Parlament sau, în condiţiile legii, prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului;
l) instrument de ratificare, aderare, acceptare sau aprobare se înţelege documentul prin care se consemnează ratificarea, aderarea, acceptarea sau aprobarea tratatelor"
- art. 18 alin. (1) "Exprimarea consimţământului de a deveni parte la tratat se face, după caz, prin ratificare, ...";
- art. 1 lit. f): "ratificare se înţelege modalitatea de exprimare a consimţământului de a deveni parte la un tratat care a fost semnat de partea română, prin adoptarea unei legi de ratificare de către parlament sau, în condiţiile legii, prin ordonanţă de urgenţă a Guvernului"
- art. 19 alin. (1) lit. a): "se supun parlamentului spre ratificare prin lege următoarele categorii de tratate: a) tratatele la nivel de stat, oricare ar fi domeniul de reglementare al acestora";
Art. 19 alin. (2) "Tratatele prevăzute la alin. (1) nu se ratifică prin ordonanţe ale Guvernului."
- Art. 27 alin (2) "tratatele la nivel de stat, precum şi tratatele la nivel guvernamental care, conform art. 19 alin. (1), trebuie supuse ratificării nu pot intră în vigoare prin procedura semnării şi nu se pot aplica cu titlu provizoriu de la data semnării."
- Art. 25 alin. (2) "tratatele bilaterale la nivel de stat intră în vigoare la data schimbului instrumentelor de ratificare"
- Art. 42: "Tratatele încheiate cu încălcarea normelor dreptului internaţional privind validitatea tratatelor şi a normelor privind capacitatea şi/sau procedura încheierii tratatelor pot fi declarate nule, procedura de aprobare a declarării nulităţii fiind similară celei urmate pentru intrarea în vigoare a categoriei respective de tratate."
Din analiza coroborată a normelor din Legea nr. 590/2003 se poate constata că preşedintele României, Klaus Iohannis, cu ocazia semnării Acordului privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina şi-a depăşit atribuţiile şi competenţele în privinţa încheierii unui tratat bilateral la nivel de stat, deoarece avea în competenţă numai semnarea unui astfel de tratat, fără posibilitatea intrării în vigoare a unui astfel de tratat, el putând intra in vigoare numai după ratificarea lui de către Parlamentul României, prin lege, la data schimbului instrumentelor de ratificare.
Se poate constata astfel că validitatea Acordului privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina este afectată, precum şi faptul că normele privind capacitatea preşedintelui Iohannis să încheie un asemenea tratat, precum şi procedura încheierii tratatelor a fost încălcată.
Exemplific în acest sens, ca exemplu, Acordul din 5 septembrie 2020 între Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind cooperarea în domeniul tehnico-militar, ratificat prin Legea nr. 199/2021. În acest acord se prevede la articolul 9 - Intrarea în vigoare: "Prezentul acord va intra în vigoare la data primirii ultimei notificări scrise prin care părţile se informează despre îndeplinirea procedurilor legale interne, necesare pentru intrarea acestuia în vigoare."
Totodată, în Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, se prevăd, printre altele:
- că România va dona Ucrainei un sistem PATRIOT, în conformitate cu decizia Consiliului Suprem de Apărare a Ţării din 20 iunie 2024 (para 6 lit. A pct 2);
- România va facilita tranzitul tuturor echipamentelor necesare pe teritoriul său către Ucraina, cât de rapid posibil (parag 6 lit A, pct 3);
- că România se obligă să acorde asistenţă cuprinzătoare pentru construirea viitoarelor forţe armate ale Ucrainei care necesită suficiente stocuri (resurse) militare necesare pentru respingerea agresiunilor viitoare şi că va căuta modalităţi de intensificare a colaborării şi va explora opţiuni pentru a ajuta Ucraina să acumuleze aceste resurse strategice (parag 6 lit b, pct 2);
- că România va furniza în mod activ capabilităţile centrului de instruire F-16 (FTC) găzduit de Forţele Armate Române pentru instruirea piloţilor ucraineni (parag 6 lit C, pct 4);
- că în cazul unei noi agresiuni a Rusiei împotriva Ucrainei sau în cazul unei escaladări semnificative, Ucraina şi România se vor consulta în termen de 24 ore pentru a stabili măsurile adecvate necesare pentru a contracara sau a descuraja agresiunea sau escaladarea (Rusiei) (parag 2 pct 2);
- că România şi Ucraina au decis să continue cooperarea pentru ca România să ajute Ucraina să se apere împotriva agresiunii Rusiei până când Ucraina va prevala (câştiga) şi au decis ca România să ofere sprijin Ucrainei pentru a-şi continua autoapărarea legitimă, în conformitate cu articolul 51 din Carta ONU, împotriva agresiunii în curs a Rusiei, a escaladării militare şi pentru a descuraja agresiunea în viitor (paragraful 1 pct 1).
