Reporter: Cum au încheiat băncile anul 2015?
László Diósi: Anul trecut a fost unul bun pentru sectorul bancar, chiar dacă anumite riscuri au crescut, şi cred că şi 2016 va fi la fel. Trebuie menţionat că a crescut riscul juridic, care provine din faptul că astăzi nu ştim dacă mâine clienţi sau parteneri de-ai lor îşi vor începe ziua la DNA. Noi nu am avut pierderi din această cauză, dar s-a întâmplat ca unii colaboratori să fie în situaţia aceasta, aşadar trebuie să luăm în considerare şi acest aspect în activitatea de creditare. Nu începem nicio analiză fără să ştim când a fost ultima dată un control ANAF la respectiva companie.
Reporter: Care a fost evoluţia creditării, la OTP Bank?
László Diósi: În sectorul persoanelor juridice (pe corporate şi IMM), nivelul de creditare a crescut foarte mult anul trecut, cu 20-26%. O proporţie de 70-80% din totalul creditelor acordate pe acest segment a fost în lei.
Pe partea de corporate, avem credite acordate de peste 2 miliarde lei (inclusiv cele preluate de la Banca Millennium). Nivelul creditelor acordate în agricultură a crescut cu 17%.
Creditarea pentru persoanele fizice, în domeniul creditelor de nevoi personale fără garanţie, şi-a menţinut nivelul din 2014. După o perioadă lungă, am început să dăm din nou credite ipotecare în lei şi euro.
Reporter: Cum se comportă deponenţii, în contextul în care a intrat în vigoare şi la noi Legea rezoluţiei bancare, ce permite inclusiv confiscarea depozitelor pentru salvarea băncilor cu probleme?
László Diósi: După situaţia din Cipru, unde această măsură chiar a fost aplicată, oamenii s-au obişnuit cu riscul bail-in-ului. Mulţi au conturi bancare în mai multe bănci, iar la noi 95% din depozite au o valoare mai mică de 100.000 de euro, pe segmentul persoanelor fizice. Lumea s-a protejat de bail-in şi, deci, nu văd niciun risc în acest sens.
Pe corporate, nivelul depozitelor atrase la OTP Bank a crescut cu aproximativ 80%, în 2015 faţă de anul precedent. Din totalul depozitelor, doar 10% au venit de la Banca Millennium, instituţie pe care am integrat-o recent. Creditele corporate în sold au un nivel de 1 miliard de lei.
Reporter: Cât este de mare interesul pentru casetele de valori?
László Diósi: Noi avem în două sucursale casete de valori, dar sunt ocupate numai jumătate.
Reporter: La ce cotă de piaţă aţi ajuns după preluarea Băncii Millennium?
László Diósi: Cota de piaţă estimată după tranzacţia cu Banca Millennium este de circa 2,4%. Am preluat 80.000 de clienţi de la această instituţie şi am ajuns la peste 500.000 de clienţi.
Reporter: Intenţionaţi să mai achiziţionaţi şi altă bancă?
László Diósi: Oricând suntem deschişi pentru noi achiziţii, iar bănci sunt mereu de cumpărat, însă ori calitatea, ori preţul, ori mărimea nu sunt de multe ori cele potrivite.
Reporter: Estimaţi că OTP Bank va fi de vânzare în, să zicem, următorii zece ani?
László Diósi: Nu, OTP Bank nu va fi de vânzare.
Reporter: Aţi vândut credite neperformante (NPL) în 2015?
László Diósi: OTP Bank a vândut tot timpul astfel de credite, însă doar către o companie din grup, OTP Factoring.
Reporter: Cum explicaţi vânzarea de NPL cu discounturi de 90%?
László Diósi: Noi nu am vândut niciodată neperformante cu discounturi de 90%, dar acest lucru este posibil la portofoliile foarte vechi şi pentru care efortul de recuperare a fost făcut în mod repetat.
Reporter: Care este rata de succes a procedurii de recuperare la OTP Bank?
László Diósi: În decembrie 2015, de exemplu, am avut o rată de succes de recuperare de 101%, dacă ne raportăm la creditele care înregistrează întârzieri la plată de 180 de zile. Per total, raportul de recuperare a restanţelor de până la 90 de zile este de 95%.
Reporter: La cât se ridică nivelul creditelor neperformante, la OTP?
László Diósi: Rata de neperformante a scăzut de la 17,8%, în 2014, la 16,7%, în 2015, dacă vorbim de creditele aflate atât în portofoliul nostru, cât şi în cel de la OTP Factoring. Neperformantele OTP Bank au un nivel de sub 8% - o rată absolut normală.
Reporter: Cum contribuie OTP Bank la educaţia financiară a clienţilor?
László Diósi: Nivelul educaţiei financiare a fost o problemă majoră care a contribuit mult la criza actuală. Noi, în primul rând investim mult în proiectul pentru educaţie financiară derulat prin fundaţia pe care o avem, Dreptul la Educaţie. În plus, am lansat, anul acesta, un proiect intern, "focus la calitate" şi am început să analizăm şi mai în detaliu reclamaţiile clienţilor, nevoile şi problemele acestora. Eu, în fiecare săptămână, răspund la câteva reclamaţii. Relaţia cu clienţii este cea mai importantă pentru noi şi, în acest sens, pentru toate demersurile noastre, colaborăm şi cu autorităţile.
Reporter: V-aţi asumat o pierdere de 400 milioane lei în urma aplicării ofertei de conversie cu discount a creditelor acordate în franci elveţieni. De ce aţi ieşit cu acest program?
László Diósi: Am provizionat 100% portofoliul de credite în CHF, iar toţi banii au venit de la acţionari. Noi vrem să fim în această piaţă pe termen lung şi, pentru acest lucru, am venit cu această ofertă, o investiţie mare, dar prin care ne consolidăm o relaţie bazată pe încredere cu clienţii.
Reporter: Cum caracterizaţi perioada prin care trecem? Am depăşit criza?
László Diósi: Cred că trăim deja într-o nouă epocă, diferită de cea dintre anii 2004 - 2008. Aş spune că este o perioadă normală.
Reporter: Mulţumesc!
1. Fariseilor !!!
(mesaj trimis de 3treid în data de 02.02.2016, 08:26)
Alooo, Fariseilor, dati banii inapoi oamenilor, pe care i-ati inselat cu buna credinta !!! Viperelor, dracu va mai crede. Procesul ce o sa vina, o sa va mature tavalug pe toti. Putintica rabdare !!!