Din conţinutul Acordului se poate observa:
1. Că România se obligă să cedeze parte din sistemul de apărare naţională şi să efectueze cheltuieli financiare pentru a sprijini Ucraina în războiul cu Rusia, în condiţiile în care bugetul public al României este în deficit excesiv, iar datoria publică a crescut exponenţial în ultimii 4 ani, cu impact major asupra calităţii vieţii poporului român;
2. Că sistemul de apărare naţională a României devine inexistent, Acordul axându-se numai pe ajutorarea Ucrainei să îşi dezvolte sistemul de industrie şi apărare naţională;
3. Că acordul este bilateral, dar conţine obligaţii numai pentru România;
4. Acordarea de ajutor Ucrainei, în condiţiile menţionate în Acord, pentru ca aceasta să se apere împotriva agresiunii Rusiei până când Ucraina va câştiga războiul;
5. Faţă de prevederile Acordului că România va ajuta la contracararea agresiunilor Rusiei împotriva Ucrainei (care sunt constante de mai mult de 2 ani şi jumătate), acest ajutor poate fi interpretat de Rusia ca o declaraţie de război din partea României. Într-o asemenea situaţie, există un risc iminent de extindere a conflictului armat şi declarare a stării de război pe teritoriul României cu consecinţa mobilizării cetăţenilor pentru a participa pe frontul de luptă, având în vedere obligaţiile constituţionale de apărare a României.
Toate acestea au creat reacţii negative în spaţiul public şi la nivelul societăţii româneşti, deoarece acest Acord pune în pericol pacea în România, afectează apărarea naţională şi stabilitatea economică a României, implicând cheltuieli şi sacrificii inacceptabile pentru poporul român.
Reamintesc că potrivit art. 118 alin. (2) din Constituţia României, armata României este subordonată exclusiv voinţei poporului român.
În concluzie, este necesar să se respecte voinţa poporului român care doreşte pacea şi nu extinderea războaielor şi să declare nul Acordul privind cooperarea în domeniul securităţii între România şi Ucraina, semnat în numele României, de către Preşedintele României, cu Ucraina la data de 10 iulie 2024.
Iniţiatori
Coarnă Dumitru, deputat"
Precizez din nou că iniţiativa domnului Dumitru Coarnă este în deplin consens cu alte numeroase luări de poziţie care circulă pe internet.
1. Nu face 2 parale
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 10:23)
Cu Trump presedinte, acordul Joiannis/ Zelensky nu va face 2 parale...Ucraina va fi obligata sa negocieze pacea cu Putin. Ar trebui sa ne pregatim pt acorduri comerciale, nu de razboi!
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Ghiță în data de 15.07.2024, 12:50)
Ce se va intampla dacă va fi Trump președinte?
Ne explică un "anonim".
Să auzim ce ne spune.
De ce?
Pentru că și părerea idiotilor trebuie ascultată.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 13:48)
adica si a ta
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 16:07)
El nu e anonim, e Ghita!
2. fără titlu
(mesaj trimis de mike în data de 15.07.2024, 11:17)
Iohannis trebuia suspendat si anchetat pentru tradare cand Romania nu a fost admisa in Schengen, iar Croatia a fost cu votul pentru al lui Iohannis. Iohannis a facut jocul lui Scholz, care a vrut Croatia in Scengen, tradand interesele Romaniei. Dar nici un partid nu a avut o astfel de initiativa, ceea ce e o dovada ca toti se manifesta doar la comanda "securicilor". Asa ca initiativa nu e decat o "pisica" aratata lui Iohannis, fara consecinte.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 16:03)
Pai tocmai ca trimitandu-le echipament ne protejam. Altfel, ucrainienii crapa, echipamentul rugineste si mujicii ne incaleca.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Ghiță în data de 15.07.2024, 16:15)
În Mike, identificăm Incă un idiot!
Mike nu este nici măcar un idiot util. Pur și simplu este un idiot, un idiot sadea!
După opinia lui cretinoidă, "Iohannis trebuia suspendat si anchetat pentru tradare cand Romania nu a fost admisa în Schengen".
De 35 de ani, Mike, cretinule, România este o țară condusă de nulități și de escroci în politică!
De 35 de ani, Mike, România este țara în care toți idioții ca tine au ceva de spus.
Și atunci, vii tu, trogloditule, să ne spui că Schengen depinde de contribuția unui singur lider politic?
Ce le place tuturor cretinilor, care ne trag înapoi ca tară, sa se joace cu cuvintele !
Din cauza acestor dobitoci, care reprezintă un procent copleșitor la nivel național, România, în pofida faptului că are resurse și posibilități superioare de exprimare, a fost, este în prezent și va fi mereu pe un loc în care se găsesc cele mai înapoiate tari din lume.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 18:23)
Ce-i Ghita? Tremuri langa stapan?
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Nic în data de 15.07.2024, 19:19)
Eu cred ca e timpul sa mergi si tu pe front.sa ne protejam mai bine.
2.5. Tot anonimu' (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 21:21)
Ghita, tata, voi curajoșii și woke-spalatii nu înțeleg de ce nu va înrolați în ce-a mai rămas din slava armie Ukr ? O frecați la taste în timp ce "mujicii" isi fac de cap...nu ai decât sa te prezinți la centrul de înrolare Cernauti, ți se face "pregătire" 30 zile și gata, te poți acoperi de glorie, fraiere!
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.07.2024, 09:53)
De ce sa mergem noi pe front, daca avem arme sa le dam?
3. Cistigatorul
(mesaj trimis de esop în data de 15.07.2024, 11:19)
România a decis să ofere sprijin Ucrainei pentru a-şi continua autoapărarea legitimă, în conformitate cu articolul 51 din Carta ONU, împotriva agresiunii în curs a Rusiei, a escaladării militare şi pentru a descuraja agresiunea în viitor (paragraful 1 pct 1).Intreg tratatul are in subsidiar puterea oferita de aceasta lege universala ce trece dincolo de presupusele inarvertente declarate doar de domnul numit Coarna declaratii ce nu sunt parte a deciziei poporul roman atunci cind acesta a acceptat intrarea Romaniei in UE si NATO.Practic domnul cu pricina prezinta cetatenilor un text fara nici o putere juridica .Ideile nastruisnice de tradare sau altele ce nu au respondent in jurisductia Europeana sau intre relatiile directe cu NATO sunt hilare .Niste bazaconii interpretate eronat de cei ce scriu astfel de texte .
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Credinciosul în data de 15.07.2024, 12:01)
Da,de ce l a mai semnat,inteligentule daca nu are valoare juridica?
Asta e justificarea pe persoana fizica a fiecarei tari,de fapt e razboi Nato Rusia,dar purtat cu tarile din nato ce au aceste acorduri,dezinformatorule!
Ca n facem ref pt familia traditionala nu trebuia sa intrebe poporul daca vrea sa doneze unu,2 miliarde,acord de securitate cu o tara in razboi,tradatori vanduti,ce i baga prin funcyioare nato sau ue sa uitam de ei si sa i anchetam!
Infierati furturi de 100000 ,iar aceste donatii ce sunt furturi din avutia tarii nu!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Nicksam în data de 15.07.2024, 12:44)
Corect!
4. Parlamentul e forul ales care poate ratifica sau n
(mesaj trimis de Opinie în data de 15.07.2024, 11:43)
Inca e o sansa, daca exista constiinta si grija pentru viitor in parlament, sa nu ratifice acest instrument (acum 6 sau 9 luni un secretar de stat MAE a demisionat pt ca s a aflat in presa ca negocia nenorocirea asta care ne pune in catarea pustilor ruse). Si ce e mai grav e ca termenul de zece ani, cand d Iohanis mai are 8 luni de mandat, tinut secret atata timp si semnat cu incalcarea protocolului!!
5. Johannis nu stie ce sa mai faca pentru un post int
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 15.07.2024, 13:16)
Tipul asta e pe cale sa faca din România al 51-lea stat american pentru un post inalt în administratia occidentala. Administratie care e foarte inventiva în crearea de posturi pentru gândaci politici. Bravo Johannis.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 16:05)
E rau sa fi american? Dar rus?
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 13:47)
Si daca nu era Iohanis si era altul ce se intampla ? tot aia ! toti smecherii securisti care conduc la ordinul serviciilor straine , au nevoie de un acar Paun , dar care nu va pati nimic si tot procesul tradarii si sabotarii tarii se reia de la capat .
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.07.2024, 20:10)
sau poate zidul e cu spatele la Klaus…
s c c r e t
8. Deci, toti tradatorii de tara
(mesaj trimis de anonim în data de 16.07.2024, 09:18)
Deci, toti tradatorii de tara se afla la Washington in acest moment, dar vin in Romania sa-i voteze romanii... oferind poporului roman o falsa alegere intre doi tradatori - Ciuca si Geoana... pe oricare l-ai alege ai pus tara pe tava la imperialisti.